Loading...
 Start Page
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ «ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΜΕΙΟΥ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΩΝ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΩΝ

Ομιλία Νίκου Νικολόπουλου

Τρίτη 05 Απριλίου 2011


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Βάσει του Επικαιροποιημένου Μνημονίου η κυβέρνηση παρουσίασε πρόγραμμα περί της διασφάλισης της σταθερότητας και της αποτελεσματικότητας των τραπεζικών ιδρυμάτων που βρίσκονται υπό τον έλεγχό της.
Ισχυρίζεται ότι σκοπό έχει, τον καλύτερο δυνατό έλεγχο της τραπεζικής αγοράς και την διασφάλιση των καταθετών.
Δεν δείχνει όμως καμία διάθεση να εγκαταλείψει την υποτακτική της συμπεριφορά στην Τρόικα ,και αυτό προκαλεί πλέον την λαϊκή αηδία και αποστροφή. Δεν την σώζουν πια ούτε τα πολυφορεμένα και αναποτελεσματικά προπαγανδιστικά της τερτίπια, ούτε η καταστροφολογία μα ούτε και η παρελθοντολογία Οι εργαζόμενοι και του ΤΠΔ είναι σε κατάληψη Όπως εμφαντικά λέει η νεολαία..

Οι Υπουργοί όμως φαίνεται είναι αλλού για αλλού και δεν αντιλαμβάνονται πως αυτή την ώρα που η κοινωνία χειμάζεται, που οι εργαζόμενοι συνθλίβονται, που οι άνεργοι είναι σε απόγνωση την ώρα της μεγάλης κρίσης,
αποφάσεις διάλυσης χρήσιμων παραγωγικών εργαλείων όπως το Τ.Π.Δ. όχι μόνον δεν ωφελούν την εθνική οικονομία, τα συμφέροντα των εργαζομένων και των συναλλασσόμενων, αλλά αντίθετα γίνονται «κόκκινο πανί» για όλους.
Το παρόν σχέδιο νόμου αποτελεί ένα ακόμα δείγμα αποσπασματικής και πρόχειρης διαχείρισης ενός ακόμα κρίσιμου ζητήματος για τη σταθερότητα και την ανάπτυξη της οικονομίας.
Αντί να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος, η λειτουργία και η εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η πολυπόθητη ρευστότητα στην οικονομία, θυσιάζεται ένας ακόμα κερδοφόρος οργανισμός, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Υποψιασμένοι και ανυποψίαστοι τώρα όλοι καταλαβαίνουν ότι ήρθε η ώρα να πουλήσετε τα «χρυσαφικά».
Η Κυβέρνηση με τον παραπλανητικό τίτλο «αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Τ.Π. και Δανείων προωθεί στην πραγματικότητα την διάλυση του δημοσίου οργανισμού, το ξεπούλημα του και την λεηλασία της περιουσίας του.
Αφού κατήργησε εργασιακά δικαιώματα και κατακτήσεις ενός αιώνα, με πρόσχημα την κρίση και όχημα το μνημόνιο μεθοδεύει τώρα την «αξιοποίηση», δηλ. την πώληση των καλύτερων τμημάτων της δημόσιας περιουσίας, ξεκινώντας από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

«Φυλαχτείτε ραγιάδες!» έγραψε ο Χρήστος Πασαλάρης προχθές, σε μεγάλη Αθηναική εφημερίδα. «Πλακώνουν αύριο οι ...πασάδες της τρόικας να επιβλέψουν τους «νενέκους» μας, αν τηρούν πιστά το θεοκατάρατο μνημόνιο και αν έχουν βάλει μπροστά το ξεπούλημα της χώρας για τα 50 δις που αυτοί πρώτοι διέταξαν ...».
Αντικρύζουμε μία ζοφερή εικόνα και μάλιστα λίγες μέρες μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες που επιμήκυνε την περίοδο αποπληρωμής του χρέους. Τα σενάρια καταστροφής με εμπλοκή και του Δ.Ν.Τ. δίνουν και παίρνουν. Γιατί οι περίφημες αγορές δεν έχουν πειστεί;
Γιατί διέξοδος με αυτή την πολιτική δεν υπάρχει. Η οικονομική κρίση της χώρας γίνεται όλο και πιο βαθιά, από το μείγμα της εφαρμοζόμενης πολιτικής και την πλήρη ανικανότητα του οικονομικού επιτελείου. Βεβαίως όσοι από το ΠΑΣΟΚ ανέλαβαν να μας σώσουν, φιλοτεχνούν το μύθο τους για να πορεύονται οι υπήκοοι.


Καθίσταται, λοιπόν, προφανές ότι η Κυβέρνηση τρέχοντας πίσω από τις εξελίξεις καταθέτει ένα σχέδιο νόμου για τομείς τόσο κρίσιμους για τη δημοσιονομική σταθερότητα, αλλά και για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, χωρίς κανένα σαφή προσανατολισμό.


Δεν συνοδεύεται, ως όφειλε, από μελέτη βιωσιμότητας ούτε για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ούτε για την υπό αυτού ιδρυόμενη εταιρία.
Με νομοθετική ρύθμιση μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2011 θα διαχωριστούν οι κύριες αρμοδιότητες παρακαταθηκών από τις εμπορικές δραστηριότητες δημιουργώντας δύο διαφορετικούς οικονομικούς φορείς.


Κατ' αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση προχωρά στην ίδρυση ενός ακόμα μικρού μεγέθους πιστωτικού ιδρύματος το οποίο δεν φαίνεται εκ των προτέρων να είναι αναγκαίο αυτή την χρονική στιγμή. Ενώ είναι προφανές ότι με την απόσχιση του πλέον κερδοφόρου τμήματος του Οργανισμού θα προκύψουν προβλήματα βιωσιμότητας τόσο για τον υφιστάμενο όσο για τον ιδρυόμενο φορέα. Άλλωστε τα μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας μπορούν και διαθέτουν το ανάλογο καταπίστευμα ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της εγχώριας τραπεζικής αγοράς. Συχνά μάλιστα δημοσιεύονται σκέψεις και σενάρια συγχωνεύσεων λόγω της οικονομικής κρίσης. Το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που πρόκειται να δημιουργηθεί, από το διαχωρισμό του ΤΠ&Δ, θα είναι ένα πιστωτικό ίδρυμα χωρίς δίκτυο καταστημάτων και με μικρή καταθετική βάση. Ένας θνησιγενής οργανισμός, που σε καμιά περίπτωση δεν θα μπορεί να διαδραματίσει τον κοινωνικό, σταθεροποιητικό και αναπτυξιακό ρόλο, που του έχει ανατεθεί σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί επίσης πως με τον διαχωρισμό του ΤΠ&Δ είναι άγνωστο με ποιόν τρόπο θα αξιοποιηθεί το προϊόν της παρακαταθήκης. Επίσης επίκειται η μετάβαση των δανείων χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων σε μια νέα εταιρία αγνώστου μορφής, όπου θα κληθεί να παρακρατεί απευθείας από την μισθοδοσία των υπαλλήλων τις δόσεις των δανείων.
Φυσικά καταργείται η χορήγηση στεγαστικών δανείων προς τους δημοσίους υπαλλήλους με τους όρους που χορηγεί το ΤΠΔ αφού στην υπό σύσταση εταιρεία θα ισχύουν οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς, με ότι αυτό συνεπάγεται όσον αφορά τη ραγδαία και απρόβλεπτη μεταβολή των όρων τους (σημαντική αύξηση επιτοκίου δανεισμού και αύξηση των μηνιαίων δόσεων με αποτέλεσμα την οικονομική εξόντωση των δανειοληπτών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Δεν ξέρω τι να απαντήσω στους πολίτες αλλά και στους εργαζομένους του ΤΠΔ που ρωτούν και απάντηση δεν παίρνουν. Η Ελληνική χρηματοπιστωτική αγορά έχει ανάγκη ενός ακόμα μικρού πιστωτικού ιδρύματος; O διαχωρισμός αυτός προσθέτει ή αφαιρεί στη σταθεροποίηση και στην ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα; Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η δημιουργία ενός νέου τραπεζικού σχήματος; Μήπως αυτός είναι ο ενδιάμεσος τρόπος για την μετάβαση των υφισταμένων περιουσιακών στοιχείων του ταμείου σε άλλο πιστωτικό ίδρυμα; Μήπως σήμερα εμείς με την ψήφο μας νομιμοποιούμε αυτήν την περίεργη μεταβίβαση;


Αλήθεια πώς αξιοποιείται και πως εξασφαλίζεται το προϊόν της παρακαταθήκης με τα νέα δεδομένα; Είναι δυνατόν ένας ιδιωτικός φορέας να μπορεί να παρακρατεί απευθείας από την μισθοδοσία τις δόσεις του δανείου των δημοσίων υπαλλήλων, των Βουλευτών και των Δήμων όλης της χώρας. Δεν σκέφτεστε τους κινδύνους που εγκυμονεί μια τέτοια ενέργεια;
Σύμφωνα με γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών, το προϊόν της παρακαταθήκης μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για λόγους δημοσίου και κοινωνικού συμφέροντος. Η με ανάθεση διενέργεια και παραλαβή παρακαταθηκών από άλλα πιστωτικά ιδρύματα θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια κερδών για το δημόσιο. Πολλοί ισχυρίζονται ότι υπάρχει σκοπιμότητα και για τούτο δεν αξιοποιήθηκε το ΤΠ&Δ ως μέσο Χρηματοδοτικής τεχνικής και αστικής ανάπτυξης βάσει της νομοθετικής ρύθμισης του Ν. 3613/2007. Με Σχέδιο νόμου ένας αυτόνομος και αυτοχρηματοδοτούμενος χρηματοπιστωτικός οργανισμός με δική του περιουσία,
κίνδυνο και πίστη, με σκοπό την φύλαξη κάθε μορφής παρακαταθήκη, την ενίσχυση της περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης με την χορήγηση δανείων σε ΟΤΑ καθώς και την χορήγηση στεγαστικών δανείων σε δημοσίους υπαλλήλους, παραδίδεται σήμερα χωρίς κανένα λόγο στα ιδιωτικά συμφέροντα.
Θυσία για να εξευμενίσουμε τους «δανειστές» μας. Αλήθεια ποιο θα είναι το μέλλον των εργαζομένων; Αβέβαιο καθώς και η απόσχιση και σύσταση νέας εταιρείας συνεπάγεται την ιδιωτικοποίηση και συνακόλουθα την κατάργηση θέσεων εργασίας. Δεν διευκρινίζονται βασικά θέματα. Όπως θα υπάρξουν αποσπάσεις θα είναι προαιρετικές ή υποχρεωτικές; Το προσωπικό του ΤΠΔ θα παραμείνει κάτω από το ΝΠΔΔ
μετά την απόσχιση;
Θα του δοθεί δυνατότητα μετάταξης σε άλλους φορείς του Υπουργείου Οικονομικών όπως το Γενικό Λογιστήριο, Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών συστημάτων κλπ. αφού θα υπάρξει πλεονάζον προσωπικό μόνον οι παρακαταθήκες δεν μπορούν να απορροφήσουν όλο το προσωπικό που υπηρετεί στο Ταμείο αυτή τη στιγμή. Ένα ακόμα αποτέλεσμα το οποίο πρόκειται να συμβεί με τις προαναφερόμενες ρυθμίσεις σχετικά με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
είναι ο επηρεασμός του ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης το οποίο θα απολέσει μια σημαντική πηγή εσόδων από την κερδοφορία του ΤΠ&Δ η οποία ανέρχεται σε 1,1 δις. Ευρώ την τελευταία πενταετία, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και χρέους.

Παρακαλώ ας σημειωθεί ότι ουδέποτε επιχορηγήθηκε το ΤΠΔ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Υπήρξε πάντα υγιής και κερδοφόρος Οργανισμός και κάθε χρόνο εισφέρει το σύνολο των κερδών του στο Δημόσιο. ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΕΧΕΙ ΕΙΣΦΕΡΕΙ 2 ΔΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ. Σήμερα το χαρτοφυλάκιο των δανείων του σε 200.000 δημοσίους υπαλλήλους ανέρχεται σε 5,3 δις ευρώ, οι καταθέσεις του σε 3.5 δις ευρώ, οι παρακαταθήκες σε 1.9 δις ευρώ, τα αποθεματικά του σε 700 εκατ. ευρώ και τα κέρδη του έτους 2009 σε 160 εκατ. Ευρώ. Τέλος, όσον αφορά τις χθεσινές κατηγορίες του «μοιραίου» Υπουργού Παπακωνσταντίνου για «ανέξοδες κορώνες», για την «τρομοκρατία των νέων μέτρων» και τα διλήμματα του, τον ρωτάμε γιατί δεν έλεγε τα ίδια στο χθεσινό ΚΤΕ του ΠΑΣΟΚ;
Οι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ που είναι ανήσυχοι και σκληρότεροι πολέμιοι αυτής της πολιτικής που υιοθέτησαν αυτήν την κριτική, μήπως και αυτοί θέλουν να βλάψουν το ΠΑΣΟΚ ;
Μάθαμε από τα ΜΜΕ: Τι λένε στον εσωκομματικό τους διάλογο;
«Το μνημόνιο δεν βγαίνει», «Είπαμε όχι άλλα μέτρα και τώρα παίρνουμε νέα επώδυνα μέτρα», «Χρειάζεται αλλαγή πολιτικής».

Επιπλέον ο αδελφός του Πρωθυπουργού αδειάζει την οικονομική της Κυβέρνησης. Καταλογίζει κρατικίστικη νοοτροπία στον Παπακωνσταντίνου και εκφράζει την ανησυχία του για την αναποτελεσματικότητα της τελευταίας φορολογικής νομοθεσίας. Όλα αυτά μεγαλώνουν την ανησυχία των Ελλήνων πολιτών που μέρα με την μέρα βεβαιώνονται ότι ξ Κυβέρνηση δεν μπορεί να διαχειριστεί με επάρκεια την κρίση και το μνημόνιο.
Πρόσφατα ο συνάδελφος του ΠΑΣΟΚ Μίμης Ανδρουλάκης δήλωσε ότι είμαστε στην εντατική αλλά το σχέδιο θεραπείας είναι λάθος. Επίσης ο Πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου στην ομιλία του της Τρίτης 29 Μαρτίου
προς τους Ευρωπαίους Σοσιαλιστές παραδέχτηκε ότι ένας από τους λόγους που αντιδρούν αρνητικά οι αγορές
και τα spreads παραμένουν ψηλά, είναι τα "σκληρά μέτρα λιτότητας" που έχει πάρει ο ίδιος, τα οποία "δεν βοηθούν στην ανάπτυξη". Μετά από αυτό ποια άλλη ομολογία χρειάζεται για την αποτυχία της πολιτικής του μνημονίου. Απότοκος αυτής της πολιτικής είναι και ο διαμελισμός του Τ.Π.Δ.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Το μνημόνιο το μολογούν πια πολλοί -από τα δεξιά έως και τα αριστερά- ότι δεν αποτελεί συνολική μεταρρυθμιστική προσπάθεια αλλά μια τοκογλυφική διαδικασία επιβολής εύκολων, ισοπεδωτικών και αναποτελεσματικών επιλογών. Όπως συμβαίνει και με το παρόν Νομοσχέδιο, αντί να εκσυγχρονίζει - κατεδαφίζει. Αντί να αναπροσανατολίζει - αποσυνθέτει
και αντί να εξοικονομεί πόρους - προσθέτει κέρδη σε κάποιους ισχυρούς, ανασφάλεια στους εργαζομένους και στους δανειολήπτες, ενώ αποδυναμώνει τις ελπίδες και τις προοπτικές που πρόσφερε το ΤΠΔ για την ευημερία και την πρόοδο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Δυστυχώς για άλλη μία φορά σήμερα η Κυβέρνηση του μνημονίου, απέδειξε την αδυναμία της να αρθεί στο ύψος των σημερινών κρίσιμων περιστάσεων. Την ατολμία της να εγκαταλείψει πρακτικές και μεθόδους του παρελθόντος που οδήγησαν την χώρα στο σημερινό θλιβερό της κατάντημα. Κάθε μέρα που περνά φαίνεται καθαρά η αδυναμία της να υπερβεί τον κακό εαυτό της.
Τελικά κανείς δεν γνωρίζει που πάει η χώρα. Οι κυβερνώντες καθημερινά μας «βομβαρδίζουν» με καθησυχαστικές δηλώσεις, ότι η χώρα βαδίζει σε καλό δρόμο. Οι μέρες και οι μήνες περνούν, οι λογαριασμοί δεν βγαίνουν. Η κατεδάφιση των δομών του κοινωνικού κράτους που έφτιαξαν μετά τη δεκαετία του ‘50 έως τα σήμερα όλες οι Ελληνικές Κυβερνήσεις είναι στην καθημερινή πρακτική. Σήμερα κατεδαφίζεται το ΤΠΔ, γιατί; Κανείς δεν ξέρει ακόμη όλη την αλήθεια. Όμως όλοι σχεδόν οι Έλληνες ξέρουν την (μεγάλη) αλήθεια, που δεν είναι άλλη από την θλιβερή διαπίστωση ότι βρίσκονται στα όρια της εξαθλίωσης.


Ευχαριστώ.

 

 

 

 

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος