Loading...
 Start Page

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ:

Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο

 

Όπως προκύπτει από διαδοχικά (από 30-7-2011 μέχρι και 3-8-2011) δημοσιεύματα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», την περίοδο που γίνονταν  έλεγχοι της ΤτΕ και της Αρχής κατά του μαύρου χρήματος στην Proton Bank, που κατέληξαν την Τετάρτη 27/7  στην απόφαση-φωτιά της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, σύμφωνα με την οποία ερευνάται σκάνδαλο υπεξαίρεσης 51 εκατ. ευρώ και στο οποίο εμπλέκονται ο βασικός μέτοχος κ. Λαυρεντιάδης και μέλη της διοίκησης της Proton Bank, ο Υπουργός Οικονομικών, με προσωπική του απόφαση,  την πριμοδοτούσε ουσιαστικά με εκατομμύρια ευρώ του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτό δε έγινε, παρά τη διαφωνία   του διευθυντή τής Δ49 του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, επειδή:

«α)Υπερβαίνει το ύψος των ορίων τοποθέτησης (50% των ιδίων κεφαλαίων), που έχει θεσπιστεί, κατά 92 εκατ. ευρώ

β) Η ανωτέρω τράπεζα... μας ειδοποίησε για αντικειμενική αδυναμία επιστροφής ποσού από τοποθετήσεις ύψους 70 εκατ.

γ) Φήμες της αγοράς δείχνουν ισχυρά προβλήματα ρευστότητας στην εν λόγω τράπεζα με αποτέλεσμα η πρόσθετη τοποθέτηση να αυξάνει τον πιστωτικό κίνδυνο του Ελληνικού Δημοσίου περαιτέρω».

2) Με μια ανακοίνωσή του ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Βενιζέλος επιχείρησε  να αντικρούσει τα δημοσιεύματα της «Ε», πλην όμως, όχι μόνο δεν απαντά επί της ουσίας, αλλά εγκαλεί (!) τον διευθυντή και τον εισηγητή, που διαφώνησαν μαζί του, γιατί έπραξαν βάσει του νόμου, του κανονισμού του Γενικού Λογιστηρίου και του Δημόσιου Συμφέροντος! Ο υπουργός επικαλείται τη σταθερότητα και την ασφάλεια του τραπεζικού συστήματος γι' αυτές του τις ενέργειες, για τις οποίες γράφει ότι συνεννοήθηκε με την Τράπεζα της Ελλάδος, τη διοίκηση των 6 μεγαλύτερων τραπεζών, το Συμβούλιο Συστημικής Ευστάθειας, και τη χρονική συγκυρία, περιγράφοντας ένα ζοφερό τοπίο για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αποσυνδέοντας τις τράπεζες από τους μετόχους, τη διοίκηση και τα φυσικά πρόσωπα που συνδέονται έμμεσα ή άμεσα μ' αυτές. Δηλαδή, ο κ. Βενιζέλος με την ανακοίνωσή του  εισήγαγε τη «συστημική» λογική, την οποία αντιπαραβάλλει με τη νομιμότητα και φτάνει στο σημείο να γράφει ωμά σε στελέχη του ΓΛΚ, πως λυπάται επειδή αυτά δεν παραβίασαν τις κείμενες διατάξεις που διέπουν τη διαχείριση του κρατικού κουμπαρά. Αυτός που σήμερα περιέχει πάνω από 10 δισ. ευρώ, που καθημερινά τοποθετούνται σε εμπορικές τράπεζες βάσει προϋποθέσεων. Πληροί άραγε τις προϋποθέσεις αυτές η Proton Bank και τα κριτήρια φερεγγυότητας; Αν όχι, τότε ο υπουργός έχει παραβεί το καθήκον του. Αν ναι, τότε τα στελέχη του ΓΛΚ, που γράφουν για υπέρβαση κατά 92 εκατ. ευρώ της «ένεσης» στην Proton και για κίνδυνο του Δημοσίου, είναι «συστημική απειλή», κατά τη version του κ. υπουργού, επειδή εφαρμόζουν το νόμο. Υπενθυμίζεται ότι η ανάγκη θέσπισης νέου νόμου (ο 2362/95) και άλλων δευτερογενών ρυθμίσεων(η υπουργική απόφαση του 1997 και ο κανονισμός του ΓΛΚ και της ΤτΕ ) για το θέμα της διαχείρισης των διαθεσίμων του Δημοσίου προέκυψε μετά το σκάνδαλο του Γιώργου Κοσκωτά. Το φυσικό πρόσωπο δηλαδή που έκανε πάρτι με τα λεφτά των καταθετών της Τράπεζας Κρήτης και που ελάμβανε αθρόα ροή εκατομμυρίων -δραχμών τότε- από το Δημόσιο και τις ΔΕΚΟ με τις πλάτες του πολιτικού συστήματος.

3) Η «Ε» στο δημοσίευμά της στις 3-8-2011 αναφέρει, πως με κυβερνητική πρωτοβουλία η χειμαζόμενη Proton «σπρώχνεται» στην αγκαλία της Attica Bank.  Ως γνωστό, η Τράπεζα Αττικής ελέγχεται κατά 82% από το κράτος άμεσα ή έμμεσα. Το 42% ανήκει στο Ταμείο των μηχανικών (ΤΣΜΕΔΕ), το 20% στο Τ.Τ. και το 19% στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Το σενάριο θυμίζει την υιοθεσία της Ασπίς Bank του Παύλου Ψωμιάδη από το Τ.Τ., ενώ ήδη πολλοί διερωτώνται τι θα κρύψουν κάτω από το χαλί μιας τέτοιας συγχώνευσης.

Χθες, η τράπεζα των μηχανικών ανακοίνωσε ότι συζητεί για συνεργασία με την Proton, αναζητεί ωφέλειες από συνέργειες, ενώ στις 9 Ιουνίου η ίδια είχε διαψεύσει στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετικά δημοσιεύματα ως ανυπόστατα.

Συμπέρασμα: Αλλη μια κρατική ένεση ετοιμάζεται εδώ και καιρό και σπρώχνουν την Proton στην Attica. Αν τελεσφορήσει το deal (για το οποίο έχουν ήδη θορυβηθεί στο ΤΣΜΕΔΕ), απομένει να δούμε ποιος θα είναι ο νέος «Παύλος Ψωμιάδης».

Κατόπιν των παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

● Πληρούσε ή όχι η η Proton Bank τις προϋποθέσεις  και τα κριτήρια φερεγγυότητας του νόμου 2362/95 και των άλλων δευτερογενών ρυθμίσεων(η υπουργική απόφαση του 1997 και ο κανονισμός του ΓΛΚ και της ΤτΕ ) για το θέμα της διαχείρισης των διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου;

● Η «συστημική» λογική, την οποία επικαλείται στην ανακοίνωσή του, είναι υπεράνω της νομιμότητας; Έχει το δικαίωμα ένας Υπουργός να παραβαίνει τη νομιμότητα, επικαλούμενος τη σταθερότητα και την ασφάλεια του τραπεζικού συστήματος και τη χρονική συγκυρία;

● Πως είναι δυνατό να εγκαλεί αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη, τα οποία υπερασπίζονται τη νομιμότητα;

● Πιστεύει πραγματικά, όπως αναφέρει στην αντίκρουση των υπηρεσιακών αντιρρήσεων, ότι «αν σήμερα μια μικρή τράπεζα όπως η Proton Bank, βρεθεί με χρηματοδοτικό κενό και η εποπτική αρχή παρέμβει, οι αρνητικές επιπτώσεις θα είναι αλυσιδωτές και τεράστιες σε βάρος του συνόλου του τραπεζικού συστήματος»; Δεν αντιλαμβάνεται, ότι η θέση του αυτή δεν  εκπέμπει κανένα «μήνυμα σταθερότητας και ασφάλειας προς το καταθετικό και επενδυτικό κοινό» και είναι αρκετά επικίνδυνη;

● Πόσες φορές και για ποιες άλλες τράπεζες πλην της Proton, παραβιάστηκαν ο νόμος του 1995, η υπουργική απόφαση του 1997 και ο κανονισμός του ΓΛΚ και της ΤτΕ σχετικά με τη διαχείριση των διαθεσίμων του Δημοσίου (ως προς τα κριτήρια φερεγγυότητας που πρέπει να πληρούν οι τράπεζες για να ωφελούνται από τοποθετήσεις το κράτους σε προθεσμιακές καταθέσεις); Να κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα και αποφάσεις για όλες τις περιπτώσεις.

● Αληθεύουν οι πληροφορίες της «Ε», πως με κυβερνητική πρωτοβουλία η χειμαζόμενη Proton «σπρώχνεται» στην αγκαλιά της Attica Bank;  Τι μεσολάβησε από τις  9 Ιουνίου που η Attica Bank  είχε διαψεύσει στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετικά δημοσιεύματα ως ανυπόστατα, μέχρι τις 2 Ιουλίου που η ίδια τράπεζα  ανακοίνωσε ότι συζητεί για συνεργασία με την Proton και αναζητεί ωφέλειες από συνέργειες; Ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί μια τέτοια προοπτική, για την οποία ήδη το ΤΣΜΕΔΕ, βασικός μέτοχος της Attica Bank (42%), έχει θορυβηθεί;

 

                                                     Ο Ερωτών Βουλευτής

 

                                              ΝΙΚΟΛΑΟΣ  Ι. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

 

 

 

 

 

 

 

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
Πολιτικό Γραφείο Αθήνα:
Διεύθυνση: Σέκερη 1, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3624 992
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media

© Copyright 2009 - 2021 Νίκος Ι. Νικολόπουλος