Λίστα αντικειμένων
Προς τον Υπουργό:
• Οικονομικών
Θέμα: «Λαθρεμπόριο πετρελαίου»
Το λαθρεμπόριο πετρελαίου αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά εγκλήματα που γίνονται στην Ελλάδα, με την φοροδιαφυγή να υπολογίζεται σε περισσότερα από δύο δισ. ευρώ.
Πρόσφατα διαβάσαμε στον Τύπο το «εγχειρίδιο» του λαθρεμπορίου πετρελαίου, στο οποίο είναι αναμεμειγμένοι ακόμα και κρατικοί λειτουργοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, οι λαθρέμποροι έχουν πέντε τρόπους να κάνουν τη δουλειά:
1) Κλασική τακτική παραμένει η εικονική εξαγωγή. Τα τελευταία χρόνια η «φάμπρικα» έχει στηθεί από τη στεριά, με βυτιοφόρα οχήματα. Εμφανίζεται μια εικονική εταιρεία που φορτώνει από τα διυλιστήρια φορτίο πετρελαίου τράνζιτ(αφορολόγητο) με προορισμό κάποια βαλκανική χώρα: Σκόπια, Ρουμανία, Βουλγαρία, Μολδαβία κ.ά. Το ή τα βυτιοφόρα με το φορτίο περνούν τα σύνορα από τελωνείο της βόρειας Ελλάδος και οι αρμόδιοι τελωνειακοί σφραγίζουν φορτίο και παραστατικά για την εξαγωγή. Έπειτα από μία ή περισσότερες ημέρες τα ίδια οχήματα επιστρέφουν για να μπουν στην Ελλάδα από το ίδιο τελωνείο, φορτωμένα πάντα με το πετρέλαιο που προοριζόταν αρχικώς για εξαγωγή. Όλως τυχαίως(;) στη βάρδια βρίσκονται οι ίδιοι τελωνειακοί που σφράγισαν τα χαρτιά για την εξαγωγή. Τώρα πιστοποιούν ότι τα βυτιοφόρα είναι κενά φορτίου και έτσι το πετρέλαιο διοχετεύεται σε πρατήρια της χώρας. Οι λαθρέμποροι έχουν φροντίσει, σε συνεργασία με εταιρείες πετρελαιοειδών να εκδώσουν δελτία αποστολής στο όνομα μονοπρόσωπης Ε.Π.Ε. με «αχυρανθρώπους», έτσι ώστε σε ενδεχόμενο έλεγχο σε πρατηριούχους, αυτοί να εμφανίζουν στην κατοχή τους τα απαραίτητα παραστατικά. Για να γίνει κατανοητό ένα μέγεθος του κέρδους που αποκομίζεται από αυτή τη διαδικασία, να σημειωθεί ότι τη διετία 2008-2009, οι αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές είχαν εντοπίσει και κατάσχει περίπου 9.000 φορτία. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και ο Φ.Π.Α για κάθε κατασχεμένο φορτίο έφτανε τις 11.000 ευρώ. Στα 9.000 φορτία το νούμερο «εκτοξεύεται» στα 99.000.000 ευρώ. Μπορεί να αντιληφθεί κάποιος ποια είναι τα ποσά για τα πολλαπλάσια φορτία που δεν εντοπίζονται...
2) Άλλος τρόπος είναι οι εικονικές εισαγωγές. Εταιρείες εμπορίας με πανελλαδική άδεια, έχουν από το Νόμο το δικαίωμα εισαγωγής καυσίμων. Έτσι μια εταιρεία, δηλώνει ότι εισάγει 10.000 τόνους καθαρό φορτίο, είτε με πλοίο είτε με βυτιοφόρο, για να τους αποθηκεύσει ως τράνζιτ σε δικούς της χώρους. Εδώ στήνεται η κομπίνα. Τελωνειακοί και λιμενικοί, οι οποίο ελέγχουν και σφραγίζουν το φορτίο, πιστοποιούν ότι η εισαγωγή αφορά 2.000 τόνους. Οι υπόλοιποι 8.000 τόνοι στους οποίους δεν έχουν επιβληθεί δασμοί, διοχετεύονται στην αγορά με «μαϊμού» δελτία αποστολής σε πρατήρια ή και σε μικρότερες εταιρείες εφοδιασμού πλοίων. Οι διακινητές του λαθραίου πετρελαίου ξεχρεώνονται με εικονικές παραδόσεις και τιμολόγια από ιδιώτες ή εταιρείες που διαθέτουν φορτηγά, μικρά πλοία ή θαλαμηγούς.
3) Ένας τρίτος τρόπος είναι οι εικονικές παραδόσεις. Το ναυτιλιακό πετρέλαιο-αφορολόγητο- φορτώνεται από τα διυλιστήρια και σε «καβαντζωμένα» εργαστήρια αποχρωματίζεται(υπολογίζεται ότι υπάρχουν 15 τέτοια εργαστήρια στην Αττική). Στη συνέχεια, με «μαϊμού» δελτία αποστολής, μονοπρόσωπων κατά κανόνα Ε.Π.Ε, διοχετεύεται σε πρατήρια ως πετρέλαιο κίνησης απ' όπου πωλείται ως πετρέλαιο θέρμανσης(ας είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο). Αν το πετρέλαιο είναι ρωσικό, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θείο και διοχετεύεται με την ίδια διαδικασία, αφού αποχρωματιστεί, κατ' ευθείαν στην κατανάλωση ως θέρμανσης.
4) Ιδιαίτερος τρόπος λαθρεμπορίου είναι το «κοντραμπάντο» πετρελαίου on spot μεσοπέλαγα. Εγχώρια εταιρεία, αγοράζει στη θάλασσα με μεταφόρτωση από πλοίο σε πλοίο, από τη διεθνή μαφία του πετρελαίου και με εικονικά παραστατικά το αποθηκεύει στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Αυτό το πετρέλαιο στη συνέχεια διοχετεύεται κατά κανόνα στα ιδιόκτητα πρατήρια της εταιρείας με «μαϊμού», πάντα, παραστατικά.
5) Μεγάλο λαθρεμπόριο γίνεται με εργολαβίες και μεταφορά πετρελαίου για λογαριασμό δημόσιων επιχειρήσεων. Για παράδειγμα η ΔΕΗ προχωρά στην παραγγελία 10.000 τόνων πετρελαίου για τα εργοστάσιά της. Αυτό γίνεται στα χαρτιά. Η δημόσια επιχείρηση παραλαμβάνει 5.000 τόνους και το υπόλοιπο διοχετεύεται στην αγορά. Τα κέρδη σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απίστευτα, γιατί υπάρχει διπλή πληρωμή: και από τη ΔΕΚΟ που το παρήγγειλε και από τους αγοραστές στους οποίους διοχετεύεται. Και σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει συμμετοχή «υπηρεσιακών παραγόντων». Εκτός από Την αμοιβή σε μετρητά, συνηθίζεται να δίνεται... δωράκι και ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού και ακριβής μάρκας. Σ' αυτό το στάδιο αξιοποιούνται οι μάντρες πολυτελών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Κάθε «σοβαρός» λαθρέμπορος είτε διαθέτει ο ίδιος είτε συνεργάζεται με μαντράδες. Ο κρατικός λειτουργός ή ο υπηρεσιακός παράγοντας-σε πολλές περιπτώσεις λογιστές και δικηγόροι που διεκπεραιώνουν τα χαρτιά, γίνονται κάτοχοι πολυτελών αυτοκινήτων τα οποία αποτελούν το αντίτιμο της συνεργασίας.
Μικρότερης κλίμακας λαθρεμπόριο γίνεται με το πετρέλαιο που προορίζεται για τους αγρότες. Το αδασμολόγητο αγροτικό πετρέλαιο διοχετεύεται σε πρατήρια περιοχών της χώρας που έχουν μεγάλη αγροτική δραστηριότητα. Εκεί χρεώνεται η παράδοση σε αγρότες που δηλώνουν ότι καταναλώνουν συγκεκριμένες ποσότητες οι οποίες όμως είναι πάντα μικρότερες, ή σε «μαϊμού» αγρότες...
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
• Πόσοι έλεγχοι, από ποιους και σε ποιους(νομικά και φυσικά πρόσωπα) έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο με στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου;
• Πόσοι και ποιοι(νομικά και φυσικά πρόσωπα) έχουν εντοπισθεί τον τελευταίο χρόνο να κάνουν λαθρεμπόριο πετρελαίου στην Ελλάδα; Τι κυρώσεις έχουν υποστεί;
• Τι μεγέθους είναι η φοροδιαφυγή στις περιπτώσεις που τυχόν έχουν εντοπιστεί;
• Έχουν γίνει έλεγχοι σε κρατικούς λειτουργούς για συμμετοχή σε κυκλώματα λαθρεμπορίου καυσίμων; Πόσοι έλεγχοι και σε ποιους κρατικούς λειτουργούς; Τι αποτελέσματα είχαν; Ποια διαδικασία έχει κινηθεί για να τιμωρηθούν; Αν δεν έχουν γίνει, γιατί δεν έχουν γίνει;
• Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Κράτους για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων;
• Στο site labs.opengov.gr το οποίο παρακολουθείται και από το γραφείο του Πρωθυπουργού στο μέγαρο Μαξίμου, έχουν κατατεθεί προτάσεις για εξελιγμένα συστήματα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της διακίνησης και εμπορίας υγρών καυσίμων. Υπάρχει η πολιτική βούληση για να παταχθεί το λαθρεμπόριο στα καύσιμα ή γίνεται επίκληση του λαθρεμπορίου κάθε φορά που πρέπει να επιβληθούν νέα οικονομικά βάρη με τη μορφή πρόσθετης φορολογίας στους πολίτες;
Ο ερωτών Βουλευτής
Νίκος Ι. Νικολόπουλος
Αρχική Σελίδα | Login | Sitemap | Επικοινωνία |