Loading...
 Start Page

 

ΑΡ. ΠΡΩΤ. 10345/30-4-2013

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ

ΤΟΝ ΠΡΩΥΠΟΥΡΓΟ

ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

Από τον ΟΠΑΠ ξεκίνησαν να βγαίνουν στο σφυρί ένα - ένα τα ασημικά μιας μακροσκελέστατης λίστας, που περιλαμβάνει από τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ μέχρι το Ελληνικό και την ΕΥΔΑΠ.

Μόνος υπεύθυνος, για τους όρους και το τίμημα της πώλησης, το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο παίζει έναν, αν μη τι άλλο, αμφιλεγόμενο  ρόλο στο γιγαντιαίο εγχείρημα των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας γράφει η ΑΛΦΑ ΕΝΑ:

Το ΤΑΙΠΕΔ όπως είναι γνωστό είναι Ανώνυμη Εταιρεία, με Διοικητικό Συμβούλιο που αποτελείται από 5 τεχνοκράτες διορισμένους από την ελληνική κυβέρνηση και 7 ορισμένους από την τρόικα!

Τα στελέχη που ορίζει η ελληνική κυβέρνηση έχουν περάσει από 40 κύματα, αφού ο πρόεδρος του ΔΣ έχει αντικατασταθεί 3 φορές, ενώ η θητεία των μελών και ο αριθμός τους αλλάζει σε χρόνο μηδέν, ανάλογα με το πώς εξυπηρετεί την εκάστοτε κυβέρνηση και τις προθέσεις της, με τροπολογίες και διατάξεις που ψηφίζονται «νύχτα»…

Επιπλέον, σε ό, τι αφορά τις αρμοδιότητες, τα περιουσιακά στοιχεία που διαχειρίζεται αλλά και τη δικαιοδοσία που έχει πάνω σε αυτά, το ΤΑΙΠΕΔ, μέσα από τέτοιου είδους διατάξεις, σταδιακά «θεριεύει» και αυτονομείται όλο και περισσότερο.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι το περασμένο Φθινόπωρο, παρά τις αντιδράσεις από δεκάδες κυβερνητικούς βουλευτές και σύσσωμη την αντιπολίτευση, ψηφίστηκε τελικά άρθρο του υπουργείου Οικονομικών που δεν καθιστούσε υποχρεωτική την κύρωση των αποκρατικοποιήσεων από τη Βουλή.

Οι επωφελείς και εθνικά συμφέρουσες, λοιπόν αποκρατικοποιήσεις και πωλήσεις της δημόσιας περιουσίας, επαφίενται μόνο στον «πατριωτισμό» και την καλή πίστη μιας ΑΕ της οποίας οι συνεδριάσεις γίνονται στην αγγλική γλώσσα, δεν κρατούνται πρακτικά, δεν δημοσιεύει εκθέσεις – ή δημοσιεύει με χαρακτηριστική καθυστέρηση – και αποτελείται κατά πλειοψηφία από έμπιστους της τρόικας.

Σκοτεινός και ύποπτος φαίνεται να είναι, μάλιστα, ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ στην πρώτη κιόλας αποκρατικοποίηση, αυτή του ΟΠΑΠ, που φαίνεται πως τελικά ολοκληρώνεται.

Η «κότα με τα χρυσά αυγά», όπως χαρακτηρίζεται ο κερδοφόρος οργανισμός στοιχημάτων και τυχερών παιχνιδιών, τελικά φαίνεται πως πωλείται έναντι 650 εκατομμυρίων ευρώ!

Υπενθυμίζεται ότι πριν δυο χρόνια, όταν ο σημερινός Πρωθυπουργός ήταν αντιπολίτευση, μιλούσε ακόμα και για 5 δις που θα μπορούσε και θα έπρεπε (!) να αποφέρει ο ΟΠΑΠ, προκειμένου να θεωρηθεί επιτυχημένη η πώλησή του.

Ακόμα ηχούν στ΄ αυτιά μας τα λόγια του Αντώνη Σαμαρά στη ΔΕΘ που τόνιζε ότι: «όταν ένας δημόσιος Οργανισμός ξεπουλιέται δύο, δυόμιση, τρείς φορές την αξία του, χαρίζεται».

Μαζί με τον έλεγχο του τεράστιου τζίρου και των κερδών του ΟΠΑΠ, ο νέος ιδιοκτήτης, η εταιρεία Emma Delta όπως όλα δείχνουν, θα κληρονομήσει έξτρα bonus παροχή από το δημόσιο και την τεράστια επιρροή του Οργανισμού στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Κι΄ αυτό, γιατί ο ΟΠΑΠ αποτελεί παραδοσιακά ένα από τους καλύτερους διαφημιζόμενους πελάτες των ΜΜΕ, με διαφημιστική δαπάνη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, η οποία στηρίζει σήμερα τα δύσκολα οικονομικά των Μέσων ενημέρωσης, ταυτόχρονα όμως αφήνει και μεγάλο περιθώριο παρεμβάσεων και αιτημάτων για ειδική μεταχείριση.

Το μέγεθος της συμβολής του ΟΠΑΠ στη στήριξη των media και συνεπώς στη δυνατότητα άσκησης επιρροής ή και πίεσης – φαίνεται από τα ποσά που δαπανώνται κάθε χρόνο για τη διαφημιστική προβολή του. Το 2008 η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη του ΟΠΑΠ, βάσει τιμών τιμοκαταλόγου και χωρίς να υπολογίζονται τυχόν εκπτώσεις ή επιστροφές (οι οποίες δεν ήταν πολύ υψηλές τότε και ιδίως για διαφημιζόμενους του δημοσίου), άγγιζε τα 33,7 εκατ. ευρώ.

Μετ την εμβάθυνση των υφεσιακών πολιτικών από τις κυβερνήσεις των επόμενων χρόνων, η διαφημιστική δαπάνη του ΟΠΑΠ μειώνεται στα 14,5 εκατ. ευρώ.

Πλέον τα τελευταία δύο χρόνια οι διαφημίσεις του ΟΠΑΠ αποτελούν το 50% των συνολικών δαπανών του Δημοσίου (εννοείται δεν περιλαμβάνονται οι Τράπεζες) προς τα media συνεπώς παραμένει ένα πολύ καλός πελάτης και γίνεται ακόμα καλύτερες και όλα αυτά, χωρίς να υπολογίζεται η διαφημιστική επένδυση στο Διαδίκτυο, που εξελίσσεται δυναμικά τα τελευταία χρόνια.

Τα μεγαλύτερα ποσά, παρά την περιορισμένη επιρροή λόγω χαμηλών κυκλοφοριών, δαπανά ο ΟΠΑΠ στις εφημερίδες, γύρω στο 40% του συνολικού διαφημιστικού του προϋπολογισμού.

Επειδή από το καλοκαίρι του 2011, με νομοσχέδιο – «σκούπα» του τότε υπουργού Οικονομικών, Ευάγγελου Βενιζέλου, εκ μέρους της ελληνικής Πολιτείας προικίζεται με 10ετή άδεια εγκατάστασης και αποκλειστικής εκμετάλλευσης 35.000 παιγνιομηχανημάτων (VTLs) στην Ελλάδα έως το 2022. 

Επειδή επιπλέον, έναντι τιμήματος 190 εκατομμυρίων ευρώ,  που ανταποκρίνεται στα κέρδη 2 ετών (!), ο ΟΠΑΠ απέκτησε τα Κρατικά Λαχεία από το Δημόσιο, το οποίο προτίμησε να τα «χαρίσει» - κατά τα παλαιότερα λεγόμενα του Πρωθυπουργού! – στον υπό ιδιωτικοποίηση ΟΠΑΠ, παρά να τα πουλήσει μεμονωμένα στην τιμή που θα έπρεπε.

Επειδή με τα ήξεις αφήξεις της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης που οφείλονται κυρίως στο ΤΑΙΠΕΔ, εντέλει, την περασμένη εβδομάδα – στις 17 Απριλίου που ήταν η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών των ενδιαφερομένων για τον ΟΠΑΠ – μόνη έγκυρη προσφορά απέμεινε αυτή της Emma Delta, συμφερόντων τσέχικου fund, καθώς και του ομίλου Μελισσανίδη…

Επειδή όταν άνοιξε αρχικά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης, έντονο ενδιαφέρον είχε εκδηλωθεί από 6 επενδυτές, οι οποίοι ήταν διατεθειμένοι, όπως όλα έδειχναν, να διεκδικήσουν μέχρι τέλους το 33% του Οργανισμού, κάνοντας ακόμα και μεταξύ τους συμμαχίες.

Επειδή η τελευταία πράξη του «έργου» παίζεται τώρα, με την Emma Delta, να έχει λάβει διορία μέχρι την 1η Μαΐου προκειμένου να ανεβάσει την προσφορά της από 622 στα 650 εκατ.  Έχοντας λοιπόν ουσιαστικά να συναγωνιστεί μόνο τον εαυτό της.

Επειδή αυτός ο δημόσιος οργανισμός δημιουργήθηκε το 1958 από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή με πρώτο προϊόν το ΠΡΟ-ΠΟ, για την ενίσχυση κυρίως του αθλητισμού και δευτερεόντως του πολιτισμού.

Επειδή ο ΟΠΑΠ σήμερα παραμένει ένα εξαιρετικά κερδοφόρο μονοπώλιο με πλήθος προϊόντων.

Επειδή είναι ένας οργανισμός πολύτιμος για τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου, που είχε και έχει τεράστια ανάγκη εκσυγχρονισμού και απόκτησης μηχανισμών ελέγχου κάθε κομπίνας.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάσθε:

Επειδή προφανέστατα, το deal κάπως έτσι θα κλείσει από την κυβέρνηση,  το χάρισμα θα θεωρηθεί επιτυχής πώληση και όχι απογοητευτική κατά κοινή ομολογία;

Συμμερίζεστε πως ο ΔΙΕΘΝΗΣ διαγωνισμός για τον ΟΠΑΠ κατέληξε τελικά σε έναν φιλικό διακανονισμό και εάν όχι γιατί επιτρέπετε αυτή την εξέλιξη των πραγμάτων;

Η κυβέρνηση δέχεται αύριο Τετάρτη όπως-όπως την πώληση της πιο κερδοφόρας δημόσιας επιχείρησης;

Γιατί επιτρέπετε στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να εμφανίσει το τίμημα των 620 εκατομμυρίων ευρώ ως ανεκτό,  να «βουλιάξει» τα εκτιμώμενα κέρδη του οργανισμού για το 2013;

Τι λέτε για την η παρωδία, των αναβολών – και όχι μόνο – που οδήγησε στην απομάκρυνση όλων πλην ενός;

Γιατί την ίδια σχεδόν ημέρα της τελικής προσφοράς, δόθηκε από τους επίσημους συμβούλους του ΟΠΑΠ, Deutsche Bank και Εθνική, η αποτίμηση της αξίας του Οργανισμού, που ήταν μικρότερη απ΄ όσα προσέφερε η Emma Delta;

Γιατί ο ανεξάρτητος σύμβουλος εκτιμητής του ΟΠΑΠ , οίκος Duff Phelps, αυτός ανέβασε τον πήχη στα 650 εκατομμύρια ευρώ;

Πως αξιολογεί η κυβέρνηση το γεγονός ότι, για το νούμερο ένα «φιλέτο» για «χρυσοφόρο» δημόσιο Οργανισμό υπήρξε τελικά μόνο ένας ενδιαφερόμενος;

Ο ερωτών Βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος