Loading...
 Start Page

Αρ.Πρ.:3785/28/0/2017

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

 

Έμοιαζε με ένα μοντέρνο έργο που θα βελτίωνε την καθημερινότητα στις αθηναϊκές γειτονιές. Δεν λειτούργησε όμως ποτέ, απαξιώθηκε από τον ίδιο τον δήμο και κατέληξε να χρεώσει τα δημοτικά ταμεία (δηλαδή τους πολίτες που υποσχόταν να εξυπηρετήσει) με χιλιάδες ευρώ, ακόμα και για άσχετους λογαριασμούς κινητών τηλεφώνων, αλλά και να ακυρωθεί οριστικά λόγω... οφειλών στη Vodafone!

Σήμερα βρίσκεται στο «μικροσκόπιο» εισαγγελικών και ανακριτικών αρχών.

Πριν φτάσουμε στις διαπιστώσεις του πορίσματος του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) που αποκαλύπτει η «Εφ.Συν.», ας μεταφερθούμε χρονικά στη «μεταολυμπιακή» πρωτεύουσα.

Το 2006 η δημοτική αρχή Θ. Μπεχράκη (διαδέχτηκε την Ντόρα Μπακογιάννη όταν ανέλαβε υπουργικά καθήκοντα) συνάπτει σύμβαση με κοινοπραξία εταιρειών για την εγκατάσταση ενός συστήματος τηλεματικής στη Διεύθυνση Καθαριότητας.

Συνοπτικά, μέσω αυτού θα ήταν καλύτερος ο συντονισμός των δρομολογίων των απορριμματοφόρων, ενώ οι δημότες θα είχαν ανά πάσα στιγμή ενημέρωση για την εξέλιξη της παρεχόμενης υπηρεσίας (π.χ. πότε ολοκληρώνεται η αποκομιδή ή ο οδοκαθαρισμός ανά συνοικία).

Ήταν η δεύτερη απόπειρα για την εγκατάσταση ενός αντίστοιχου ψηφιακού συστήματος - η πρώτη ξεκίνησε το 2003, ματαιώθηκε όμως με την αιτιολογία ότι δεν πρόλαβε τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Για να λειτουργήσει η τηλεματική απαιτούνταν η συνδρομή μιας εταιρείας τηλεφωνίας. Ο δήμος άνοιξε προσφορές, ανταποκρίθηκε η Vodafone, ο τότε δήμαρχος εισηγήθηκε στον πρόεδρο της αρμόδιας επιτροπής την αποδοχή του αιτήματος και εν τέλει εγκρίθηκε η απευθείας ανάθεση. Η σύμπραξη αυτή αποδείχθηκε παράνομη.

Καμία σύμβαση δεν υπεγράφη, σαν οι αιρετοί να μην γνώριζαν τον νόμο, ούτε εξαντλήθηκαν οι δυνατότητες για μια πιο συμφέρουσα προσφορά, σύμφωνα με τα όσα διαπίστωσαν οι επιθεωρητές, οι οποίοι στο πόρισμά τους περιγράφουν και το πώς επιστράφηκαν τρεις εγγυητικές επιστολές συνολικής αξίας περίπου 150.000 ευρώ στην προαναφερθείσα κοινοπραξία (το 2008 επί διοίκησης Νικ. Κακλαμάνη), πριν ολοκληρωθεί το έργο• οι εγγυητικές που φυλάσσονταν στα δημοτικά αρχεία αντικαταστάθηκαν με φωτοαντίγραφα.

Να σημειωθεί εδώ ότι η σύμβαση δήμου και κοινοπραξίας προέβλεπε πως μέχρι την προσωρινή παραλαβή του έργου, ο... λογαριασμός στη Vodafone θα επιβάρυνε την ανάδοχο ένωση εταιρειών. Αντιθέτως, ο δήμος ήταν που για την περίοδο αυτή κατέβαλε λίγο περισσότερα από 45.000 ευρώ.

Ο δήμος έπρεπε να αποκτήσει 491 κάρτες SIM και αυτές να εγκατασταθούν σε απορριμματοφόρα, σε ηλεκτρονικές πινακίδες σε κεντρικά σημεία της πόλης και σε ένα κέντρο επιχειρήσεων.

Παραδόθηκαν 378. Πόσες από αυτές τις κάρτες πράγματι εγκαταστάθηκαν είναι άγνωστο ακόμα και στους επιθεωρητές. Παράλληλα, τον Ιανουάριο του 2007, υπογράφεται η προσωρινή παραλαβή του έργου, αν και υπήρχαν επτά ουσιαστικές εκκρεμότητες.

Οι δαπάνες για τις τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις συνεχίζουν να «γράφουν», χωρίς να υπάρχει κάποια σύμβαση και μέχρι τον Νοέμβριο του 2007, οπότε η διοίκηση Κακλαμάνη υπογράφει τρεις συμβάσεις με τη Vodafone, ο δήμος καταβάλλει στη Vodafone άλλα 192.000 ευρώ.

Με τις συμβάσεις ενεργοποιούνται συνδέσεις GPRS και GSM και προχωρά η σύζευξη των υποσυστημάτων. Οι δαπάνες για το κόστος τής μετά τις συμβάσεις περιόδου ανέρχονται σε 772.000 ευρώ και συμπεριλαμβάνουν άσχετες ιδιωτικές επικοινωνίες.

Σύμφωνα πάντα με το πόρισμα του ΣΕΕΔΔ, στους μηνιαίους λογαριασμούς υπήρχαν 143 συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας και επτά συνδέσεις ασύρματου ίντερνετ που δεν ανήκαν στο σύστημα τηλεματικής. Είχαν ενεργοποιηθεί από το 2002 ώς το 2006, αλλά βάρυναν τον προϋπολογισμό για το έργο. Δεν είναι μόνο ότι κανείς αρμόδιος δεν έλεγξε τα στοιχεία.

Σε καταθέσεις υπαλλήλων του αρμόδιου τμήματος υπάρχει ο ισχυρισμός ότι οι λογαριασμοί της Vodafone παραλαμβάνονταν πρώτα από άτομα του γραφείου του τότε αντιδημάρχου Καθαριότητας (πρακτική μη σύννομη) και από εκεί παραδίδονταν μόνο οι σελίδες που είχαν το συνολικό οφειλόμενο ποσό.

Στο πόρισμα «επισημαίνεται ότι στη Διεύθυνση Καθαριότητας λειτουργούσε από το έτος 2002 σύστημα επικοινωνίας, το οποίο περιελάμβανε μεγάλο αριθμό συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας [...] και ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος ήταν η Vodafone».

Συνολικά οι ελεγκτές διαπίστωσαν ελλιπή παρακολούθηση στο έργο, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,8 εκατ. ευρώ (1.450.000 ευρώ κοινοτική και 350.000 ευρώ εθνική συμμετοχή, που –στο πλαίσιο της σύμβασης– όλα κατέληξαν στα ταμεία της κοινοπραξίας, σύμφωνα με στοιχεία του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Αττικής), για το οποίο δεν τηρήθηκε πλήρης φάκελος, ενώ ορίστηκαν υπεύθυνοι υπάλληλοι που δεν είχαν τα κατάλληλα προσόντα (ένας ήταν οδηγός), με τους επιθεωρητές να καταλογίζουν ευθύνες στους οικείους προϊσταμένους.

Χαρακτηριστική της σπατάλης είναι η διαπίστωση του πορίσματος ότι αν και (για διάφορους λόγους) οι 253 κάρτες SIM έμειναν αδρανείς, ζημίωσαν τα δημοτικά ταμεία με 49.345 ευρώ για εξόφληση λογαριασμών.

Ακόμη, πέρα από τηλεφωνικές κλήσεις οργάνων ΟΤΑ, κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι 23 κάρτες SIM της τηλεματικής αφαιρέθηκαν από υπαλλήλους και χρησιμοποιήθηκαν για διάφορες τηλεφωνικές κλήσεις.

Το συνολικό κόστος από την υπόθεση «ασύρματης» κακοδιοίκησης είναι περισσότερα από 2,5 εκατ. ευρώ πεταμένα, για ένα έργο που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Σύμφωνα με το πόρισμα του ΣΕΕΔΔ που συντάχθηκε πριν από μερικούς μήνες, δεν εντοπίστηκαν στοιχεία που να καταδεικνύουν παραλείψεις ή αθέτηση υποχρεώσεων από πλευράς κοινοπραξίας, ενώ δεν γίνεται λόγος για ευθύνες της Vodafone.

Η τηλεματική στην καθαριότητα του Δήμου Αθηναίων ακυρώθηκε οριστικά τον Ιανουάριο του 2012, οπότε η Vodafone διέκοψε την παροχή υπηρεσιών, λόγω οφειλής 18.630 ευρώ του Δήμου από μηνιαίο λογαριασμό του καλοκαιριού του 2010.

Έλεγχο από το ΣΕΕΔΔ παρήγγειλε ο επίκουρος ανακριτής του Πρωτοδικείου Αθηνών στο πλαίσιο κύριας ανάκρισης για την αξιόποινη πράξη της απιστίας.

Στελέχη της σημερινής δημοτικής αρχής θυμούνται ότι το τηλεματικό σύστημα ήταν ένα από τα «διαμάντια» που βρήκαν από τη διοίκηση Κακλαμάνη.

Κατόπιν τούτω ερωτάται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι Εισαγγελικές και ανακριτικές έρευνες;

2. Γιατί ακόμη δεν έχουν τελεσφορήσει κι ενώ από την διάπραξη αδικημάτων έχουν παρέλθει πολλά χρόνια;

3. Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι της ασύμφορης για τον Δήμο συμφωνίας;

4. Εναντίον ποιων έχουν ασκηθεί (αν έχουν ασκηθεί) ποινικές διώξεις;

5. Σε πειθαρχικό επίπεδο, ποιες πρωτοβουλίες ανέπτυξε ο Δήμος (αν ανέπτυξε…) και ποια τα αποτελέσματά τους;

6. Μετά τον καταλογισμό ευθυνών από τους επιθεωρητές ποιες ποινές επιβλήθηκαν και σε ποιους;

 

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος