Loading...
 Start Page
ΔΙΑΓΝΩΣΗ  (ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ κ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ)

 

  1. Κύριε Νικολόπουλε, να ξεκινήσουμε με το θέμα του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας. Η κυβέρνηση κάνει λόγο για ένα σημαντικό έργο που θα επιφέρει εξοικονόμηση πόρων και καλύτερες υπηρεσίες, ενώ η Νέα Δημοκρατία μιλά για προχειρότητα και νέα προβλήματα στην περίθαλψη. Πού εντοπίζετε τα λάθη στο σχεδιασμό του ΕΟΠΥΥ;

 

Το θέμα του Ενιαίου Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Υγείας είναι πολύ σημαντικό και θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί με πολύ καλό σχεδιασμό, μελέτη και προετοιμασία. Σήμερα όμως έχει ήδη μετατεθεί δυο φορές η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του νέου Οργανισμού, έχει τοποθετηθεί διοίκηση αλλά ούτε προσωπικό υπάρχει, ούτε καν γραφεία έχουν διατεθεί και βέβαια μια σειρά από πολύ σοβαρά ζητήματα δεν έχουν αντιμετωπισθεί, (περιουσία εντασσόμενων ταμείων, αριθμός προσωπικού εργασιακές σχέσεις, αμοιβές, πλαίσιο παροχών υγείας).

Αν αυτό δεν είναι προχειρότητα τότε τι είναι;

 

  1. Η κυβέρνηση ευελπιστεί πως, με τη διαμόρφωση ενός μεγάλου-κοινού αγοραστή για την προμήθεια υπηρεσιών και υλικών, θα επιτύχει εξοικονόμηση κατά 25% στις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης των ασφαλισμένων σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Είναι εφικτός ο στόχος αυτός;

 

Σημασία για την εξοικονόμηση πόρων και εξασφάλιση οικονομιών από τις προμήθειες, δεν έχει μόνο το μέγεθος του αγοραστή αλλά τα χαρακτηριστικά της αγοράς υπηρεσιών και υλικών και το σύστημα προκηρύξεων και προμηθειών.

Το Ολιγοφώνιο που δημιουργείται απαιτεί υψηλού επιπέδου υποστήριξη για να είναι αποδοτικό στη λειτουργία του. Σε αντίθετη περίπτωση δεν θα φέρει αποτελέσματα.

 

  1. Ποιες θα είναι οι προτεραιότητες και οι αλλαγές που θα προωθήσει σε αυτό τον τομέα η Νέα Δημοκρατία, μόλις αναλάβει την εξουσία;

 

Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει στην οργάνωση και λειτουργία ενός ενιαίου φορέα παροχής υπηρεσιών υγείας. Προτεραιότητα της στην πρωτοβουλία αυτή θα είναι η ολοκληρωμένη μορφή του νέου οργανισμού, η σύγχρονη και αποδοτική λειτουργία του, η διασφάλιση των αρχών της Ελεύθερης εκλογής γιατρού και θεραπευτηρίου όπως ο σεβασμός στο λειτούργημα του γιατρού και η αξιοπρέπεια όχι μόνο στο ύψος, αλλά και στη διαδικασία της αμοιβής του.   

 

  1. Η ύφεση βαθαίνει, το ποσοστό ανεργίας μεγαλώνει, ο κρατικός προϋπολογισμός υπό τις πιέσεις της τρόικας συρρικνώνεται. Πώς μπορεί υπό αυτές τις συνθήκες να έχουμε ένα υγιές σύστημα ασφάλισης;  

 

            Η  ανεργία πράγματι είναι μια παράμετρος που μειώνει σοβαρά τις

          εισροές στο Ασφαλιστικό μας σύστημα. Γι΄ αυτό και τα δυο τελευταία

          χρόνια καλούμε συστηματικά και δυνατά την Κυβέρνηση για να πάρει

          μέτρα για τη μείωση του Εθνικού ποσοστού Ανεργίας.

          Το Κυβερνητικό μας πρόγραμμα (ΖΑΠΠΕΙΟ ΙΙ) έχει κεντρικό άξονα την

          επανεκκίνηση της Οικονομίας, της επιστροφής της Ανάπτυξης σε θετικό

          πρόσημο τη δημιουργία Νέων Θέσεων Εργασίας.

          Αυτή η πολιτική θα δώσει ανάσα και στο Ασφαλιστικό μας Σύστημα που

          σήμερα πιέζεται από περιορισμένες εισφορές και χρηματοδότηση.

 

  1. Δηλώσατε πριν από λίγο καιρό πως, το επίπεδο μηχανοργάνωσης των νοσοκομεία βρίσκεται στη νεολιθική εποχή. Γιατί έχει παραγνωριστεί τόσα χρόνια η σημασία αυτού του έργου, στο θέμα της εξοικονόμησης και του ελέγχου των δαπανών;

 

Είναι γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη υστέρηση στη μηχανοργάνωση των νοσοκομείων κι αυτό έχει κρίσιμες επιπτώσεις στον έλεγχο, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και των οικονομικών τους.

Κυρίως όμως έχει υποτιμηθεί η συμβολή της στον έλεγχο των δαπανών που τόσο μεγάλη σημασία έχει στη συγκυρία όπου οι πόροι είναι σπάνιοι και η ανάγκη περιστολής των περιττών δαπανών πιο επείγουσα από ποτέ.

Το έλλειμμα αυτό πρέπει να καλυφθεί και να μπει η μηχανογράφηση των Νοσοκομείων σε υψηλή προτεραιότητα. 

 

  1. Η κυβέρνηση έχει λάβει αλλεπάλληλα μέτρα για τα φάρμακα, χωρίς ουσιαστικά να έχει ωριμάσει κάποιο από αυτά, για να δούμε τι αποδίδει. Πώς κρίνετε τη φαρμακευτική πολιτική που ακολουθείται τον τελευταίο καιρό;

 

 Η Κυβέρνηση και στον τομέα της Υγείας ακολουθεί μια πολιτική με επικοινωνιακά χαρακτηριστικά . Συνεχώς εξαγγέλλει νέα μέτρα (πολλές φορές αντιφατικά μεταξύ τους) χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη γνώμη των λειτουργών του  χώρου ιατρών, νοσοκομειακών, φαρμακοποιών κ.λ.π.

Η πολιτική που ακολουθείται έχει μονόπλευρα ένα λογιστικό χαρακτήρα και στοχεύει σε οριζόντιες μειώσεις δαπανών χωρίς αξιολόγηση. Φαίνεται να επιτυγχάνεται μια προσωρινή μείωση αλλά συγχρόνως έχουμε υποβάθμιση της παρεχόμενης περίθαλψης π.χ. ΜΥΣΥΦΑ (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα) ελάφρυναν τις δαπάνες των ταμείων αλλά επιβάρυναν τις τσέπες των ασφαλισμένων.

 

 

  1. Ένα από τα τελευταία μέτρα, είναι και αυτό της θετικής λίστας συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Παρά τις μελέτες που αποδεικνύουν ότι το εν λόγω μέτρο δεν απέδωσε στο παρελθόν, η κυβέρνηση το επαναφέρει με στόχο την περιστολή της φαρμακευτικής δαπάνης. Θα θέλαμε την άποψή σας για το θέμα αυτό.

 

   Το ίδιο λάθος συνεχίζεται και με τις περίφημες θετικές , αρνητικές ή άλλες λίστες.

Η λίστα είναι ένα μέτρο που αποσύρεται πανευρωπαϊκά , γιατί δεν αποδίδει , όπως δεν απέδωσε και στην χώρα  μας και για τον λόγο αυτό καταργήθηκε.

Τα ΠΑΣΟΚικα αυτά «πισωγυρίσματα» που περιβάλλονται με τον μανδύα της περιστολής  της φαρμακευτικής δαπάνης δημιουργούν ανισότητες και αποκλεισμούς μεταξύ των ασφαλισμένων και των ελλήνων πολιτών. Η φαρμακευτική περίθαλψη αφορά όλους τους Έλληνες  και δεν μπαίνει σε λίστες, μετά από διαπραγμάτευση με τις εταιρείες.

Απώτερος σκοπός είναι όλοι οι Έλληνες να έχουν απόλυτη και ισότιμη  πρόσβαση στην φαρμακευτική περίθαλψη.

Οι δαπάνες πρέπει να χτυπηθούν  στην πηγή και όχι στον τελικό αποδέκτη που είναι ο ασθενής.

  1. Κι ενώ λαμβάνονται όλα αυτά τα μέτρα στον τομέα του φαρμάκου, δεν γίνεται σχεδόν καμία προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που υπάρχουν στο υπόλοιπο 80% των δαπανών υγείας (διαγνωστικές εξετάσεις κτλ). Γιατί συμβαίνει αυτό και με ποια μέτρα θα εξυγιάνει η Νέα Δημοκρατία τις εν λόγω δαπάνες;

 

Προβληματίζει ιδιαίτερα  κάθε σκεπτόμενο πολίτη πως αυτή η Κυβέρνηση που κόπτεται για τη μείωση των δαπανών , προσπαθεί να εξοικονομήσει χρήματα, επικεντρώνοντας όλη την προσπάθεια της σε ένα μικρό ποσοστό της συνολικής δαπάνης (βλέπε το σχετικό πίνακα ) και αδιαφορεί για τις σημαντικότερες πηγές των δαπανών.

 

KATANOMH  ΔΑΠΑΝΩΝ ΥΓΕΙΑΣ 2009

ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

6%

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΙΚΑ

6%

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΣΥ

17%

ΙΑΤΡΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

19%

ΑΤΥΠΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ

10%

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ

10%

ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

18%

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ

7%

ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ

ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

7%

 

Επομένως, ή η όλη προσπάθεια αποσκοπεί σε εντυπωσιασμό ή και ακόμη στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων σκοπών, ή τελικά και σε αυτό τον τομέα η Κυβέρνηση παραμένει ανενημέρωτη και αναποτελεσματική.

Εμείς θα συνεχίσουμε να δηλώνουμε ότι η Υγεία είναι κοινωνικό αγαθό και αναφαίρετο δικαίωμα όλων. Δεν είναι απλώς νούμερα και κονδύλια.

Η Νέα Δημοκρατία  έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα, την εκπόνηση ενός ενιαίου μηχανογραφικού συστήματος κατά τα πρότυπα της φορολογικού ελέγχου, μέσω του οποίου θα γίνονται διασταυρώσεις και έλεγχοι όλων των ειδών των δαπανών.

Με γνώμονα κοινωνικά κριτήρια, θα τεθούν ανώτατα όρια κόστους και εξόδων   ανά δαπάνη  και θα πραγματοποιούνται συνεχείς διασταυρώσεις έτσι ώστε να εντοπίζονται οι ..πολλαπλώς ωφελημένοι του συστήματος.

Θα καθιερωθεί η νοσοκομειακή συσκευασία.

Θα αναπτύχθεί ένα σύστημα Πρωτοβάθμιας Υγείας δίνοντας έμφαση στην πρόληψη.

 Έτσι θα αποφευχθούν  ή θα ελαττωθούν οι μέρες νοσηλείας και το κόστος που επιφέρουν.

Επίσης θα ενισχυθεί σε συνεργασία και με την τοπική αυτοδιοίκηση, η κατ΄οίκον νοσηλεία για κατηγορίες ασθενών, όπως τελικού σταδίου ή υπέργηρους.

 

  1. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, τα πλεονεκτήματα της οποίας υποστηρίζονται ένθερμα από όλες τις πλευρές, καρκινοβατεί. Πού οφείλεται αυτό και πώς σκοπεύετε να επιταχύνετε τις διαδικασίες, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τα προβλήματα που υπάρχουν;

 

Η προχειρότητα που χαρακτηρίζει το σύνολο της Κυβερνητικής Πολιτικής, δεν θα μπορούσε να κάνει εξαίρεση στην Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση

 

Περισσότερο από δώδεκα μήνες μετά, τις εξαγγελίες η χώρα μας δεν έχει στην πραγματικότητα σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Τα πιλοτικά συστήματα που εν μέρει λειτουργούν στον ΟΑΕΕ και στο ΙΚΑ είναι δυσλειτουργικά, ταλαιπωρούν γιατρούς,  φαρμακοποιούς και ασφαλισμένους και δε δίνουν στα ταμεία τη δυνατότητα πραγματικού ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης.

Σήμερα, και μετά από πολλές παλινωδίες , η κυβέρνηση βρίσκεται ένα βήμα πριν την προκήρυξη διαγωνισμού ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ για την υλοποίηση του έργου. Το υπό προκήρυξη έργο όμως δεν είναι πλήρες αφού αντιμετωπίζει αποσπασματικά την ανάγκη για συνολική και ενιαία κάλυψη κρίσιμων παραγόντων της φαρμακευτικής-νοσοκομειακής δαπάνης του εθνικού συστήματος υγείας

-         Δε συμπεριλαμβάνει τα Νοσοκομεία ΕΣΥ (αφορά μόνο συμβεβλημένους γιατρούς)

-         Δε συμπεριλαμβάνει τη μη φαρμακευτική δαπάνη (ειδικά υλικά, κλπ)

-         Δε συμπεριλαμβάνει όλες τις ιατρικές εξετάσεις τις οποίες ο θεράπων ιατρός κρίνει αναγκαίες για τον ασφαλισμένο 

 

Το κυριότερο: για το έργο προβλέπεται χρόνος υλοποίησης 36 μηνών από τη στιγμή της υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο. Υπολογίζοντας τις συνηθισμένες καθυστερήσεις των διαγωνισμών του δημοσίου, το έργο θα έχει παραδοθεί στην καλύτερη περίπτωση σε 4-5 χρόνια, ενώ η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί απέναντι στην Τρόικα ότι εντός του 2012 το σύστημα θα λειτουργεί πλήρως! Και βέβαια με αυτό το χρονοδιάγραμμα, το έργο δεν θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ.

 

 

Επιπλέον, σε ειδικό πλαίσιο σε κάθε συνέντευξη που θα φιλοξενήσουμε στο ένθετο, θα έχουμε και μία πρόταση του συνεντευξιαζόμενου (μέχρι 300 λέξεις) που να αφορά είτε στην ανάπτυξη είτε στην εξοικονόμηση πόρων είτε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος στον τομέα αρμοδιότητός του. Ως εκ τούτου, εκτός από τις απαντήσεις στις ερωτήσεις θα θέλαμε επιπλέον και αυτό το κομμάτι για να προβληθεί στη συνέντευξη υπό τον τίτλο «Η πρόταση του κ. Νικολόπουλου».

 

Στο πνεύμα αυτό η πρότασή μου είναι η ακόλουθη:

 

«Το έργο της ηλεκρονικής συνταγογράφησης είναι ίσως το σπουδαιότερο από τα έργα πληροφορικής που βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Έχει έρθει η ώρα τα μεγάλα έργα πληροφορικής να αντιμετωπισθούν με φιλοσοφία διαφορετική από αυτή που οδήγησε τις τελευταίες δεκαετίες σε σπατάλη πόρων για έργα αμφίβολης αξίας, που συχνά όταν (αν…) φτάσουν να υλοποιηθούν είναι ήδη ξεπερασμένα.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε να αγοράσει την παροχή της υπηρεσίας της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, αντί να αγοράσει τον ίδιο το έργο, κατά τον ίδιο τρόπο που όταν θέλει κανείς να ταξιδέψει αεροπορικώς δε χρειάζεται να αγοράσει ένα αεροπλάνο, αλλά αρκεί να αγοράσει το εισιτήριο! Τέτοιου είδους πρακτικές είναι ιδιαίτερα διαδομένες διεθνώς, υπάρχουν δε πολλές σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες και μορφές συμβάσεων, συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο. Είναι μάλιστα εφικτό να χρηματοδοτηθεί το σύστημα χωρίς δεσμεύσεις πόρων ΕΣΠΑ και χωρίς επιβάρυνση του πολίτη – ασφαλισμένου, καθώς η παροχή της υπηρεσίας είναι δυνατό να πληρώνεται με ένα ποσοστό της μείωσης της δημόσιας δαπάνης που θα επιτυγχάνεται κάθε χρόνο. Μια τέτοια λύση θα ήταν ταχύτερη και αποτελεσματική. Προϋπόθεση βέβαια αποτελεί να μην οδηγηθούμε σε απευθείας ανάθεση με τη δικαιολογία του κατεπείγοντος, αλλά ο ανάδοχος να προκύψει από μια καθαρή διαγωνιστική διαδικασία».  

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media

© Copyright 2009 - 2022 Νίκος Ι. Νικολόπουλος