Loading...
 Start Page

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

 

Χάνει την πρώτη ευκαιρία χρηματοδότησης η πρόταση της ΔΕΠΑ για την κατασκευή αποθηκευτικών χώρων φυσικού αερίου LNG στο λιμάνι της Πάτρας.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η εφημερίδα «Πελοπόννησος» η πρόταση ούτε καν κατατέθηκε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο της 2ης πρόσκλησης του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώ πη» (Connecting Europe Facility), καθώς το υπουργείο Οικονομίας έκρινε ότι δεν βρισκόταν σε ώριμο στάδιο από πλευράς μελετών. Η πρόταση για κατασκευή αποθηκευτικών χώρων υγροποιημένου φυσικού αερίου - LNG στο λιμάνι, αποτελεί μέρος του γενικότερου προγράμματος Poseidon Med 2, στο οποίο ο ΟΛΠΑ συμμετέχει ως εταίρος, με συνολικό προϋπολογισμό 116,3 εκ. ευρώ, σε συνεργασία με τα λιμάνια Πειραιά, Ηρακλείου, Ηγουμενίτσας, Λεμεσού και άλλων λιμανιών της Ιταλίας και της Μάλτας.

Πρόκειται για καινοτόμο έργο μείζονος σημασίας για το λιμάνι της Πάτρας, καθώς θα το εντάξει στο δίκτυο λιμένων της νοτιοανατολικής Ευρώπης, που θα μπορούν να εξυπηρετούν πλοία με καύσιμο φυσικό αέριο.

Σε δεύτερη φάση όμως, η κατασκευή αποθηκευτικών χώρων φυσικού αερίου στο λιμάνι της Πάτρας, θα αποτελέσει το πρώτο ουσιαστικό βήμα για τη δημιουργία αποκεντρωμένου δικτύου φυσικού αερίου στην αχαϊκή πρωτεύουσα και σε αστικά κέντρα της Δυτικής Ελλάδας.

Η συγκεκριμένη πρόταση αφορούσε στο κατασκευαστικό σκέλος των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, με προϋπολογισμό 15 εκ. ευρώ ,και η ΔΕΠΑ είχε καταθέσει σχετικό φάκελο εδώ και μήνες για χρηματοδότηση από τον μηχανισμό CEF, ωστόσο την Παρασκευή 8 Ιουλίου, ημέρα κατά την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τα εγκεκριμένα έργα, το συγκεκριμένο απουσίαζε από τη σχετική λίστα.

Εκ του αποτελέσματος, φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν επιφυλάξεις, για το πόσο ώριμη είναι μια ιδέα αντικατάστασης του ναυτιλιακού μαζούτ από φυσικό αέριο ως καύσιμο πλοίων, καθώς απάντηση μπορεί να δώσει μόνο ο χώρος της ναυτιλίας.

Παράλληλα όμως, όπως γράφει η εφημερίδα «Πελοπόννησος» υπήρχαν και άλλα αναπάντητα ζητήματα, με πρώτο την κατασκευή πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το κόστος του οποίου ανέρχεται σε μερικές δεκάδες εκατ. ευρώ.

Πανηγυρίζουμε κατά καιρούς για τις εξαγγελίες που «θέλουν» το Φυσικό Αέριο να πλησιάζει στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδος και ιδιαίτερα της Αχαΐας. Οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν ότι σ’ αυτή τη φάση, μάλιστα, είναι ανώριμο: Δεν είναι έτοιμη η πρόταση για υποβολή. Διατηρείται η πιθανότητα να εγκριθεί. Πόσο μεγάλη είναι πρέπει να μας εξηγήσει ο αρμόδιος Υπουργός ο οποίος προ ολίγων μηνών απάντησε σε σχετική ερώτηση του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος Ελλάδος και είχε μάλιστα δεσμευθεί.

Ήταν μία αισιόδοξη εκτίμηση που συνεκτιμούσε τις τεχνικές δυσκολίες, εκτός εάν ήταν μία ακόμα αυταπάτη του Υπουργού η οποία αποκλείει το αίσιο τέλος.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η προοπτική της μεταφοράς υγροποιημένου αερίου στη λιμενική ζώνη για τις τροφοδοτικές ανάγκες των πλοίων, σε πρώτη φάση, και των βιομηχανιών σε δεύτερη, πρέπει να κριθεί βιώσιμη, για να χρηματοδοτηθεί, το δε πρόγραμμα απαιτεί την εξασφάλιση μέσου μεταφοράς και ικανού αριθμού «πελατών».

Επίσης αντιλαμβανόμαστε ότι η μεταφορά του φθηνού καυσίμου μέχρι τα νοικοκυριά θα απαιτήσει περαιτέρω διαδικασίες, που προϋποθέτουν ανάπτυξη εσωτερικού δικτύου. Αυτά ασφαλώς δεν είναι απλή υπόθεση.

Ο Υπουργός και η πολιτική ηγεσία δεν έχουν πεισθεί εάν καταλαβαίνουν τι σημαίνει για την Αχαΐα η σύνδεση με τη φθηνή ενέργεια. Αλλά και τι σημαίνει εάν τη χάσει.

Επειδή, δεν έχουμε περιθώριο για περαιτέρω καθήλωση, ούτε βέβαια για διεύρυνση της ανισότητας που μας χωρίζει από περιοχές που ήδη έχουν προχωρήσει.

Καταθέτουμε τα πρακτικά από τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης που συζητήθηκε το ζήτημα τα σύνδεσης με την φθηνή ενέργεια δηλαδή της έλευσης του φυσικού αερίου και ζητούμε να δώσει καθαρές και δεσμευτικές απαντήσεις ο αρμόδιος Υπουργός στα παρακάτω ερωτήματα:

 

1. Το έργο για τους αποθηκευτικούς χώρους LNG στο λιμάνι της Πάτρας, κατατέθηκε ως πρόταση από την ΔΕΠΑ;

2. Είχε την απαιτούμενη πληρότητα;

3. Ήταν εις γνώση όλων των εμπλεκομένων πλευρών;

4. Ποιες προσπάθειες έγιναν για να ωριμάσει ο φάκελος σε επίπεδο μελετών;

5. Γιατί το έργο δεν μπήκε καν στη τελική λίστα

6. Μήπως γιατί η ΔΕΠΑ υπερεκτίμησε τις δυνατότητες που υπήρχαν μέσα από το πρόγραμμα CEF καθώς ο προϋπολογισμός του είναι μικρός, στο κομμάτι των χρηματοδοτήσεων που θα διατεθούν από το Ταμείο Συνοχής; Εάν ναι γιατί το αγνοούσε ο αρμόδιος Υπουργός; Εάν το γνώριζε ο κ. Υπουργός γιατί το έκρυβε;

7. Χρειάζεται να ωριμάσουν οι μελέτες;

8. Πότε θα υλοποιηθεί;

9. Επειδή το CEF, είναι ένα ανταγωνιστικό πρόγραμμα και δεν έχει κλείσει ακόμα μήπως υπάρξει πάλι η δυνατότητα υποβολής νέων προτάσεων αφού η ΔΕΠΑ πρέπει προηγουμένως να ωριμάσει έγκαιρα τον φάκελο για την υλοποίηση του έργου;

10. Ποια πρόοδος σημειώθηκε κατά τελευταίους 5 μήνες;

11. Ποιο το χρονοδιάγραμμα και ποιος ο οδικός χάρτης ενεργειών που έχει καταρτίσει το Υπουργείο σας;

12. Ποιες οι εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις και ποιος ο προϋπολογισμός του έργου «μεταφορά φυσικού αερίου στη Δυτ. Ελλάδα»;

 

 

 

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

 
Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος