Loading...
 Start Page

 

Προς την Υπουργό:
• Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

 

Θέμα: «Πολιτική ένταξης του ποδηλάτου στις καθημερινές μετακινήσεις με στόχο και τουριστικά οφέλη»

Το 2000, με την ιδιότητά σας ως διδάκτωρ περιβαλλοντολόγος, συμμετείχατε σε τριημερίδα που διεξήχθη στην Πάτρα με θέμα «Η Πάτρα αναζητά το ρόλο της στον τουρισμό-πώς ή ένταξη του ποδηλάτου μπορεί να επιδράσει στον τουρισμό», στην οποία από κοινού με τον καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Θάνο Βλαστό, αναφερθήκατε με παραδείγματα σε γνωστές ευρωπαϊκές πόλεις όπου το 30-40% των μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο, λέγοντας ότι το ίδιο μπορούσε να γινόταν και στην Πάτρα.
Οι παρατηρήσεις σας είχαν αφετηρία την διαπίστωση ότι η Πάτρα αποτελεί μία τουριστική πύλη, «αλλά δείχνει την εικόνα περισσότερο μιας πόρτας ανοικτής στο πουθενά», καθώς οι επιβάτες των πλοίων διέρχονται από την πόλη χωρίς να στέκονταν καν. Διαπιστώνατε δηλαδή ότι οι τουρίστες παρακάμπτουν τα αστικά κέντρα της χώρας μας επειδή δεν μπορούν να τις ζήσουν, να τις χαρούν, εξαιτίας της πολιορκίας τους από τα Ι.Χ., της κακής δημόσιας συγκοινωνίας, των ακατάλληλων πεζοδρομίων, της έλλειψης πεζόδρομων κ.ά.
Μεταξύ άλλων είχατε παρατηρήσει:
• Το αστικό περιβάλλον πλέον(αυτά το 2000, πόσω μάλλον σήμερα..) δεν είναι με κανέναν τρόπο ούτε φιλικό, ούτε ασφαλές, ούτε ευχάριστο, ούτε ελκυστικό... Αν υπάρχουν ποδηλάτες οε μια πόλη, όπως υπάρχουν στις ευρωπαϊκές πόλεις, είναι σύμβολο ότι εκεί το περιβάλλον του δρόμου είναι ανθρώπινο και η πόλη ελκυστική.
• Αν επιτύχουμε να βγουν ξανά οι κάτοικοι για βόλτα στους δρόμους, να φέρουμε πεζούς, να κυκλοφορήσουν ξανά ποδηλάτες, τότε οι διερχόμενοι από την Πάτρα θα σταθούν στην πόλη.
• Ως προς το ποδήλατο η εισαγωγή του δεν είναι δύσκολη, δεν χρειάζεται να κατασκευαστούν αποκλειστικοί διάδρομοι ή λωρίδες για να κινηθεί ο ποδηλάτης με ασφάλεια και με άνεση... Αρκεί τα αυτοκίνητα στους δρόμους τοπικής κυκλοφορίας να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Αν συμβαίνει αυτό, τότε μπορεί το ποδήλατο να κινείται μαζί τους.
• Οι ευρωπαϊκές πόλεις δεν υλοποιούν κάποια ειδική υποδομή για το ποδήλατο. Παίρνοντας μέτρα για τον πεζό ουσιαστικά διαμορφώνονται έμμεσα συνθήκες για να ξαναβγούν οι ποδηλάτες στο δρόμο. Το ποδήλατο είναι μία προέκταση των ποδιών μας. Γι' αυτό όταν δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ποδήλατο, είναι όταν δεν μπορούμε και να περπατήσουμε.
• Η πρώτη προϋπόθεση για να κινηθεί το ποδήλατο είναι να ελεγχθούν οι ταχύτητες των αυτοκινήτων και η γενικότερη συμπεριφορά των οδηγών. Μια δεύτερη είναι να αλλάξει το περιβάλλον των δρόμων στις ελληνικές πόλεις, δηλαδή να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα, να πέσουν τα επίπεδα θορύβου, να αναβαθμιστεί η ποιότητα της εικόνας τους.

Τότε, είχατε παρουσιάσει αρκετά παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων, που αποδείκνυαν ότι η εισαγωγή του ποδηλάτου αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής, και την αισθητική του οδικού περιβάλλοντος. Υποδείξατε τη Βρέμη, όπου η σήμανση του ποδηλατοδρόμου επιτυγχάνεται με κυβόλιθους από πέτρα. Επίσης, το Εδιμβούργο όπου υπάρχει ειδική λωρίδα για τα ποδήλατα και ειδικός χώρος αναμονής για τα ποδήλατα μπροστά στα φανάρια (ώστε ο ποδηλάτης να βλέπει μπροστά του, να μην εισπνέει καυσαέρια και να περνά το ποδήλατο από τις διασταυρώσεις πριν τα Ι.Χ.). Σαφώς πιο προχωρημένο ήταν το παράδειγμα που είχατε δώσει από τη Νορβηγία: Απεικόνιζε έναν κυλιόμενο ιμάντα στο κράσπεδο, από διάφορα σημεία του οποίου στηριζόταν το πόδι του ποδηλάτη για να... ανέβει την μεγάλη ανηφόρα που είχε μπροστά του. Από τις αναφορές σας δεν έλειπαν το Άμστερνταμ και η Κοπεγχάγη, δύο πόλεις που έχουν εντάξει το ποδήλατο ισότιμα με τα άλλα μέσα μεταφοράς στην καθημερινότητά τους.

Από τότε μέχρι σήμερα πέρασαν κάτι παραπάνω από δέκα χρόνια, αλλά οι προτάσεις παραμένουν επίκαιρες, αφού στο χρονικό διάστημα που πέρασε δεν σημειώθηκε καμία πρόοδος στο θέμα που εισηγηθήκατε.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η κ. Υπουργός:

• Τι έχετε κάνει από τότε που αναλάβατε καθήκοντα Υπουργού Περιβάλλοντος σε αυτό τον τομέα;
• Υπάρχει σχεδιασμός για την ένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινότητα των πολιτών, σύμφωνα με τις αναφορές και τα παραδείγματα τα οποία είχατε επικαλεσθεί; Αν ναι, ποιος είναι αυτός ο σχεδιασμός; Αν όχι, γιατί δεν υπάρχει μέχρι σήμερα;


Ο Ερωτών Βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος



 

 

 

 

 

 

 

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
Πολιτικό Γραφείο Αθήνα:
Διεύθυνση: Σέκερη 1, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3624 992
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media

© Copyright 2009 - 2021 Νίκος Ι. Νικολόπουλος