Loading...
 Start Page

Αρ.Πρ.3145/12.2.2016

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

 

Στα πλαίσια της επικείμενης απόφασης του Υπουργείου για χορήγηση παράτασης

υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στους Αναπτυξιακούς Νόμους

3299/2004 και 3908/2011, και η οποία θα ανέρχεται σε 18 μήνες αλλά σε κάθε περίπτωση

μέχρι τον Ιούλιο του 2017, σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργού, και με

την προϋπόθεση υλοποίησης τουλάχιστον του 50% του επενδυτικού σχεδίου εντός του

πρώτου εξαμήνου του 2016, παρακαλούμε όπως ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα.

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ :

 

1. Άρθρο 6 «Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια» παραγρ. (ε)

 

Προτείνεται η συμμετοχή των έργων αιολικής ενέργειας στον υπό διαβούλευση νέο

Αναπτυξιακό Νόμο, εκτιμώντας ότι παρά τις αναμφισβήτητες δυσκολίες, η ενίσχυση των

έργων αυτών θα τα καταστήσει βιώσιμα.Επιπλέον τα οφέλη τα οποία πηγάζουν από την

ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηνών ενέργειας και κυρίως της αιολικής ενέργειας είναι

πολλαπλά τόσο για την Ελληνική Οικονομίαόσο και για το Περιβάλλον. Ενδεικτικά

αναφέρονται τα ακόλουθα: η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τη κατασκευή,

λειτουργία και συντήρηση εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας και ενεργειακών

προϊόντων από ΑΠΕ, η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής που οδηγεί σε ακραία

καιρικά φαινόμενα με ανυπολόγιστες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην

ανθρωπότητα, η μείωση της προσθήκης στην ατμόσφαιρα θερμοκηπιακών αερίων

(κυρίως διοξειδίου του άνθρακα) τα οποία εκλύονται από την καύση των ορυκτών

καυσίμων, η μείωση της εξάρτησης μέσω της αξιοποίησης εγχώριων και διάσπαρτων

ενεργειακών πόρων, η προώθηση της καινοτομίας και η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, η

βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας λόγω της μείωσης των εισαγωγών ορυκτών

καυσίμων, η αύξηση των επενδύσεων σε εγκαταστάσεις υποδομών ενέργειας και η

προώθηση της Περιφερειακής ανάπτυξης, ώστε η χώρα μας να έχει συμβατούς στόχους

τόσο με βάση την οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 29/2008, όσο και με την Εθνική

Νομοθεσία.

Επίσης στην παράγραφο αυτή εξαιρούνται από την υπαγωγή τους στον Αναπτυξιακό οι

τομείς Παραγωγής, Διανομής και Υποδομών Ενέργειας, δηλ. στη πράξη το σύνολο σχεδόν

των μεγάλων ενεργειακών έργων. Προτείνεται να υπάγονται στον Αναπτυξιακό

επενδυτικά σχέδια που αναφέρονται στην υλοποίηση Υποδομών Ενέργειας δεδομένου

ότι η εξαίρεσή τους θα σημάνει την εξαφάνιση των προοπτικών ενίσχυσης της

Ενεργειακής Ασφάλειας της χώρας, του ανταγωνισμού προς όφελος των τελικών

καταναλωτών, της διαφοροποίησης των οδών και πηγών προμήθειας ενέργειας και των

διασυνδέσεων της χώρας με την Ε.Ε. και τις υπόλοιπες αγορές της Ν.Α. Ευρώπης.

 

2. Άρθρο 11 «Ύφος Ενισχύσεων», παραγρ. (1)

 

Προτείνεται η αύξηση των ορίων της παρεχόμενης ενίσχυσης σωρευτικά ανά εταιρεία

από 10,000,000 ευρώ σε 15,000,000 ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και από

/ 20,000,000 ευρώ σε 35,000,000 ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή

συνδεδεμένων επιχειρήσεων. Η πρόταση αυτή στοχεύει στην δίκαιη αξιολόγηση και

ενίσχυση και μεγαλύτερων επενδυτικών σχεδίων που τα σημερινά όρια περιορίζουν.

Σημειώνεται ότι στον τελευταίο Αναπτυξιακό Νόμο τα όρια αυτά ίσχυαν ανά Περιφέρεια

/ και όχι ανά την Επικράτεια, όπως προτείνεται με τον νέο Νόμο (Άρθρο 11, Ύφος

Ενισχύσεων).

 

Σε κάθε περίπτωση τα ανωτέρω όρια παρεχόμενης ενίσχυσης δεν πρέπει να ισχύσουν μέσω μεταβατικών διατάξεων , αναδρομικά και για επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν ήδη υπαχθεί στον προηγούεμνο Νόμο 3908/2011 καθότι με τις ήδη εκδοθείσες αποφάσεις υπαγωγής έχουν συνταχθεί τα επιχειρηματικά πλάνα, έχουν

ήδη δαπανηθεί σημαντικά ποσά στα πλαίσια της χρονοβόρου και γραφειοκρατικής διαδικασίας

αδειοδότησης, έχουν εκπονηθεί μελέτες με σημαντικά κόστη, όπως περιβαλλοντικές,

οδοποιίας κλπ, έχουν καταβληθεί έξοδα για εγκαταστάσεις μετρητικών ιστών, καθώς

επίσης και για πολλά επενδυτικά σχέδια έχουν συναφθεί συμβάσεις δανειοδότησης και

έχει αρχίσει η υλοποίηση τους με βάση προϋπολογισμού την εγκεκριμένη επιχορήγηση.

Σε αντίθετη περίπτωση, που σημαίνει ανατροπή επιχειρηματικών δεδομένων, υπάρχει

σοβαρός κίνδυνος ακύρωσης πολλών επενδύσεων και η χώρα θα κινδυνεύσει αντί της

δημιουργίας πολλών εργοταξίων να βυθιστεί σε περαιτέρω ύφεση.

 

 

3. Άρθρο 11 «Ύφος Ενισχύσεων», τελευταίο εδάφιο παραγράφου 2

 

Το σχέδιο του νέου Αναπτυξιακού προβλέπει κάθε αρχική επένδυση του ίδιου δικαιούχου

(«σε επίπεδο Ομίλου»), η οποία αρχίζει εντός τριών ετών από την ημερομηνία έναρξης των

εργασιών για άλλη ενισχυόμενη επένδυση στην ίδια περιφερειακή ενότητα να θεωρείται

ενιαίο επενδυτικό σχέδιο.

Προτείνεται η απαλοιφή του συγκεκριμένου εδαφίου καθότι επενδυτικά σχέδια του ίδιου

Ομίλου στην ίδια περιφερειακή ενότητα μπορεί να είναι τελείως διαφορετικού

αντικειμένου, με διαφορετική οικονομική υπόσταση και να απευθύνονται σε διαφορετικές

αγορές με αποτέλεσμα να αδικούνται επενδύσεις, του ίδιου μεν ομίλου, αλλά διαφορετικές

μεταξύ τους και ωφέλιμες για την Ελληνική Οικονομία. Προτείνεται να θεσπίζονται κριτήρια

για να θεωρηθούν επενδύσεις ως ενιαίο επενδυτικό σχέδιο (κατά κύριο λόγο το

αντικείμενο της επένδυσης και η αγορά στη οποία απευθύνεται κάθε επένδυση).

 

4. Άρθρο 9 «Είδη Ενισχύσεων», παράγραφος 2 και Άρθρο 11 «Ύφος Ενισχύσεων»,

παραγρ.2β.

 

Το σχέδιο του νέου Αναπτυξιακού περιορίζει την δυνατότητα ενίσχυσης των επενδυτικών

σχεδίων μέχρι ποσού επιλέξιμων δαπανών € 100 εκ. Συνεπώς, τα μεγάλα επενδυτικά

σχέδια, δηλαδή σχέδια με προϋπολογισμό άνω των € 100 εκ. δεν θα είναι δυνατό να

ενισχύονται για τις δαπάνες πέραν των € 100 εκ.

Με την διάταξη αυτή απομειώνεται σημαντικά το ύφος ενίσχυσης των μεγάλων

επενδυτικών σχεδίων με κίνδυνο να καταστεί προβληματική η προοπτική υλοποίησής τους.

Σημειώνεται ότι τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, πέραν της αναπτυξιακής τους διάστασης και

των πολύ σημαντικών οικονομικών ωφελημάτων που προσφέρουν στην Εθνική Οικονομία,

αποτελούν κρίσιμο μοχλό καταπολέμησης της ανεργίας αφού είναι αυτά τα οποία

δημιουργούν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας.

Συνεπώς προτείνεται η πρόβλεφη για ενίσχυση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων να

εξαντλεί τα επιτρεπόμενα κατά περίπτωση όρια του Ευρωπαϊκού Χάρτη Περιφερειακών

Ενισχύσεων (ΧΠΕ) και να μη περιορίζεται σε δαπάνες μέχρι του ύψους των € 100 εκ.

 

5. Άρθρο 12 «Καταβολή Ενισχύσεων» παραγρ. 1 (Β)

 

δύσκολη, είναι σκόπιμο να διατηρηθεί η δυνατότητα λήψης προκαταβολής στο 50% (όπως

ίσχυε και στον προηγούμενο Νόμο, ο οποίος στην αρχική του περίοδο προέβλεπε και

100%), έτσι ώστε να διευκολυνθεί η εύρεση χρηματοδότησης και η υλοποίηση επενδύσεων

που τόσο πολύ χρειάζεται η χειμάζουσα Ελληνική Οικονομία.

 

6. Άρθρο 11 «Ύφος Ενισχύσεων», παραγρ.2

 

Στο Άρθρο αυτό ορίζεται ότι θα δίδεται σαν επιχορήγηση το 70% του ποσοστού που

προβλέπεται στον ΧΠΕ (Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων), των οποίων τα ποσοστά είναι

ήδη σημαντικά μειωμένα σε σχέση με τον παλαιότερο Αναπτυξιακό Νόμο. Προτείνεται να

παραμείνει η δυνατότητα ενίσχυσης μέχρι των ποσοστών του ΧΠΕ χωρίς περαιτέρω

μείωση.

 

7. Προτείνεται ακόμα να ενσωματωθούν στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο οι παρακάτω

προβλέψεις:

 

• να προβλεφθούν οι απαιτήσεις που να αφορούν την ίδια συμμετοχή (ελάχιστο

ποσοστό και απόδειξη δυνατότητας κάλυψής της) και δανειοδότησης (είδος

δανείου, προϋποθέσεις, ποσοστό). Η συμπερίληψη αυτών θα βοηθήσει τόσο τους

επενδυτές στην αρτιότερη προετοιμασία των αιτημάτων τους, όσο και την

Υπηρεσία του Υπουργείου στην γρηγορότερη, αποτελεσματικότερη και ορθότερη

αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.

 

• να συμπεριληφθεί σαφής πρόβλεψη που να αφορά την λογιστική απεικόνιση της

λαμβανομένης ενίσχυσης (π.χ. δημιουργία αφορολόγητου αποθεματικού το οποίο

μπορεί να κεφαλαιοποιηθεί μετά από 10 έτη με φορολόγησή του στο % του

φορολογικού συντελεστή που ισχύει κατά το χρόνο της κεφαλαιοποίησης).

 

• κάθε επενδυτικό σχέδιο να αξιολογείται ως προς το ποσοστό ενίσχυσης που θα

λαμβάνει, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις κατά το χρόνο υποβολής του

αιτήματος υπαγωγής.

 

• ο καθορισμός του χρόνου ολοκλήρωσης της επένδυσης να γίνεται ανάλογα με το

μέγεθος και την πολυπλοκότητα του επενδυτικού σχεδίου και σε κάθε περίπτωση

να καθορίζεται μεγαλύτερη διάρκεια χρόνου για μεγάλα επενδυτικά σχέδια ή

επενδυτικά σχέδια των οποίων η κατασκευή και ολοκλήρωση απαιτεί αντικειμενικά

μεγαλύτερο και χρόνο και εμπεριέχει τεχνικές δυσκολίες (πχ πόντιση

υποθαλασσίου καλωδίου για ανεξάρτητες διασυνδέσεις αιολικών πάρκων ).

 

• Να προβλεφθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο επιτάχυνση και απλοποίηση των

διαδικασιών ελέγχου, ολοκλήρωσης και εκταμίευσης των ενισχύσεων, με

αξιοποίηση του μητρώου εξωτερικών ελεγκτών, βελτιστοποίηση της λειτουργίας

της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων.

 

• να προσδιορισθούν με λεπτομέρεια οι προϋποθέσεις και τα έγγραφα που

απαιτούνται για να είναι πλήρες το αίτημα ελέγχου, ώστε ναγνωρίζουν τόσο η

Υπηρεσία του Υπουργείου όσο και οι επενδυτές με σαφήνεια τις απαιτήσεις του

Νόμου, ώστε να επιτυγχάνεται ταχύτερη αξιολόγηση και υπαγωγή των άρτιων

είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει το

έργο του επιτόπιου ελέγχου που πραγματοποιείτο Ελεγκτικό όργανο.

 

Προτείνεται όπως στις Ενισχυόμενες δαπάνες να περιληφθούν και:

 

* Οι δαπάνες μελετών που χαρακτηρίζονται αναγκαίες για την υλοποίηση του

υποβαλλόμενου επενδυτικού σχεδίου, ακόμη και εάν έχουν υλοποιηθεί

μέχρι 12 μήνες πριν από την αίτηση υπαγωγής. Προτείνεται επίσης οι

περιβαλλοντικές μελέτες να ενισχυονται ανεξαρτήτως χρόνου υλοποίησης

τους.

* Οι δαπάνες σύνδεσης με το δίκτυο της Δ.Ε.Η. προκειμένου για επενδύσεις

παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

συμπεριλαμβανομένου των υποβρύχιων διασυνδέσεων αναφορικά με

ανεξάρτητες διασυνδέσεις αιολικών πάρκων με το Σύστημα,

 

* Οι δαπάνες αγοράς οικοπέδων, γηπέδων και αγροτεμαχίων καθώς και οι

δαπάνες που καταβάλλονται από το φορέα της επένδυσης προκειμένου για

μακροχρόνια μίσθωση ή για καταβολή του ανταλλάγματος χρήσης γης είτε

από το Δημόσιο είτε από τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα είτε από σωματεία ή

ιδρύματα.

 

● Να δίνεται η δυνατότητα στους επενδυτές να γνωστοποιούν με απλή αίτησή τους,

μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης, αναμόρφωση του ενισχυόμενου κόστους της

επένδυσης, το οποίο σε περίπτωση αύξησής του να μην υπερβαίνει το δέκα τοις

εκατό (10%) αυτού που έχει εγκριθεί, παρέχοντας ταυτόχρονα την δυνατότητα

αντίστοιχης αναπροσαρμογής της εγκριθείσας επιχορήγησης. Είναι κατανοητό ότι

πολλές φορές μεσολαβεί μεγάλο χρονικό διάστημα από την κατάρτιση του

προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου και της ολοκλήρωσης της κατασκευής,

με αποτέλεσμα να αναμορφώνεται προς τα πάνω τα κόστη υλικών ή/και

υπηρεσιών, οπότε καθίσταται απαραίτητη αυτή η δυνατότητα για την δικαιότερη

αντιμετώπιση του πραγματικού κόστους της επένδυσης ή αναγκαστική αλλαγή

τύπου εξοπλισμού.

 

Κατόπιν όλων των ανωτέρω, ερωτάσθε:

 

Παρακαλώ να λάβετε θέση και να μου απαντήσετε αναλυτικά μια προς μια στις άνωθεν παρατηρήσεις – προτάσεις για το σχέδιο του νέου αναπτυξιακού νόμου.

 

Ποιες από αυτές υιοθετείτε; Και αν τυχόν απορρίπτεται κάποιες από αυτές να μας αιτιολογήσετε τους λόγους .

 

Ο ερωτών βουλευτής

 

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

 

 
Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος