Loading...
 Start Page

Αρ.Πρ.:2627/17.01.17

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ

 

Με αφορμή τη δημοσίευση του Ν.4447/2016 (ΦΕΚ Α241/23.12.2016), το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα Ελλάδος πραγματοποίησε συναντήσεις με εκπροσώπους των συλλόγων και σωματείων των επαγγελματιών -επιστημόνων και νομικών προσώπων που παρέχουν τις υπηρεσίες «Ειδικής Αγωγής» σε παιδιά, εφήβους και τις οικογένειες τους.

Οι γονείς με παιδιά που χρήζουν Ειδικής Αγωγής μας έθεσαν πολλά ζητήματα, που παρατίθενται πιο κάτω.

Επίσης οι επιστήμονες Ειδικής Αγωγής κατήγγειλαν στον τομέα Υγείας του κόμματος, ότι υφίστανται μεθοδεύσεις από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας και τον ΕΟΠΥΥ αναφορικά με τις νέες συμβάσεις που θα διέπουν την ειδική αγωγή.

Επειδή, με τις νέες συμβάσεις που σχεδιάζει η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, απειλείται η βιωσιμότητα των 2.500 επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής.

Η Σύμβαση που τέθηκε υπόψη μας αναφέρεται σε κέντρα Ειδικής Αγωγής, που λειτουργούν υπό τη μορφή επιχείρησης. Δεν προβλέπεται τίποτα για τους Ανεξάρτητους Θεραπευτές; Παρακαλώ λάβετε υπόψη ότι η έλλειψη κέντρων σε πολλές περιοχές, η αδυναμία μετακίνησης τους παιδιού ή λόγοι προσωπικής αξιολόγησης από τον γονέα οδηγούν σε επιλογή ανεξάρτητου θεραπευτή. Για αυτούς ποια είναι η θέση του Οργανισμού;

Είναι αλήθεια ότι καιρός ήταν να φύγει από τους ήδη βεβαρημένους γονείς το βάρος προπληρωμής των διδάκτρων ειδικής αγωγής. Είναι αλήθεια ότι μέχρι σήμερα τα κέντρα και οι θεραπευτές ουδόλως προσάρμοσαν τις αμοιβές τους καίτοι οι γονείς λαμβάνουν ελάχιστο ποσό από τον ΕΟΠΥΥ - αναλογικά με την συνολική δαπάνη που καταβάλουν.

Ανησυχούμε όμως για το τελικό ποσό που σκοπεύει να χορηγεί ο ΕΟΠΥΥ στους θεραπευτές ως αποζημίωση. Γνωρίζετε ότι η πληρωμή του ΕΟΠΥΥ προς τους γονείς για κάθε συνεδρία πχ εργοθεραπείας ή για ειδικούς παιδαγωγούς είναι 1,23 Ευρώ όταν οι γονείς πληρώνουν 35 & 40 Ευρώ ανά συνεδρία. Ανάλογα ποσά δεν θα ικανοποιήσουν σοβαρούς επιστήμονες. Οι επιτυχημένοι και αποτελεσματικοί θεραπευτές δεν θα συμβιβαστούν με ευτελισμό της αμοιβής τους.

Θα συνεχίσουν ανεξάρτητα του ΕΟΠΥΥ τη δραστηριότητά τους και οι γονείς θα αναγκαστούν να καταφύγουν και πάλι σε αυτούς, έστω αναλαμβάνοντας μεγαλύτερο κόστος, και μεγαλύτερο βάρος στις αδύναμες πλέον πλάτες τους. Ή να καταφύγουν σε άδηλες συναλλαγές μαζί τους προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση στο πρόγραμμά τους.

Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι ο χρόνος συνεδρίας μειώθηκε στα 30’. Με ποια επιστημονικά κριτήρια ο οργανισμός αποφάσισε ότι αρκούν 30 λεπτά συνεδρίας για να υποστηριχθεί το παιδί που

κινείται σε φάσμα Αυτισμού, με προβλήματα διάσπασης ή άλλων διαταραχών του λόγου; Όταν ένα παιδί πχ με διάσπαση χρειάζεται κατά μέσο όρο 10 και πλέον λεπτά να ενταχθεί στη διαδικασία αλληλεπίδρασης με τον θεραπευτή και στο πρόγραμμά του;

Η εγκαθίδρυση κλειστών προϋπολογισμών ανά γεωγραφική ενότητα και πληθυσμό πιθανά να λειτουργεί ικανοποιητικά για την απονομή δαπανών στους δημόσιους πάροχους υγείας αλλά όχι για τους ιδιωτικούς.

Παρακαλώ λάβετε υπόψη ότι πραγματικά παρατηρείται συγκέντρωση ή έλλειψη δομών σε συγκεκριμένες περιοχές ενώ σε πολλές περιπτώσεις ο γονέας επιλέγει κέντρα ή θεραπευτές που αποδίδουν τα μέγιστα στο παιδί του ανεξάρτητα της γεωγραφικής θέσης τους.

Είναι σημαντικό να μην περιοριστεί η ελευθερία επιλογής του γονέα με βάση το ευαίσθητο κριτήριο της καλύτερης παροχής προς το παιδί του.

Σχετικά με το επίμαχο θέμα του “claw back” και «rebate»: Ένα κέντρο Ειδικής Αγωγής καλείται να πληρώσει το προσωπικό του, τα ενοίκιά του, τα αναλώσιμα του, τα μηχανήματά του και όλα τα λειτουργικά του έξοδα υπολογίζοντας στα χρήματα που έστω, με τις χαμηλές τιμές που προβλέπει ο ΕΟΠΥΥ του αναλογούν.

Και θα κληθεί εκ των υστέρων να λάβει πετσοκομμένα ακόμα και αυτά τα λίγα; Από πού νομίζετε θα αναζητήσει τη κάλυψη του κόστους αυτού; Από τους ασφαλισμένους φυσικά! Με φανερούς ή άδηλους για τη δημόσια αρχή τρόπους. Κάνοντας πρόσθετες συνεδρίες που θα επιβαρύνουν μόνο το γονέα.

Ίσως δεν άπτεται της ειδικότητάς σας, ίσως δεν σας ενημέρωσαν, αλλά θα πρέπει να λάβετε υπόψη ότι ένα παιδί πχ στο φάσμα του αυτισμού δύσκολα προσαρμόζεται σε βίαιη αλλαγή της καθημερινότητάς και των συνήθειών του, αλλαγή η οποία συνήθως λειτουργεί ως τροχοπέδη της εξέλιξής του. Λέτε ότι «όποιος θέλει υπογράφει, δεν είναι υποχρεωτικό όλοι να υπογράψουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ εάν δεν τους αρέσει... Τα παιδιά που έχουν πραγματική ανάγκη με παθήσεις που απαιτούν λογοθεραπεία και εργοθεραπεία υπάρχουν δημόσιες και ιδιωτικές δομές που μπορούν να τα καλύψουν». Μα πως θα γίνει αυτή η βίαιη μετάβαση; Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι είναι ατυχής κάθε ενέργεια στη μέση της εκπαιδευτικής χρονιάς, όταν ήδη τα παιδιά έχουν το θεραπευτικό τους πρόγραμμα σε κέντρα με θεραπευτές που εμπιστευόμαστε και έχουν ήδη χτίσει σχέση με τα παιδιά. Τα παιδιά έχουν ιδιαίτερες ανάγκες. Πως γίνεται να αλλάξουν κέντρο ή θεραπευτή στη μέση της χρονιάς εάν αυτό που βρίσκονται τώρα δεν υπογράψει σύμβαση; Κινδυνεύει σημαντικά η ισορροπία τους και λειτουργεί ανασταλτικά στην πρόοδο τους.

Μιλάτε για προκλητή ζήτηση λογοθεραπειών αλλά και για παιδιά που έχουνπραγματική ανάγκη, με παθήσεις που απαιτούν λογοθεραπεία και εργοθεραπεία. Αμφισβητείτε μήπως τις γνωματεύσεις που έχουν το σύνολο των παιδιών από Δημόσια ΚΕΔΥ ή Δημόσια Νοσοκομεία ότι χρήζουν ειδικής αγωγής; Διαθέτετε στατιστικά στοιχεία ή στοιχεία δόλιας γνωμάτευσης εκ μέρους των προαναφερόμενων δημοσίων οργανισμών ή κερδοσκοπίας εκ μέρους των γονεών; Πραγματικά οφείλετε να παραθέσετε οποιαδήποτε στατιστική ή έρευνα έχετε στα χέρια σας και η οποία υποστηρίζει τα λόγια σας. Και να μην απευθύνετε γενικές κατηγορίες που θιγούν γενικευμένα το σύνολο.

Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη ότι ειδικής αγωγής δεν έχουν χρήζουν μόνο τα παιδιά του φάσματος, τα παιδιά με οποιοδήποτε σύνδρομο ή τα παιδιά με νοητική καθυστέρηση, αλλά και παιδιά με πλήθος διαταραχές, όπως:

Αρθρωτικές - φωνολογικες διαταραχές

Τραυλισμός

Γλωσσική καθυστέρηση

Δυσλεξία / δυσορθογραφια / Δυσαριθμησια

Σκοπεύετε να αποκλείσετε από την ειδική αγωγή κάποια από αυτές τις κατηγορίες;

Με ποια κριτήρια;

 

Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα η Θεσσαλονίκη ή η Πάτρα. Οι υπάρχουσες δομές που λέτε ότι θα καλύψουν τα παιδιά εάν κάποια κέντρα ή θεραπευτές αρνηθούν τη σύμβαση με τον Οργανισμό απλά δεν υπάρχουν, ειδικά όταν μιλάμε για την περιφέρεια. Μη βάζετε στο στόχαστρο τους πάντες. Ήδη πολλοί από τους γονείς μεταφέρουν τα παιδιά τους σε αποστάσεις 40 + χλμ προκειμένου να φοιτήσουν σε ειδικά σχολεία. Μη το κάνουμε και για τα κέντρα Ε.Α. Δεν υπάρχουν δομές, ειδικά Δημόσιες οι οποίες θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν το πλήθος των παιδιών. Και μη τα αποκλείσετε από το δικαίωμα αξιολόγησης του θεραπευτή.

Λάβετε σοβαρά υπόψη ότι ο χρόνος αναμονής για ραντεβού αξιολόγησης από ΚΕΔΥ ή Δημ Νοσοκομεία είναι πάνω από 6 μήνες. Μη μπει σε αυτό το πλαίσιο και η θεραπεία των παιδιών. Μην το επιτρέψετε για την Ειδική Αγωγή.

Επειδή, το κράτος οφείλει να αντιμετωπίζει τους γονείς με παιδιά που χρήζουν ειδικής αγωγής ως ισότιμους πολίτες, που είναι συνεπείς με τις εισφορές και τους φόρους τους.

Επειδή, δεν πρέπει να συγκρίνετε το κόστος γενικής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με το κόστος της Ειδικής Αγωγής.

Επειδή, όπως μας ανέφεραν χαρακτηριστικά εκπρόσωποι των λογοθεραπευτών-λογοπεδικών, η νέα σύμβαση του ΕΟΠΥΥ που καλούνται να υπογράψουν σε ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα είναι τόσο πρόχειρη, που αναφέρει τα «προβολικά τεστ», ως προβληματικές δοκιμασίες και τη «διάγνωση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών» ως εξέταση εκμαθησιακών ανωμαλιών.

Επειδή, οι επιστήμονες Ειδικής Αγωγής θεωρούν πως οι αλλαγές που φέρνει ο ΕΟΠΥΥ (νόμος 4447 – άρθρο 34 που ψηφίστηκε 21/12/16) στην παροχή υπηρεσιών «ειδικής αγωγής», υποβαθμίζουν τις θεραπευτικές παρεμβάσεις και μειώνουν την ποιότητα των υπηρεσιών, αφήνοντας απροστάτευτα τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες (αναπτυξιακές, νοητικές, γλωσσικές) και χρήζουν ειδικής αγωγής.

Κατόπιν των ανωτέρω και επειδή η συνάντηση της Επιτροπής των συλλόγων με τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας Παύλο Πολάκη, ήταν άκαρπη ερωτάσθε:

1. Θα επανεξετάσατε το καθεστώς χρηματοδότησης των δαπανών «Ειδικής Αγωγής» όπως ορίζεται στο Ν 4447/2016, έτσι ώστε να οριστεί ο προϋπολογισμός συγκεκριμένα για κάθε κλάδο, να καταργηθεί το φορολογικό μέτρο του claw back (επιστροφή της υπέρβασης από την προϋπολογισθεία κλειστή δαπάνη) και τέλος θα προχωρήσετε στην κατάρτιση των όρων λειτουργίας για τους χώρους και τις δομές παροχής υπηρεσιών Ειδικής Αγωγής;

2. Θα παρατείνετε τουλάχιστον μέχρι και το τέλος Μαρτίου το ισχύον καθεστώς κάλυψης δαπανών «Ειδικής Αγωγής» για τους ασφαλισμένους, κατά το οποίο θα δώσει την ευκαιρία για γόνιμη και ουσιαστική συζήτηση – διαπραγμάτευση , έτσι ώστε να δρομολογηθούν οι προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητα της παροχής υπηρεσιών «Ειδικής Αγωγής»

 

Ο ερωτών βουλευτής Νίκος Ι. Νικολόπουλος Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

 

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος