Loading...
 Start Page

Αρ.Πρ.:2567/12/01/17

 

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, EΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

 

«Οι μύθοι είναι ένα σπασμένο κάτοπτρο της αλήθειας, όπως το Ουράνιο τόξο είναι η αντανάκλαση του Φώτος του Ήλιου, του οποίου οι ακτίνες διαθλώνται εντός των νεφών. Από τον σπασμένο όμως καθρέπτη, είναι δυνατόν να συγκεντρώσουμε τα θραύσματα, και να ανασυνθέσουμε την αρχική εικόνα…». Πλούταρχος

Το πολύ σημαντικό μάθημα της Ελληνικής Μυθολογίας αποτελεί κενό γράμμα δυστυχώς διαχρονικά για το Ελλη¬νικό σχολείο.

Οι μύθοι, ως γνωστόν, χρησιμοποιούσαν μία αλληγορική –συμβολική- γλώσσα, που απαιτεί αποκρυπτογράφηση. Για όσους δεν έχουν διδαχθεί όμως τη διαδικασία αυτή, ο Μύθος αποτελεί μία ψεύτικη ιστορία, «ένα παραμυθάκι». Για όσους όμως έχουν διδαχθεί τον αποσυμβολισμό τους, ο Μύθος αποκαλύπτει μια πολύτιμη πραγματικότητα που οδηγεί σε μία ανώτερη γνώση. Για μας δε, ως Έλληνες, ακόμη περισσότερο καθότι αποτελούν την ιερή ιστορία των προγόνων μας, η οποία διεσώθη μέσα από τα βάθη των αιώνων, γεγονός αναμφισβήτητα ανεκτίμητης πολιτισμικής αξίας για όλο το ανθρώπινο είδος.

Ανεκτίμητης αξίας Γνώση βεβαίως εάν κι εφόσον καθίσταται προσβάσιμη στην κοινωνία των πολιτών και ιδιαιτέρως στους μαθητές. Διότι αν παραμένει «κρυφή» ή ανεκμετάλλευτη τότε δυστυχώς καταλήγει να θεωρείται ωσάν να ήταν χαμένη.

Η αντίληψη δυστυχώς πως η Μυθολογία είναι ένα είδος "παραμυθιών" έχει ευρέως διαδοθεί ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια στην κοινωνία και δυστυχώς υποστηρίζεται (ακουσίως) τόσο από γονείς όσο και από πολλούς εκπαιδευτικούς, κυρίως λόγω άγνοιας του θέματος, αφού κι εκείνοι ουδέποτε διδάχτηκαν ορθώς τις έννοιες και τα νοήματα της Ελληνικής Μυθολογίας.

Σήμερα, εξ όσων γνωρίζουμε, η Μυθολογία διδάσκεται μόνο στην Γ΄ Τάξη του Δημοτικού (και καλώς), ωστόσο αυτό προσφέρει μια απλή πρώτη επαφή, αφού το μάθημα διδάσκεται ως μία σειρά από «ιστοριούλες», ενώ και η ηλικία των παιδιών δεν βοηθά στην βαθύτερη και ακριβή εξέταση των θεμάτων και των εννοιών που πραγματεύονται οι Μύθοι.

Έτσι, τα νοήματα που φέρουν οι Μύθοι εξετάζονται επιφανειακά, στο πλαίσιο του (κακώς εννοούμενου πολλές φορές) διδακτισμού, και δεν τους αποδίδεται η δέουσα προσοχή.

Ιδιαίτερα από ψυχαναλυτική άποψη η μυθολογία, κρύβει θησαυρούς και ερμηνευτικά κλειδιά τόσο για την εκπαίδευση όσο και για την καθημερινή ζωή. Η δε σχέση (διακειμενικότητα) που έχουν τα διάφορα κείμενα (προ και μετά Χριστόν) είναι εντυπωσιακή. Τα παραδείγματα είναι πολλά. Συγκρίνοντάς τα, θα διαπιστώσει κανείς τρανταχτές ομοιότητες (ενδεχομένως και διαφορές) οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν διδακτικά και σε διάφορα άλλα μαθήματα (Ιστορία, Ομηρικά Έπη, Λογοτεχνία, Αρχαία & Νέα Ελληνικά, Αγωγή του Πολίτη κ.λπ.) που ο μαθητής συναντά από το Γυμνάσιο και μετά.

Η διδασκαλία του αποσυμβολισμού της Ελληνικής Μυθολογίας πέραν των παραπάνω ωστόσο θα δώσει στο μαθητή τα εφόδια για να καταλάβει σε μεγάλο εύρος βαθύτερες έννοιες που θα συναντήσει σε όλη του τη ζωή.

Η ορθή διδασκαλία της Μυθολογίας στο Γυμνάσιο μπορεί να αποτελέσει την ουσιώδη αφορμή για αναζήτηση αργότερα από τους ίδιους τους μαθητές κι άλλων τέτοιων κειμένων και θα πυροδοτήσει γενικότερα μια ευρεία ερευνητική διαδικασία, η οποία θα έχει καλλιεργηθεί στους μαθητές από το σχολείο.

Φυσικά όπως και σε κάθε άλλο μάθημα, η σημαντικότερη πτυχή για τη μετάδοση της γνώσης και την ελκυστικότητα του στους μαθητές είναι το εγχειρίδιο και η μέθοδος διδασκαλίας του μαθήματος, πτυχές στις οποίες πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Προτίθεστε να εισαγάγετε το μάθημα της «Μελέτης και Αποσυμβολισμού της Ελληνικής Μυθολογίας» στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου, με μία ώρα διδασκαλίας εβδομαδιαίως;

2. Εάν ναι, σε ποιες ενέργειες θα προβείτε σχετικά για την εισαγωγή του εν λόγω μαθήματος στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και πότε θεωρείτε ότι τελικώς θα εισαχθεί προς διδασκαλία;

 

Ο ερωτών βουλευτής

 

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος