Loading...
 Start Page

ΑΡ.ΠΡΩΤ.:1047/28-8-13

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ

ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Η απόφαση για την τύχη των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ αποτελούν προαπαιτούμενο από την τρόϊκα για την καταβολή της δόσης του Σεπτεμβρίου, ενώ η όλη διαδικασία για την αναδιάρθρωση των τριών εταιρειών - που θα είναι διαφορετική για κάθε μια επιχείρηση - πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του τρέχοντος έτους.

Παρά τις διαδοχικές συσκέψεις στο υπουργείο Οικονομικών, υπό τον υπουργό, Γ. Στουρνάρα και με τη συμμετοχή της αναπληρώτριας υπουργού Εθνικής Άμυνας, Φώφης Γεννηματά (για ΕΑΣ και ΕΛΒΟ) και του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Μάκη Παπαγεωργίου (για ΛΑΡΚΟ), καμία απολύτως ανακοίνωση δεν βγήκε από τα 3 εμπλεκόμενα Υπουργεία!!

Έτσι, παρόλο που καθ’ όλη τη διάρκεια των συσκέψεων, είχαν συγκεντρωθεί έξω από το υπουργείο εργαζόμενοι από τις τρεις επιχειρήσεις, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια αναδιαρθρώσεων και το ενδεχόμενο απολύσεων!!

Θα πρέπει να τονιστεί και υπογραμμιστεί, ότι οι εργαζόμενοι στα ΕΑΣ είναι απλήρωτοι επί 8 μήνες και έχουν προχωρήσει σε επίσχεση, ενώ στην ΕΛΒΟ οι εργαζόμενοι είναι 4 μήνες απλήρωτοι. Στην ΕΛΒΟ, έχει προχωρήσει το σχέδιο αποχωρήσεων του προσωπικού και από τους 1.200 εργαζόμενους έχουν μείνει 350 άτομα.

Όπως δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, μετά την ολοκλήρωση των συσκέψεων: «Το ζήτημα της ΕΑΣ και της ΕΛΒΟ εξετάσθηκε σήμερα σε βάθος σε κοινή σύσκεψη των Υπουργείων Οικονομικών και Άμυνας, τα οποία προωθούν λύση στο πλαίσιο του εφικτού. Η σχετική απόφαση θα ληφθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας. 

Επίσης, πραγματοποιήθηκε συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Περιβάλλοντος με εκπροσώπους των εργαζομένων, όπου τους παρουσιάστηκε η πρόταση την οποία θα υποβάλει η κυβέρνηση στους εταίρους με στόχο της διασφάλιση της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ».

Η επιβιωσιμότητα των επιχειρήσεων είναι δυνατή, αλλά από την δικομματική κυβέρνηση της τρόϊκας δεν υπάρχει καμία διάθεση για εξεύρεση βιώσιμης λύσης. Ο λόγος είναι προφανής, αφού η Κυβέρνση Σαμαρά – Βενιζέλου έχει υποσχεθεί να ξεπουλήσει και τα ασημικά στους τοκογλύφους δανειστές μας!!!

Για τα ΕΑΣ, το μείζον πρόβλημα είναι εκείνο των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που χορηγήθηκαν την περίοδο 2004- 2012, και για τις οποίες προέκυψε πρόσφατα θέμα επιστροφής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως αντίθετες με την κοινοτική νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.

Η λύση που προτείνεται είναι η διάσπαση του αμυντικού σκέλους των ΕΑΣ (που έχει λάβει το 93%- 95% των ενισχύσεων) από το πολιτικό σκέλος. Έτσι, βάσει συγκεκριμένου άρθρου της συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο επιτρέπει την κατ' εξαίρεση παροχή ενισχύσεων για λόγους εθνικής άμυνας, θα επιχειρηθεί να περιοριστεί η επιστροφή μόνο στο 5%- 7% του τμήματος των ενισχύσεων που δόθηκαν για μη αμυντικούς σκοπούς.

Στη συνέχεια, προτείνεται η ένταξη των ΕΑΣ στο άρθρο 14Β του ν. 3429 (στο οποίο εντάχθηκε πριν από μερικές εβδομάδες με τροπολογία η ΕΡΤ) και που προβλέπει την κατάργηση – συγχώνευση - αναδιάρθρωση μονάδων και την απόσπαση περιουσιακών στοιχείων. Θεωρείται κομβικό σημείο η επανεκκίνηση της εταιρείας, καθώς στο σκέλος των πυρομαχικών υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον.

Οι σύμβουλοι του Δημοσίου που έχουν ετοιμάσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΕΑΣ, έχουν, μεταξύ άλλων, προτείνει τη συρρίκνωση της επιχείρησης κατά 80% σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Η εταιρεία διαθέτει εγκαταστάσεις σε Υμηττό, Αίγιο, Ελευσίνα, Μάντρα και Λαύριο, ενώ απασχολεί περίπου 850 εργαζομένους. Επίσης, έχει δύο θυγατρικές εταιρείες: την Ηλεκτρομηχανική Κύμης και τη Μεταλλοβιομηχανική Ηπείρου, που κατασκευάζει τις μήτρες για τα νομίσματα του ευρώ. Το 2011, η ΕΑΣ ΑΕ παρουσίασε αρνητικά ίδια κεφάλαια 538 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις άνω του 1,1 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με μελέτη βιωσιμότητας που πραγματοποιήθηκε για τα ΕΑΣ, η επιχείρηση έχει δυνατότητες για να καταστεί βιώσιμη, καθώς διαθέτει μεγάλη ακίνητη περιουσία και υπάρχουν πελάτες από το εξωτερικό, που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν ανοιχτές γραμμές παραγωγής για τα επόμενα χρόνια.

Ως προϋπόθεση για την επανεκκίνηση της εταιρείας τίθεται η παροχή ρευστότητας 30 εκατ. ευρώ, προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει στη σύναψη συμβολαίων με πελάτες. Ο σημαντικότερος εξ αυτών είναι η αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, που «καίγεται» για να αγοράσει μεγάλες ποσότητες πυρομαχικών των «40/L60».

Το σχέδιο λειτουργίας της εταιρείας προβλέπει ετήσιες λειτουργικές δαπάνες 35 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο ένα τρίτο αυτών προ τριετίας. Σταδιακή ενίσχυση του προσωπικού στις γραμμές παραγωγής με 200 εργαζομένους, χωρίς να αυξηθεί ο συνολικός αριθμός του προσωπικού, που σήμερα είναι περίπου 1.000. Ειδικά για το προσωπικό, προτείνεται η μετάταξη από θέσεις διοικητικού προσωπικού στις γραμμές παραγωγής (είχαν προσληφθεί για την παραγωγή και είχαν καταλήξει σε διοικητικές θέσεις), εθελούσιες αποχωρήσεις και στελέχωση με προσωπικό πρώτης γραμμής, είτε μέσω προσλήψεων είτε μέσω μετατάξεων από άλλες εταιρείες του Δημοσίου στο πλαίσιο της κινητικότητας. Εκτιμάται πως το κόστος ενός προγράμματος εθελουσίας αποχώρησης θα είναι περί τα 2 εκατ. ευρώ.

Ένα εξάμηνο μετά την επανεκκίνηση λειτουργίας και αφού θα έχει ολοκληρωθεί η υπογραφή των νέων συμβολαίων, θα μπορεί να προχωρήσει η λεπτομερής μελέτη για την αναδιάρθρωση παραγωγικών μονάδων σε συνδυασμό με τις κυβερνητικές αποφάσεις για την αμυντική βιομηχανία γενικότερα.

Για την ΕΛΒΟ, προτείνεται η ένταξη στο άρθρο 14Α του ν. 3429/2005 για την ειδική εκκαθάριση δημόσιων επιχειρήσεων, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του Πτωχευτικού Κώδικα, και ο ορισμός εκκαθαριστή από το υπουργείο Οικονομικών.

Για την επιχείρηση εκκρεμεί το ήμισυ της επιχορήγησης του 2013, ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας να μην μπορεί να προχωρήσει η εκτέλεση προγραμμάτων, ενώ τα χρέη της είναι 25 εκατ. ευρώ (έναντι 800 εκατ. ευρώ των ΕΑΣ, τα οποία, όμως, έχουν πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία).Το Δημόσιο, ως βασικός μέτοχος, έχει συμμετάσχει με 90 εκατ. ευρώ στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Το 2012 έκλεισε για την ΕΛΒΟ με ζημίες 19,2 εκατ. ευρώ (αναμένεται εφέτος να μειωθούν στα 15 εκατ. ευρώ), με μείωση του κύκλου εργασιών κατά 91% και ίδια κεφάλαια 6,9 εκατ. ευρώ.

Στη ΛΑΡΚΟ απασχολούνται 1.000 εργαζόμενοι και η εταιρεία έχει συσσωρευμένα χρέη που υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ, με σοβαρό το ενδεχόμενο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει την επιστροφή του συνόλου των κρατικών επιχορηγήσεων που έχει λάβει η εταιρεία, ύψους 130 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, προτείνεται η τμηματική πώληση του εργοστασίου και των μεταλλείων. Ο σύμβουλος του Δημοσίου έχει προτείνει τη λύση της ένταξης της επιχείρησης στις διατάξεις του άρθρου 99 του πτωχευτικού δικαίου, προκειμένου η εταιρεία να προστατευτεί από τους πιστωτές της και ειδικά από τη ΔΕΗ, η οποία έχει κινηθεί δικαστικά εναντίον της μεταλλουργίας για οφειλή περίπου 300 εκατ. ευρώ.

 

Μετά τα παραπάνω ερωτάστε κ. Υπουργέ:

 

1) Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει ταχθεί υπέρ της συνέχισης λειτουργίας της επιχείρησης - δεδομένου ότι εκτελούνται συμβόλαια των ενόπλων δυνάμεων, η διακοπή των οποίων ίσως δημιουργήσει προβλήματα εθνικής ασφάλειας; Εάν ναι, ποια είναι η πρόταση του ΥΠΕΘΑ;

2) Έχει γίνει οικονομικοτεχνική μελέτη; Εάν ναι, να υποβληθεί αντίγραφό της.

3) Γιατί δεν υλοποιείται τα αποτελέσματα της μελέτης βιωσιμότητας των ΕΑΣ;

4) Ποιες μνημονιακές υποχρεώσεις σας αναγκάζουν να εκποιήσετε αυτές τις ελληνικές δημόσιες επιχειρήσεις;

5) Γιατί απαξιώνετε τα ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ;

6) Έχουν υποβληθεί αντίστοιχες με τα ΕΑΣ μελέτες για τις άλλες δύο επιχειρήσεις;

7) Γνωρίζετε ότι, η μελέτη βιωσιμότητας των ΕΑΣ προβλέπει όχι την απόλυση του εργαζόμενου σ’ αυτές προσωπικού, αλλά τη σταδιακή μεταφορά προσωπικού από το διοικητικό κομμάτι στη γραμμή παραγωγής;

8) Γιατί δεν υιοθετείτε λειτουργικές και βιώσιμες λύσεις των εργαζομένων;

Ο ερωτών Βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Βουλευτής Αχαΐας

ΓΓ Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος