Loading...
 Start Page
Στην βουλή η συμφωνία εξωδικαστικού συμβιβασμού με την Siemens και οι απαιτήσεις της για την ραδιοκάλυψη του δικτύου του ΟΣΕ

Την εξωδικαστική συμφωνία συμβιβασμού με την Siemens και τις απαιτήσεις της από το έργο ραδιοκάλυψης, GSM/R, του δικτύου του ΟΣΕ, φέρνει με ερώτηση του στην βουλή ο ανεξάρτητος βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος. Στην πολυσέλιδη ερώτηση του ο κ. Νικολόπουλος αφού παραθέτει μια σειρά από γεγονότα , τα οποία χαρακτηρίζει σκανδαλώδη, ζητά να απαντηθούν μια σειρά από καίρια ερωτήματα που αφορούν την συνεργασία Siemens και Ελληνικού σιδηροδρόμου.

Παραθέτουμε ολόκληρη την ερώτηση του κ. Νικολόπουλου που κατατέθηκε στην Βουλή.

"Α) Στη «Συμφωνία Εξωδικαστικού Συμβιβασμού με τη Siemens» (ΦΕΚ Α' 164 του 2012) έχουν συμπεριληφθεί, μεταξύ των άλλων, και οι απαιτήσεις της Siemens, που αφορούν το έργο του Ψηφιακού Ραδιοδικτύου- GSM-R (αρ. σύμβασης 10012/2006) της ΕΡΓΟΣΕ. Οπως ανέφερε δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης της έγκριτης εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» (www.tovima.gr) στις 5/12/2013, το ζήτημα του GSM-R «έκλεισε, στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού με το Ελληνικό Δημόσιο».

Αυτό σημαίνει, με βάση το «ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2: ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΠΑΡΑΙΤΕΙΤΑΙ Η- SIEMENS ΚΑΙ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ ΑΥΤΩΝ» της παραπάνω συμφωνίας με τη Siemens, ότι οι εισπρακτέες απαιτήσεις της Siemens, όσο αφορά το GSM-R, θεωρήθηκαν «αδιαμφισβήτητες και αποδεκτές ως έγκυρες» από την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία σε διαφορετική περίπτωση έπρεπε ειδοποιήσει την Ελληνική Δημοκρατία, ότι προτίθεται να αμφισβητήσει τις εισπρακτέες απαιτήσεις, επί της ουσίας και/ή σε σχέση με το ποσόν, με ένστασή της, που έπρεπε να υποβληθεί το αργότερο εντός 75 ημερολογιακών ημερών από την Ημερομηνία Έναρξης της παραπάνω Συμφωνίας στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.

Όμως, οι παραπάνω απαιτήσεις της Siemens για το GSM-R υπήρξαν, όπως θα δούμε παρακάτω, προϊόν έκνομων και ποινικώς κολάσιμων πράξεων και μεθοδεύσεων των «φίλων» της Siemens στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων της ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίοι, με τις συνεχείς παρατάσεις της προθεσμίας του έργου έδωσαν το δικαίωμα στη Siemens να ζητήσει αποζημιώσεις «λόγω καθυστερήσεων». Αρχικά, όπως αποκάλυψε με δημοσίευμά της στην έγκριτη εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» στις 29 Ιουνίου 2010 η αείμνηστη δημοσιογράφος Αριστέα Μπουγάτσου, οι αποζημιώσεις που ζήτησε η Siemens για επιβαρύνσεις που υπέστη μέχρι 31/12/2009, λόγω των καθυστερήσεων «χωρίς τη δική της υπαιτιότητα», ανέρχονταν στο ποσό των 6.828.895,85 €. Σε δελτίο τύπου, που εκδόθηκε, λόγω του σάλου που προκλήθηκε, από τη Διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ την ίδια μέρα με το παραπάνω δημοσίευμα, αναφερόταν, μεταξύ των άλλων, επί λέξει ότι «δεν έχει εγκριθεί καμία πρόσθετη οικονομική απαίτηση της εταιρείας Siemens». Στη συνέχεια, όπως προκύπτει από το υπ’ αριθμ. GSM- R/OUT/1252/11 έγγραφο της Siemens προς την ΕΡΓΟΣΕ με ημερομηνία 16/1/2011, οι απαιτήσεις της Siemens για το GSM-R ανέβηκαν στο ποσό 13.476.883, 14 € (!!!).

Για να εξηγηθεί η παραπάνω εκτόξευση των απαιτήσεων της Siemens μέσα σε ένα χρόνο, θα ανατρέξουμε: α) στο χρονικό της σύμβασης του GSM-R, όπως αυτό αναφέρεται στο παραπάνω δημοσίευμα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ». β) σε δημοσίευμα της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» στις 28-6-2009. γ) στο Πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση της Siemens:

α)Στο παραπάνω, λοιπόν, δημοσίευμα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» αναφέρονταν επί λέξει τα εξής:

«Το χρονικό

Το ιστορικό με το GSM-R που ήταν από την αρχή επιβαρυμένο έχει ως εξής:

1. Στο Στρατηγικό Σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών (2000-2008) το κόστος του GSM-R προσδιορίστηκε στα 34,22 εκατ. ευρώ και το έργο προωθήθηκε για ένταξη στα συγχρηματοδοτούμενα.

2. Το 2004, υπηρεσιακή μελέτη του ΟΣΕ (για το ίδιο έργο) αναθεώρησε την κλίμακα κόστους στα 38,9 εκατ. ευρώ υπολογίζοντας το κόστος δικτύου και τα τερματικά για τους χρήστες. Ο ΟΣΕ ως χρήστης εκτιμούσε και η ΕΡΓΟΣΕ θα προκήρυσσε τον διαγωνισμό.

3. Τον Απρίλιο του 2004 και ειδικότερα στις 20/4/2004 ο Μιχάλης Χριστοφοράκος, χέρι με χέρι, στέλνει στον Μιχάλη Λιάπη στο υπουργείο Μεταφορών ένα επείγον εμπιστευτικό «Για τη Δώρα από Μιχάλη» (η πρώτη ήταν γραμματέας του υπουργού).

Ο Mister Siemens μεταξύ άλλων εμφανίζεται πλήρως ενημερωμένος για το ότι στο υπουργείο έχει υποβληθεί πρόταση για τη χρηματοδότηση του GSM-R από το Γ' ΚΠΣ. Ο προϋπολογισμός του έργου έχει ξεχειλώσει, έχει φτάσει στα 52 εκατ. ευρώ! Ο Μ. Χριστοφοράκος διαφημίζει στον Μ. Λιάπη τη Siemens, που έχει την πρώτη θέση διεθνώς, και υλοποιεί 9 επιτυχημένα συμβόλαια σε αντίστοιχους οργανισμούς σιδηροδρόμων και εμμέσως πλην σαφώς προτρέπει για την προκήρυξη του έργου.

4. Τον Φεβρουάριο του 2005 τα μαγειρέματα στην ΕΡΓΟΣΕ για τις προδιαγραφές δίνουν και παίρνουν, και στις 11/3/2005 η ΔΗΣΤΗΕ κατακεραυνώνει την ΕΡΓΟΣΕ για τις προδιαγραφές και για τον ύποπτα υψηλό προϋπολογισμό που είχε εκτιμήσει. Το έργο τελικά δημοπρατήθηκε στις 15/12/2005 με 67,7 εκατ. ευρώ, δίχως τον τερματικό εξοπλισμό, για τον οποίο βγήκε ξεχωριστός διαγωνισμός ύψους 17 εκατ. ευρώ το καλοκαίρι του 2008, που σταμάτησε εν μέσω σκανδάλου.

5. Από τα στοιχεία της δικογραφίας της Siemens προκύπτει ότι μεταξύ Μονάχου και Αθήνας στις 15 Απριλίου 2005 (χρόνος σύνταξης των προδιαγραφών για το GSM-R) υπάρχει συνεννόηση για «συμφωνία που πρέπει να γίνει 7-8 μονάδες (εννοεί 7-8%) για το GSM-R». Το σχετικό e-mail είναι απροκάλυπτο.

6. Ενώ εξελίσσονται τα πάντα σύμφωνα με τη βούληση της πανίσχυρης Siemens, το καλοκαίρι του 2008 αποκαλύπτεται ότι ο υπουργός Μεταφορών Μ. Λιάπης ταξίδεψε τον Ιούνιο του 2005 με πρόγραμμα που οργάνωσε η Siemens, σε Λειψία, Ζάλτσμπουργκ, Φρανκφούρτη και Μόναχο με τον φίλο Μ. Χριστοφοράκο για να παρακολουθήσουν αγώνες της Εθνικής. Ο Μ. Λιάπης υποστήριξε ότι οργάνωσε και πλήρωσε ο ίδιος τα έξοδα, όμως το πρόγραμμα σαφώς έχει εκπονηθεί από τη Siemens, όπως αποδεικνύουν τα σχετικά παραστατικά.

7. Στις 31/3/2006 η ΕΡΓΟΣΕ προχωρεί ακάθεκτη και η Επιτροπή Αξιολόγησης με 2-1 εισηγείται την κατακύρωση του GSM-R στη Siemens. Στις 11/4/2006 το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ κατακυρώνει το έργο και στις 26/9/2006 υπογράφεται η επίμαχη σύμβαση. Ο μειοψηφών πρόεδρος της Επιτροπής λέγεται ότι κηρύχθηκε ως ανεπιθύμητο πρόσωπο στην ΕΡΓΟΣΕ, οι γνωρίζοντες υποστηρίζουν ότι πιέστηκε, όμως εξαφανίζεται από το πεδίο.

8. Η Siemens δεν παραδίδει το έργο στις 26/9/2008, παίρνει παράταση 14 μηνών αρχικά για τις 26/11/2009 και ακολούθως για τις 26/11/2010. Εν τω μεταξύ το καλοκαίρι του 2008, εν μέσω του θορύβου των αποκαλύψεων, ακυρώνει το νέο κόλπο με την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον τερματικό εξοπλισμό του GSM-R.

9. Τον Ιανουάριο του 2010 η ΕΡΓΟΣΕ επαναφέρει πρόταση για χρηματοδότηση της αποπεράτωσης του GSM-R και εγκρίνεται η χρηματοδότηση για τον τερματικό εξοπλισμό ύψους 17,5 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 6 εκατ. ευρώ ευλογούνται από το υπουργείο για την «εξασφάλιση διαλειτουργικότητας εφαρμογών του ETCS».

β) Στο σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» στις 28-6-2009 αναφερόταν, ότι το στέλεχος της SIEMENS Ιωάννης Τερζής, σε e-mail του προς τον κ. Χριστοφοράκο στις 16-11-2005, δηλαδή λίγο πριν τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, ανέφερε επί λέξει: «οι φίλοι μας στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων δέχονται πόλεμο εκ μέρους της Γενικής Διεύθυνσης. Αυτό πιθανόν να επηρεάσει τη συγκρότηση και λειτουργία της επιτροπής για την αξιολόγηση του διαγωνισμού του GSM-R».

γ) Στο Πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση της Siemens και όσο αφορά τις «Ευθύνες Μιχάλη Λιάπη» (παρ.2.3.1 του αποσπάσματος του Πορίσματος για το GSM-R) αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «απορίες γεννά η αργοπορία της αδειοδότησης των συχνοτήτων για το GSM-R, για την οποία χρειάστηκαν δεκατέσσερις μήνες» και ότι «υπήρχε πολιτική βούληση να καθυστερήσει η έγκριση της άδειας στην ΕΔΙΣΥ (βλ. κατάθεση κ. Ηλία Ταλαμάγκα στην Εξεταστική Επιτροπή, στις 30.6.2010, σ. 19-23)».

Εκτός όμως από τα παραπάνω, το περασμένο καλοκαίρι έγιναν γνωστές έρευνες της Γερμανικής Δικαιοσύνης για καταβολή παράνομων πληρωμών από τις εταιρείες Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε αξιωματούχους διαφόρων χωρών - μεταξύ των οποίων και της δικής μας. Μάλιστα, ήδη έχουν υπάρξει και καταδικαστικές αποφάσεις από την Γερμανική Δικαιοσύνη, ενώ για λόγους δεοντολογίας η DB (εταιρεία των Γερμανικών Σιδηροδρόμων) αποχώρησε από κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα στις εν λόγω χώρες.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης της έγκριτης εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» (www.tovima.gr) στις 20/06/2013, η μελετητική εταιρία Lahmeyer, η οποία, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, αποτελούσε και τον εκπρόσωπο της DBI στην Ελλάδα, είχε αναλάβει στο παρελθόν, μεταξύ των άλλων, μελέτες της ΕΡΓΟΣΕ, ανάμεσα στις οποίες προεξάρχουσα θέση κατέχει η εκπόνηση(μαζί με τις DE CONSULT και TRADEMCO) το 2005 των τευχών δημοπράτησης της ΕΡΓΟΣΕ για την προμήθεια του «αμαρτωλού» συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R, με ανάδοχο τη Siemens. Δηλαδή, για το GSM-R δεν καταβλήθηκαν παράνομες πληρωμές μόνο από τα μαύρα ταμεία της SIEMENS, που αναφέρει το παραπάνω δημοσίευμα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», αλλά και από την Lahmeyer, προφανώς για το «φούσκωμα» του προϋπολογισμού του GSM-R, που αναφέρουμε παραπάνω.

Β) Μετά τις αποκαλύψεις για το GSM-R στην Εξεταστική Επιτροπή για την υπόθεση της Siemens, ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Πετρόπουλος προέβη το 2010, με την υπ’ αριθμό πρωτ. 186545/30-6-2010 απόφασή του, στη συγκρότηση Επιτροπής, στην οποία ορίστηκε ως Πρόεδρος ο Αντιπρόεδρος τότε της ΕΡΓΟΣΕ κ. Ματσόπουλος Γιώργος, «προκειμένου, λόγω της τεχνικής ιδιαιτερότητας του αντικειμένου, να διερευνήσει το μέχρι σήμερα υλοποιηθέν αντικείμενο, την χρηστικότητα αυτού και να προτείνει τρόπους διαχείρισης του εν γένει αντικειμένου του συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R». Η Επιτροπή παρέδωσε το πόρισμά της στις 29 Ιουλίου 2010 ( η σχετική προθεσμία ήταν στις 15 Ιουλίου 2010 ). Το πόρισμα, όμως, αυτό παρέμεινε απόρρητο στα χέρια του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος, αντί να πράξει τα δέοντα, για να σταματήσουν οι σκανδαλώδεις διεκδικήσεις της SIEMENS, άφησε το έργο να συνεχίζεται σιωπηρά, χωρίς να υπάρχει απόφαση παράτασης της προθεσμίας του, αφού η τελευταία παράταση έληξε στις 26/11/2009, όπως αναφέρεται στο παραπάνω δελτίο τύπου της ΕΡΓΟΣΕ, που εκδόθηκε στις 29-6-2010.

Στις 5 Οκτωβρίου του 2010 και ενώ, όπως αναφέρουμε παραπάνω, η Επιτροπή είχε παραδώσει το πόρισμά της από τις 29 Ιουλίου 2010, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Πετρόπουλος, με νεότερη απόφασή του ( με αριθμό πρωτ. 190397/5-10-2010 ) ενέκρινε την απ’ ευθείας ανάθεση στον καθηγητή του Ε.Μ.Π. κ. Νικόλαο Ουζούνογλου Σύμβασης Υπηρεσιών Συμβούλου- Εμπειρογνώμονα( Α.Σ. 703 ) «για την τεχνική υποστήριξη» των υπηρεσιών της ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε. και συγκεκριμένα της παραπάνω Επιτροπής Ελέγχου του Συστήματος Ραδιοκάλυψης GSM-R, συνολικού συμβατικού αντικειμένου ύψους 12517,20 ευρώ ( χωρίς Φ.Π.Α.). Σημειωτέον, ότι ο «Σύμβουλος- Εμπειρογνώμων» κ. Ουζούνογλου είναι συνάδελφος στο Ε.Μ.Π με τον Πρόεδρο της Επιτροπής κ. Ματσόπουλο, σε «Εσωτερικό Σημείωμα» του οποίου βασίστηκε η παραπάνω απόφαση πρόσληψης Συμβούλου- Εμπειρογνώμονα. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, ο κ. Ουζούνογλου παρέδωσε το έργο του στις 18/11/2010, αλλά κρατήθηκε και αυτό απόρρητο από τον κ. Πετρόπουλο, ενώ, κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο Σύμβουλος- Εμπειρογνώμονας δεν είχε καμιά συνεργασία με τα μέλη της Επιτροπής, για την τεχνική υποστήριξη της οποίας, υποτίθεται, προσλήφθηκε..

Τα ερωτήματα που εγείρουν οι παραπάνω χειρισμοί του τότε Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ είναι πολλά και πρέπει να ερευνηθούν: α) Το πόρισμα της Επιτροπής Ελέγχου δεν ήταν αρκετό για τον κ. Πετρόπουλο, προκειμένου ν’ αποφασίσει για τη τύχη του GSM-R; β) Από τι υπαγορεύτηκε, πέραν από τη συναδελφική αλληλεγγύη του Αντιπροέδρου της ΕΡΓΟΣΕ, η πρόσληψη Συμβούλου-Εμπειρογνώμονα για την τεχνική υποστήριξη μιας Επιτροπής, η οποία είχε παραδώσει, ήδη δυο(2) μήνες πριν, το πόρισμά της και με την οποία, αν αληθεύουν οι πληροφορίες μας, ο εν λόγω Σύμβουλος-Εμπειρογνώμονας δεν είχε καμιά συνεργασία; γ) Μήπως το πόρισμα της Επιτροπής, όπως λένε οι πληροφορίες μας, ήταν επιβαρυντικό για τη Siemens και καθόλου «βολικό» για τις επιδιώξεις της και αναζητήθηκε τρόπος εξουδετέρωσής του; δ) Γιατί ο κ. Πετρόπουλος δεν προστάτευσε το Δημόσιο συμφέρον, αφήνοντας να συνεχίζεται, χωρίς να υπάρχει απόφαση παράτασής του, ένα έργο που είχε χαρακτηρισθεί σαν μεγάλο σκάνδαλο και είχε απασχολήσει την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, η οποία διαβίβασε τα σχετικά πρακτικά στη Δικαιοσύνη, για να γίνει διερεύνηση του σκανδάλου ε) Γιατί ο κ. Πετρόπουλος άφησε το χρόνο να περνά και να αυξάνουν συνέχεια οι απαιτήσεις της Siemens, οι οποίες, όπως αναφέρουμε παραπάνω, από 22/2/2010 μέχρι 16/2/2011 εκτοξεύτηκαν από τα 6.828.895,85 ευρώ στα 13.476.883,14 ευρώ; στ) Γιατί άφησε να δρουν ανενόχλητοι, σύμφωνα με το παραπάνω e-mail, οι «φίλοι» της Siemens στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων, οι οποίοι, με τις συνεχείς, χωρίς υπαιτιότητά της, παρατάσεις της προθεσμίας του έργου έδωσαν το δικαίωμα σ’ αυτή να ζητά αποζημιώσεις «λόγω καθυστερήσεων» ;

 

Όμως, οι καθυστερήσεις του GSM-R δεν σταματούν και με την απόφαση 2995/ 2-12-2013 του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ ορίζεται: α) η 31η Αυγούστου 2015 «ως ημερομηνία περαίωσης του

τελευταίου Τμήματος Γραμμής, για την ολοκλήρωση της μελέτης, προμήθειας όλων των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμών, την εκτέλεση των εργασιών εγκατάστασης, των δοκιμών, της προσωρινής παραλαβής και της πιστοποίησης» και β) η 31η Αυγούστου 2018 «για την ολοκλήρωση του συμβατικού αντικειμένου με την παροχή υπηρεσιών συντήρησης». Δηλαδή, με την παραπάνω απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ παρατείνεται μέχρι το 2015 η ημερομηνία περαίωσης ενός έργου, το οποίο έπρεπε να έχει περατωθεί από το 2008(!!!)… Εκτός όμως απ’ αυτό, με την εν λόγω απόφαση αφαιρούνται από το έργο του GSM-R συμβατικές εργασίες συνολικής αξίας 428.298,00 ευρώ στο Τμήμα Θριάσιο-Ικόνιο, τις οποίες η Siemens ήταν υποχρεωμένη να εκτελέσει.

Το σημαντικότερο όμως είναι, ότι η μη εμπρόθεσμη ολοκλήρωση του έργου του GSM-R πιθανότατα θα έχει συνέπειες και στην χρηματοδότηση του έργου στα πλαίσια της προγραμματικής περιόδου 2000 - 2006 (Γ ΄ΚΠΣ), σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο υπ’ Αρ. Πρωτ.: 1544 / Φ.72/10-9-2013 έγγραφο της «ΕΝΔΙΑΜΕΣΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ» (Ε.Δ.Α. Μεταφορών) για τα «Ημιτελή Έργα ΕΠ ΣΑΑΣ σε εκκρεμότητα ολοκλήρωσης με προθεσμία 31-12-2013», στα οποία, σύμφωνα με τον Πίνακα 1 του εν λόγω εγγράφου της Ε.Δ.Α. Μεταφορών, περιλαμβάνεται και το GSM-R. Η ΕΡΓΟΣΕ με το υπ’ αρ. πρωτ. 237136/11-12-2013 έγγραφο μπορεί να υπέβαλε «ΤΔΕ/Υ ολοκλήρωσης φυσικού αντικειμένου» των Τμημάτων του έργου του GSM-R, που χρηματοδοτούνται στα πλαίσια της προγραμματικής περιόδου 2000 - 2006 (Γ ΄ΚΠΣ), αλλά δεν νομίζουμε σε καμιά περίπτωση, ότι έγινε «εμπρόθεσμη ολοκλήρωση» των εν λόγω Τμημάτων, όταν δεν έχει γίνει, όπως προκύπτει και από την παραπάνω απόφαση 2995/ 2-12-2013 του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, ποσοτική και ποιοτική παραλαβή τους, πολύ δε περισσότερο, «επιβεβαίωση της λειτουργίας τους», όπως ρητά απαιτείται από το παραπάνω έγγραφο της Ε.Δ.Α. Μεταφορών. Αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί, τόσο από τα παραπάνω πορίσματα του 2010, που ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Πετρόπουλος κράτησε «απόρρητα», όσο και από τα ημερολόγια του έργου, σύμφωνα με τα οποία, όπως γνωρίζουμε, δεν έχει γίνει καμιά εργασία από το 2010 μέχρι και σήμερα. Και είναι απορίας άξιο, πως, αντί να εφαρμοστούν τα όσα επαπειλούνται με το παραπάνω έγγραφο της Ε.Δ.Α. Μεταφορών για τα «Ημιτελή Έργα ΕΠ ΣΑΑΣ σε εκκρεμότητα ολοκλήρωσης με προθεσμία 31-12-2013» που δεν θα έχουν, πέραν από την «εμπρόθεσμη ολοκλήρωση» του φυσικού τους αντικειμένου, και «επιβεβαίωση της λειτουργίας» τους, με την υπ’ Αρ. Πρωτ. 2344/ Φ.93/30-12-2013 Απόφαση της Ε.Δ.Α. Μεταφορών, που υπογράφεται από τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών κ. Νικόλαο Σταθόπουλο, περικόπτονται μόνο από τις επιλέξιμες δαπάνες 2.106.745,78 € και, αγνοώντας όλα τα παραπάνω, βεβαιώνεται η «διαχειριστική ολοκλήρωση της Α’ Φάσης», η οποία, όπως υπογραμμίζεται στην εν λόγω απόφαση, «αφορά το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΠ ΣΑΑΣ / Γ’ ΚΠΣ, και αφορά τις πιστοποιήσεις 1η-11η της σύμβασης 10012/06». Αλλά αμφιβάλλουμε πολύ, αν αυτή η απόκρυψη και παραποίηση της πραγματικότητας διαφύγει της προσοχής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεδομένου ότι, όπως αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο με αριθμό πρωτ. 37176/Α. Πλ. 7198/2-9-2013 του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Χατζηδάκη, «η πορεία κλεισίματος των ημιτελών έργων παρακολουθείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε μηνιαία βάση με την υποβολή από την Αρχή Πληρωμής των τυποποιημένων αναφορών του ΟΠΣ, αλλά και με επισκέψεις γι αυτό τον σκοπό». Πρέπει να επισημάνουμε στο σημείο αυτό, ότι επιλέξιμες για χρηματοδότηση δαπάνες στα πλαίσια του ΕΠ ΣΑΑΣ / Γ’ ΚΠΣ ήταν αρχικά ολόκληρος ο προϋπολογισμός της σύμβασης, δηλαδή σχεδόν 68 εκατομμύρια ευρώ, αλλά λόγω των καθυστερήσεων η χρηματοδότηση του υπόλοιπου έργου θα γίνει στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ενίσχυση Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ 2007-2013.

Το συμπέρασμα που βγαίνει από τα παραπάνω, είναι ότι το έργο του GSM-R αποτελεί ένα τεράστιο σκάνδαλο, που από τη σύνταξη των προδιαγραφών, μέχρι την ανάθεση της σύμβασης και στη συνέχεια την εκτέλεσή της μέχρι σήμερα υπήρξε μια υψηλή και μεθοδευμένη χειραγώγηση, που με την καταβολή παράνομων πληρωμών οδήγησε στην εκτόξευση του προϋπολογισμού, την ανάθεση στη Siemens και στη θεμελίωση, λόγω των καθυστερήσεων, περαιτέρω αποζημιώσεων, με τη βοήθεια πολιτικών προσώπων, διοικητικών οργάνων της ΕΡΓΟΣΕ και των «φίλων» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων», που αναφέρει το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» στις 28-6-2009. Και πέραν τούτων, ένα έργο τόσο ζωτικό και απαραίτητο για την ασφαλή λειτουργία και εκμετάλλευση του δικτύου του ΟΣΕ, που έπρεπε να παραδοθεί από το 2008, καθυστερεί η παράδοσή του μέχρι το 2015(!!!), εγκυμονώντας αφενός τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια της κυκλοφορίας και αφετέρου δεν κάνει καθόλου ελκυστικό τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λόγω των κακών συνθηκών ασφαλείας και εκμετάλλευσης, που δημιουργεί η έλλειψη του GSM-R.

Εξ όσων γνωρίζουμε, βρίσκεται σε εξέλιξη η διερεύνηση από την Ελληνική Δικαιοσύνη τόσο του σκανδάλου του GSM-R, όσο και του σκανδάλου με τις παράνομες πληρωμές των Γερμανικών εταιρειών Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους, αλλά και η διερεύνηση αυτή ακολουθεί τους συνήθεις για τέτοιες περιπτώσεις ρυθμούς της Ελληνικής Δικαιοσύνης, που οδηγεί τελικά στην ατιμωρησία των ενόχων για μεγάλα σκάνδαλα διαφθοράς.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1) Στα πλαίσια της συμφωνίας εξωδικαστικού συμβιβασμού του Ελληνικού Δημοσίου με τη Siemens, οι εισπρακτέες απαιτήσεις της Siemens, όσο αφορά το GSM-R, θεωρήθηκαν «αδιαμφισβήτητες και αποδεκτές ως έγκυρες» από την ΕΡΓΟΣΕ; Αν ναι, να κατατεθούν τα έγγραφα με τον λεπτομερή κατάλογο των σχετικών με το GSM-R εισπρακτέων απαιτήσεων που κατέθεσε η Siemens, καθώς και τα έγγραφα με τα οποία η Ελληνική Δημοκρατία έθεσε υπόψη της ΕΡΓΟΣΕ τις εν λόγω απαιτήσεις της Siemens. Αν, αντιθέτως, η ΕΡΓΟΣΕ αμφισβήτησε τις εισπρακτέες απαιτήσεις της Siemens επί της ουσίας και/ή σε σχέση με το ποσόν, να κατατεθεί η ένσταση που κατέθεσε η ΕΡΓΟΣΕ στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, η απόφαση της «Επιτροπής Εποπτείας» ως προς τη βασιμότητα της αμφισβήτησης της ΕΡΓΟΣΕ, η τυχόν προσφυγή οποιουδήποτε Μέρους στη διαιτησία του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου(ΔΕΕ/ ICC), σύμφωνα με τον όρο VIII.(8) της συμφωνίας με τη Siemens, και η τυχόν απόφαση του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.

2) Γνωρίζουν, ότι, όπως αναφέρουμε παραπάνω, οι απαιτήσεις της Siemens, όσο αφορά το GSM-R, είναι προϊόν έκνομων και ποινικώς κολάσιμων πράξεων και μεθοδεύσεων πολιτικών προσώπων, διοικητικών οργάνων της ΕΡΓΟΣΕ και των «φίλων» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων» ; Τι προτίθενται να πράξουν για τη διασφάλιση, έστω και τώρα, των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των έκνομων πράξεων και μεθοδεύσεων της Siemens για τη θεμελίωση, επί πλέον του «φουσκώματος» του προϋπολογισμού του έργου του GSM-R, και αποζημιώσεων λόγω των «καθυστερήσεων» στην υλοποίηση του έργου;

3) Είναι ποτέ δυνατό οι εν λόγω απαιτήσεις της Siemens να θεωρηθούν ως «αδιαμφισβήτητες και αποδεκτές ως έγκυρες» και να συμπεριληφθούν στα ογδόντα(80) εκατομμύρια της Συμφωνίας με τη Siemens, ως δήθεν «Παροχή» της Siemens προς το Ελληνικό Δημόσιο; Δεν διάβασαν το Πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση της Siemens, σύμφωνα με το οποίο «υπήρχε πολιτική βούληση να καθυστερήσει η έγκριση της άδειας στην ΕΔΙΣΥ», όσο αφορά την αδειοδότηση των συχνοτήτων για το GSM-R, που ήταν η βάση πάνω στην οποία «πάτησε» η Siemens, για να δημιουργήσει το γαϊτανάκι των καθυστερήσεων ;

3) Δεν υπέπεσε τίποτα στην αντίληψή τους, ούτε πληροφορήθηκαν τίποτα από τα παραπάνω δημοσιεύματα και τις αποκαλύψεις στην Εξεταστική Επιτροπή για την υπόθεση της Siemens, όσο αφορά τη σκανδαλώδη διαχείριση του έργου του GSM-R, από το «φούσκωμα» του προϋπολογισμού του και την ανάθεση στη Siemens μέχρι τις προκλητικές καθυστερήσεις και τη θεμελίωση αποζημιώσεων από τη Siemens; Είναι ποτέ δυνατό να ισχυριστούν κάτι τέτοιο, όταν μάλιστα ο ένας εξ αυτών, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ήταν το καλοκαίρι του 2008, όταν έγιναν οι πρώτες αποκαλύψεις για το έργο του GSM-R από την αείμνηστη Αριστέα Μπουγάτσου στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», εποπτεύων την ΕΡΓΟΣΕ Υπουργός και είχε παρέμβει να σταματήσει, όπως αναφέρεται παραπάνω, την προκήρυξη στημένου διαγωνισμού για τον τερματικό εξοπλισμό του GSM-R, αλλά και είχε προχωρήσει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες μας στην αντικατάσταση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ κ. Κούρεντα;

4) Γιατί ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Πετρόπουλος δεν προστάτευσε το Δημόσιο συμφέρον, αφήνοντας να συνεχίζεται, χωρίς να υπάρχει απόφαση παράτασής του, ένα έργο που είχε χαρακτηρισθεί σαν μεγάλο σκάνδαλο και είχε απασχολήσει την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, η οποία διαβίβασε τα σχετικά πρακτικά στη Δικαιοσύνη, για να γίνει διερεύνηση του σκανδάλου;

5) Γιατί ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Πετρόπουλος άφησε το χρόνο να περνά και να αυξάνουν συνέχεια οι απαιτήσεις της Siemens, οι οποίες από 22/2/2010 μέχρι 16/2/2011 εκτοξεύτηκαν από τα 6.828.895,85 ευρώ στα 13.476.883,14 ευρώ; Γιατί, επίσης, κράτησε «απόρρητα» τα Πορίσματα της Επιτροπής και του κ. Ματσόπουλου, που αναφέρουμε παραπάνω; Να κατατεθούν και τα δυο αυτά Πορίσματα, καθώς και τα ημερολόγια του έργου από τις 26/11/2009, που έληξε η προηγούμενη παράταση του έργου, μέχρι σήμερα.

6) Γιατί ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Πετρόπουλος άφησε να δρουν ανενόχλητοι, σύμφωνα με το παραπάνω e-mail, οι «φίλοι» της Siemens στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων, οι οποίοι, με τις συνεχείς, χωρίς υπαιτιότητά της, παρατάσεις της προθεσμίας του έργου έδωσαν το δικαίωμα σ’ αυτή να ζητά αποζημιώσεις «λόγω καθυστερήσεων»;

7) Γιατί ο νυν Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Σπηλιόπουλος αντικατέστησε πρόσφατα την Επιτροπή Παραλαβής του GSM-R και τοποθέτησε σαν Πρόεδρό της ένα από τους «φίλους» της Siemens, του οποίου, επιπλέον, η ειδικότητα είναι πολιτικός μηχανικός, δηλαδή ειδικότητα άσχετη με το αντικείμενο του έργου, που είναι ειδικότητας ηλεκτρολόγου-ηλεκτρονικού μηχανικού; Να κατατεθεί η εν λόγω απόφαση.

8) Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ με την παραπάνω απόφαση 2995/ 2-12-2013 του Δ.Σ. έκανε δεκτά σχεδόν όλα τα αιτήματα της Siemens για τη συνέχιση της σύμβασης του GSM-R, απαλλάσσοντάς τη από κάθε ευθύνη για τις τεράστιες καθυστερήσεις του έργου; Να κατατεθεί το υπ’ αριθ.πρωτ.236407/25-11-2013 έγγραφο της Siemens προς την ΕΡΓΟΣΕ.

9) Έλαβε γνώση ή/και ενέκρινε ο αρμόδιος Υπουργός τις παραπάνω ενέργειες και αποφάσεις των Διευθυνόντων Συμβούλων και του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ; Είναι δυνατό να δεχθούμε, ότι η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε στις παραπάνω ενέργειες και αποφάσεις, χωρίς να έχει την έγκριση του αρμόδιου Υπουργού; Να κατατεθεί τυχόν υπάρχουσα σχετική αλληλογραφία μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και αρμοδίου Υπουργείου.

10) Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ο αρμόδιος Υπουργός έναντι της ΕΡΓΟΣΕ και της Ε.Δ.Α. Μεταφορών για την παραπάνω «μαϊμού» έκδοση απόφασης «βεβαίωσης ολοκλήρωσης και λειτουργίας του έργου»; Ποια είναι επί του προκειμένου η ευθύνη του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών κ. Νικολάου Σταθόπουλου, που υπογράφει την εν λόγω απόφαση;

11) Έπαιξε ρόλο, όπως έγινε με την αντίστοιχη περίπτωση της αμαρτωλής σύμβασης 994/2005 του προαστιακού σιδηροδρόμου, ο Γενικός Γραμματέας υπεύθυνος για το ΕΣΠΑ κ. Γιώργος Γιαννούσης για την έκδοση της παραπάνω «μαϊμού» απόφασης «βεβαίωσης ολοκλήρωσης και λειτουργίας» του GSM-R ;

12) Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διερεύνηση από την Ελληνική Δικαιοσύνη τόσο του σκανδάλου του GSM-R, όσο και του σκανδάλου με τις παράνομες πληρωμές των Γερμανικών εταιρειών Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους; Να κατατεθούν τα Πορίσματα του εσωτερικού ελέγχου, που είπε ο νυν Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Σπηλιόπουλος, σε συνέντευξή του το καλοκαίρι του 2013, ότι έδωσε εντολή στον υπεύθυνο εσωτερικού ελέγχου της ΕΡΓΟΣΕ να διενεργηθεί για τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ με τις Deutsche Bahn International (DBI) και Lahmeyer.

Ο ερωτών Βουλευτής

Νίκος Ι .Νικολόπουλος

Πηγή

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος