Loading...
 Start Page

Αρ. πρ. 2125/28-4-2015

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η ευρύτερη περιοχή της κοίτης του ποταμού Σπερχειού επλήγη και φέτος από σοβαρές πλημμύρες και καταστροφές των περιουσιών των κατοίκων της περιοχής κυρίως περί των περιοχών της παλαιάς Εθνικής Οδού Λαμίας - Μπράλλου. Οι κυριότερες αιτίες αυτών των καταστροφών, όπως διαπιστώθηκε στην πρόσφατη μεταξύ της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ και της Συντονιστικής ΑΝΕΛ του Ν. Φθιώτιδας, είναι άμεσα συνδεδεμένες με τα τρία μεγάλα έργα (Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων, αυτοκινητόδρομος Ε-65, ΠΑΘΕ) που υλοποιούνται στην περιοχή αυτή και είναι :

• η μη ολοκλήρωση όλων των αντιπλημμυρικών έργων που κατασκευάζονται στην ευρύτερη περιοχή της κοίτης του Σπερχειού, στα πλαίσια μεγάλων έργων που ο ελληνικός λαός πληρώνει εκτός των άλλων και μέσω των πανάκριβων διοδίων.

• οι ανενεργές εργολαβίες του Ε65 και της ΕΡΓΟΣΕ, των οποίων οι ημιτελείς κατασκευές δρουν ως φράγμα στην ροή των υδάτων, με αποτέλεσμα, σε κάθε χειμερινή περίοδο, την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων στις περιοχές που είναι γεμάτες ιδιοκτησίες και καλλιέργειες (περιοχή Κόμμα και Μοσχοχώρι).

• οι εργασίες καθαρισμού των φερτών υλών, που δεν έχουν ολοκληρωθεί και αποτίθενται στην κοίτη του Σπερχειού και των παραποτάμων αυτού.

• η ανάγκη κάποιων πρόσθετων υποστηρικτικών επεμβάσεων σε υφιστάμενα τεχνικά έργα της παλαιάς Εθνικής οδού, αλλά και γενικότερα, του υφιστάμενου τοπικού οδικού δικτύου, μιας και τα υδραυλικά χαρακτηριστικά του Σπερχειού ποταμού έχουν διαφοροποιηθεί με την πάροδο του χρόνου και τις κλιματικές διαφοροποιήσεις

• ο κατακερματισμός των αντιπλημμυρικών έργων του Σπερχειού ποταμού, με αποτέλεσμα, τον ελλιπή συντονισμό ανάμεσα στους 3 φορείς υλοποίησης των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων (ΕΡΓΟΣΕ, Ε-65, ΕΥΔΕ/ΠΑΘΕ), τις κατασκευαστικές κοινοπραξίες και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

 

 

Κρίνοντας από τα πρόσφατα φετινά καταστροφικά αποτελέσματα, παρατηρούμε ότι οι προσπάθειες του παρελθόντος προκειμένου να ξεπερασθούν αυτά τα προβλήματα ήταν αναποτελεσματικές και κατά συνέπεια, αποτυχημένες. Επίσης, οφείλουμε να αναφέρουμε, πως παρά τις έγγραφες διαβεβαιώσεις του φορέα υλοποίησης ΕΡΓΟΣΕ προς την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (υπ’ αρ. 245905/24-6-2014 έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ), περί εργασιών άρσης προσχώσεων εντός της λεκάνης του Σπερχειού και της περιοχής του «Μεριστή», αυτές ουδέποτε υλοποιήθηκαν, αν και ο ισχύον νόμος περί οριοθέτησης υδατορεμάτων εξαιρεί την αναγκαιότητα αυτής, όταν προέχει η αντιπλημμυρική προστασία. Αντίθετα και προς ανακούφιση των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής της πόλης της Λαμίας, πλησίον του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ η εργολαβία κατασκευής της παράκαμψης Λαμίας, ευτυχώς, εκτέλεσε εργασίες καθαρισμού της κοίτης, τόσο της Νέας Κοίτης Σπερχειού, όσο και της Τάφρου Λαμίας, που όμως, στη παρούσα φάση, δεν φαίνεται να συνεχίζονται, χωρίς να έχουν αποσαφηνιστεί τα αίτια περί του «γιατί»!

 

Επειδή το σύνολο των αντιπλημμυρικών έργων μπορεί να εκτελεστεί αποκλειστικά και μόνο κατά τους θερινούς μήνες, στους οποίους ο υδροφόρος ορίζοντας είναι κατά πολύ χαμηλότερος

Επειδή πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι ευρύτερες κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες, που ενδέχεται να προκληθούν από την τωρινή ενδεχόμενη αμέλεια εκτέλεσης αντιπλημμυρικών έργων κατά τη διάρκεια της επόμενης χειμερινής περιόδου.

 

Ερωτάσθε:

1) Εν όψει της νέας χειμερινής περιόδου, υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την οριστική και έγκαιρη ολοκλήρωση του συνόλου των προβλεπόμενων υδραυλικών έργων, που υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή του Σπερχειού, στα πλαίσια των τριών μεγάλων συγκοινωνιακών έργων και κυρίως, αυτών του «Ε65» και της «ΕΡΓΟΣΕ»;

2) Υπάρχει η πρόθεση να ολοκληρωθεί από την «ΕΡΓΟΣΕ» το έργο του Μεριστή, χωρίς όμως να προκληθούν τα προβλήματα πλημμυρικών φαινομένων του παρελθόντος;

3) Έχει υπάρξει πρόβλεψη για πρόσθετες επεμβάσεις στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο της περιοχής, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επάρκεια απορροής των παροχών; Αν «ναι», σε ποιο στάδιο βρίσκονται αυτά (μελέτη, δημοπράτηση, κατασκευή) και με τι κονδύλια θα υποστηριχθούν ;

4) Επειδή ο καθαρισμός της κοίτης (άρση προσχώσεων) των ποτάμιων συστημάτων είναι θεμελιώδους σημασίας για την εύρυθμη απορροή του μεταφερόμενου υδάτινου δυναμικού εκ της λειτουργίας των αντιπλημμυρικών έργων, τόσο κατά την επερχόμενη χειμερινή περίοδο, όσο και για κάθε έτος που ακολουθεί, έχει ξεκαθαρίσει, ποιος οργανισμός θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης αυτού του τεράστιου ζητήματος; Έχει, περαιτέρω, εξασφαλίσει το κράτος χρηματοδότηση για αυτήν την υπηρεσία, που είναι μείζονος σημασίας για την ευρύτερη περιοχή; Έχει προσδιοριστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Κράτους, που θα αναλάβουν την συντήρηση και την λειτουργία των αντιπλημμυρικών έργων, το ετήσιο κόστος καθαρισμού της κοίτης του Σπερχειού;

5) Υπάρχει σχεδιασμός για έργα ορεινής υδρονομίας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο εκδήλωσης πλημμυρικών φαινομένων «εν τη γενέσει» του ; Αν «ναι», με ποιους πόρους ;

6) Θα υπάρξει, επιτέλους, στην πράξη, μια Στρατηγική Διαχείριση των Υδατικών Πόρων σε επίπεδο λεκάνης απορροής για το Σπερχειό ποταμό, επ’ ωφελεία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, με έργα τόσο αντιπλημμυρικά, όσο και αξιοποίησης του μεταφερόμενου υδατικού δυναμικού ;

Ο ερωτών βουλευτής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των «ΑΝ.ΕΛ.»

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

Copyright © 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος