Loading...
 Start Page

Αρ.Πρ.:3873/2/03/17

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

Τραγικά παραμελημένη είναι στη χώρα μας η προσχολική αγωγή: το 60% των παιδιών έως 4 ετών, προερχόμενων κυρίως από φτωχές οικογένειες, δεν έχει πρόσβαση σε παιδικούς σταθμούς, την ώρα που διεθνείς έρευνες έχουν καταδείξει πόσο σημαντικά για την ανάπτυξή τους είναι τα ευαίσθητα αυτά χρόνια. Ενδεικτικά είναι στοιχεία του ΟΟΣΑ σύμφωνα με τα οποία όσα παιδιά έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα προσχολικής αγωγής για περισσότερο από έναν χρόνο, στα 15 τους έχουν κατά 30,3% καλύτερες επιδόσεις στα Μαθηματικά από τα υπόλοιπα παιδιά, καθώς και καλύτερες επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου.

«Η επένδυση στην προσχολική αγωγή θεωρείται από τους ειδικούς ως η καλύτερη επένδυση που μπορεί να κάνει ένα κράτος. Γιατί αγνοείται στην Ελλάδα;», τονίζεται σε έρευνα του Οργανισμού Έρευνας και Ανάλυσης «διαΝΕΟσις» η οποία επιχειρεί να χαρτογραφήσει την κατάσταση που επικρατεί στον χώρο της προσχολικής αγωγής. Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των παιδιών που έχει πρόσβαση στην προσχολική αγωγή στη χώρα μας υπολείπεται σημαντικά από αυτό των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, οι φορείς της προσχολικής αγωγής (παιδικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία) λειτουργούν ανεξάρτητα, ασυντόνιστα και πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, ενώ δεν υπάρχει κεντρικό πρόγραμμα σπουδών με κατευθύνσεις για τους εκπαιδευτικούς των παιδικών σταθμών, ούτε αποτελεσματική αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς και τις δομές.

Το τοπίο είναι ιδιαίτερα «θολό» σε ό,τι αφορά τους παιδικούς σταθμούς που δεν θεωρούνται μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος, με αποτέλεσμα να λειτουργούν περισσότερο ως χώροι φύλαξης των παιδιών, αλλά και ελάφρυνσης των εργαζόμενων γονέων. Κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια πόσοι παιδικοί σταθμοί λειτουργούν στη χώρα και πόσα ακριβώς παιδιά φιλοξενούν. Η ΕΛΣΤΑΤ άρχισε να απογράφει τους παιδικούς σταθμούς μόλις από το 2014 και δεν υπάρχουν ακόμη δημοσιευμένα στοιχεία σχετικά με τον αριθμό ή άλλα χαρακτηριστικά τους. Η αρμοδιότητα των παιδικών σταθμών ανήκει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο έλεγχός τους πλέον γίνεται από υπαλλήλους της περιφέρειας στην οποία ανήκει ο σταθμός. Η μόνη διαθέσιμη μέτρηση προέρχεται από την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης. Η μέτρηση περιλαμβάνει μόνο τους παιδικούς σταθμούς -ιδιωτικούς και δημόσιους- που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα και τους αποτιμά σε 1.139 για το 2015. Σύμφωνα με εμπειρικές εκτιμήσεις, ο συνολικός αριθμός είναι περίπου κατά 20% υψηλότερος, δηλαδή περίπου 1.370. Παρ’ όλα αυτά, οι παιδικοί σταθμοί είναι λίγοι καθώς εκτιμάται ότι στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 120.000 θέσεις παιδιών στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, ενώ τα παιδιά ηλικίας 1-4 ετών είναι υπερδιπλάσια και προσεγγίζουν τις 300.000. Κατά συνέπεια, περισσότερα από τα μισά παιδιά, περίπου 180.000, το 60%, μένουν εκτός παιδικών σταθμών.

Η εικόνα δεν είναι καλή ούτε στα νηπιαγωγεία τα οποία, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν το 2014, ανέρχονται σε 5.687 από τα οποία τα 5.084 (το 89,4%) είναι δημόσια. Η υπερσυγκέντρωση παιδιών στις πυκνοκατοικημένες περιοχές και η κακή υλικοτεχνική υποδομή των νηπιαγωγείων, λόγω έλλειψης πόρων, τεκμηριώνεται σε πλήθος μελετών και δημοσιεύσεων.

Παρότι το 2006, μετά τον ν. 3518 που καθιστά υποχρεωτική τη φοίτηση στο νηπιαγωγείο, σημειώθηκε ένα κύμα μαζικής ίδρυσης δημόσιων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων, το 2010 κυρίως εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά και των αλλαγών στο δημογραφικό προφίλ πολλών περιοχών της χώρας υπήρξαν αρκετές συγχωνεύσεις δημοσίων νηπιαγωγείων. Είναι ενδεικτικό ότι το 2013 τα παιδιά ηλικίας 0-5 ετών, αποτελούσαν το 5,9% του ελληνικού πληθυσμού. Ώς το 2030 το ποσοστό αυτό εκτιμάται ότι θα συρρικνωθεί περισσότερο.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Είναι πολιτική σας βούληση να λειτουργούν οι φορείς της προσχολικής αγωγής στη βάση ενός κεντρικού προγράμματος σπουδών;

2. Έχει ολοκληρωθεί η απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ για τον ακριβή αριθμό των παιδικών σταθμών που λειτουργούν στην Ελλάδα; Αν ναι, ποια είναι τα αποτελέσματα της απογραφής;

3. Το 60% των παιδιών στη χώρα μας, έως 4 ετών, που δεν έχουν πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, υπάρχει σχέδιο ν’ αποκτήσουν;

4. Έχετε προβλέψει να επέλθουν βελτιώσεις στην κακή υλικοτεχνική υποδομή των νηπιαγωγών;

5. Εξ’ αιτίας της συγχώνευσης δημόσιων νηπιαγωγείων πολλά παιδάκια χωριών της χώρας δεν έχουν πρόσβαση σ’ αυτά. Πως προτίθεσθε ν’ αντιμετωπίσετε το πρόβλημα;

6. Ποιες οι συνέργειες με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την αντιμετώπιση των οξύτατων προβλημάτων της προσχολικής αγωγής;

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος