Loading...
 Start Page
Ομιλία στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων  - Εφαρμοστικός Νόμος     Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012


Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα τον πρώτο Εφαρμοστικό Νόμο της Νέας Δανειακής Σύμβασης που πριν μερικές ημέρες υπερψηφίστηκε από τα 2/3 του Σώματος. Η πρώτη σημαντική θετική επίπτωση που έχει ήδη προκύψει είναι η χθεσινή απόφαση του Eurogroup.

Μια απόφαση σταθμός για την κρίση που βιώνει η χώρα μας. Μια απόφαση με την οποία φυσικά δεν τελειώνουν όλα, αλλά είναι βέβαιο ότι μπορούμε να πούμε ότι αρχίζει ένας νέος κύκλος θετικών εξελίξεων που θα μας δώσει τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε λύσεις για τα πολλά και δύσκολα προβλήματα που συνθέτουν το «Ελληνικό Δράμα» κατά την προσφιλή έκφραση πολλών διεθνών Αναλυτών.

Σήμερα εδώ από αυτό το βήμα της Βουλής θέλω να  χαιρετήσω την πολύ σημαντική και αποφασιστικής σημασίας για τη χώρα μας απόφαση του Eurogroup. Τα 107 δις ευρώ ξαλαφρώματος του χρέους, ποσό που αντιστοιχεί στο μισό ΑΕΠ της χώρας, είναι ένα σημαντικό βήμα για την απομάκρυνση του κινδύνου της χρεοκοπίας της χώρας, ενώ παράλληλα εξασφάλισε την προϋπόθεση να παραμένει σταθερά η χώρα μέσα στην ομάδα της ευρωζώνης.

Θα πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι χωρίς την αποφασιστική μας συμβολή, χωρίς την καθοριστική συμβολή της Νέας Δημοκρατίας σήμερα δεν θα είχαμε την πολυτέλεια να μιλάμε για κούρεμα του χρέους μας, και νέο δανεισμό. Σήμερα δεν θα είχαμε αυτές τις ανάσες που κερδίσαμε έτσι ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα στη χώρα να προχωρήσει συντεταγμένα στην αναγκαία αλλαγή πολιτικής που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος. Μιας πολιτικής που αναπτερώνει την ελπίδα, μίας πολιτικής που στοχεύει στην ανάταξη της οικονομίας, την ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής.

Με την απόφαση αυτή, η πατρίδα μας κερδίζει χρόνο και ανοίγει ένα παράθυρο ελπίδας.

Χρόνο που πρέπει να χρησιμοποιηθεί  με σώφρονα τρόπο. Χρόνο που πρέπει να αφιερωθεί

σε προγράμματα για την ανάσχεση της ύφεσης, την αναθέρμανση της πραγματικής  οικονομίας και τον περιορισμό της ανεργίας.

Σήμερα, είναι πολλοί οι πολίτες της Ευρώπης που στρατεύονται μαζί με τους Έλληνες

στον αγώνα για να αντιπαλέψουν τις πολιτικές της μονόπλευρης ύφεσης. Σήμερα όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι πολίτες κατανοούν την προτεραιότητα της ανάπτυξης. Οι ηγεσίες των ευρωπαϊκών κρατών έχουν επιτέλους να αντιμετωπίσουν έναν ακόμα  αντίπαλο: Τους δικούς τους πολίτες που θεωρούν ότι η Ελλάδα υφίσταται σκαιά μεταχείριση, ότι τιμωρείται

υπέρ το δέον απάνθρωπα και ότι αποτελεί πειραματόζωο για πολιτικές που αργά ή γρήγορα

θα «εξαχθούν» και προς τα δικά τους μέρη. Στη διαμόρφωση του ρεύματος αυτού, συνέβαλαν οι αστοχίες των δανειστών μας που έκαναν επίδειξη τιμωρητικής διάθεσης,

η οποία πέρασε μάλιστα στα επίπεδα αλαζονείας. Σε κάθε περίπτωση, η αλληλεγγύη των ευρωπαίων αλλά και των άλλων πολιτών αποτελεί ένα καλό, ίσως και ευεργετικό εργαλείο για την Ελλάδα. Μακάρι να το αξιοποιήσουμε και να μην το εξανεμίσουμε αυτό το κεφάλαιο

 με αστοχίες και επιπολαιότητες. Θα το εξασφαλίσουμε ευκολότερα αν δουλέψουμε για να βάλουμε μπροστά τις μηχανές της επανεκκίνησης της οικονομίας.  

 

Αγαπητοί Συνάδελφοι

Ερχόμαστε σήμερα εδώ λοιπόν να συζητήσουμε τον εφαρμοστικό νόμο των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας. Επιτρέψτε μου μία πρώτη παρατήρηση. Ο Νόμος λοιπόν που συζητούμε περιλαμβάνει ρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα, θεσμικές δηλαδή παρεμβάσεις

στο χώρο της Υγείας και της Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι  προωθούμενες αλλαγές προβλέπονται στα κείμενα της Νέας Δανειακής Σύμβασης και με την έννοια αυτή είναι υποχρεώσεις της χώρας μας  που πρέπει να ικανοποιηθούν, από την άλλη όμως συνδέονται άμεσα και αποφασιστικά με κρίσιμους τομείς της διαχείρισης των υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης, όπως για παράδειγμα:

  • Η περιφερειακή συγκρότηση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
  • Η αναδιοργάνωση των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας με αμοιβαία μεταφορά αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών.
  • Ρυθμίσεις για το φάρμακο και τα φαρμακεία.
  • Το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης.

 

Η πρώτη παρατήρηση που προκύπτει από την προσεκτική μελέτη του Νομοσχεδίου είναι ότι οι περισσότερες διατάξεις  είναι διατυπωμένες με γενικούς όρους, αρκετές έχουν νομοτεχνικές ατέλειες, γι’ αυτό και οι συντάκτες  παραπέμπουν τόσα πολλά ζητήματα σε Υπουργικές αποφάσεις. Είναι βασική αδυναμία όμως αγαπητοί συνάδελφοι να νομοθετούμε για τόσα πολλά ζητήματα μέσω Υπουργικών Αποφάσεων.

Σε κάθε περίπτωση όμως η τοποθέτησή μας για το Νομοσχέδιο θα γίνει επί της ουσίας και της αναγκαιότητας των διατάξεων και στη βάση της ικανοποίησης ή μη κάποιων σημαντικών κατά την άποψή μας κριτηρίων, όπως αυτό της Αποδοτικότητας. Θα αξιολογήσουμε δηλαδή

τις προτεινόμενες ρυθμίσεις αν διασφαλίζουν την αποδοτικότητα των νέων θεσμών

και διοικητικών σχημάτων που εισάγονται και αν επίσης εξασφαλίζεται η αποδοτική χρήση των διατιθεμένων πόρων, με ισχυρό δεδομένο τον αναγκαστικό περιορισμό τους.

Δεύτερο κριτήριό μας θα είναι η αποτελεσματικότητα. Θα δούμε δηλαδή εάν το συζητούμενο Νομοσχέδιο οδηγεί σε αποτελεσματικές υπηρεσίες και εάν προκύπτουν απτά, συγκεκριμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα σ’ ένα ευαίσθητο χώρο όπως είναι αυτός της Υγείας και της Κοινωνικής Ασφάλισης. Τέλος είναι πολύ σημαντικό για μας αν οι επιχειρούμενες αλλαγές με το Νομοσχέδιο εξασφαλίζουν την αναγκαία ποιότητα  των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες.

 

Γιατί εν τέλει αγαπητοί συνάδελφοι, αυτό πρέπει να είναι και το κορυφαίο ζητούμενο των παρεμβάσεών μας στη Βουλή. Κοινωνικές Υπηρεσίες, Υπηρεσίες Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης υψηλής ποιότητας για όλους τους πολίτες. Πρόσβαση σε γιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας και του ΕΟΠΥΥ. Πρόσβαση σε φαρμακεία και φαρμακευτικές υπηρεσίες. Συντάξεις επαρκείς και διασφαλισμένες.

Και τώρα αγαπητοί συνάδελφοι, Θα μου επιτρέψετε μερικές ακόμη γενικού χαρακτήρα παρατηρήσεις. Η αναμόρφωση των Υγειονομικών Περιφερειών και κυρίως η διοικητική

και επιχειρησιακή αυτονόμηση των διασυνδεομένων Νοσοκομείων του ΕΣΥ με τη μετατροπή του σε αυτοτελή και ενιαίο ΝΠΔΔ, πρέπει να πούμε ότι κινούνται σε θετική κατεύθυνση. Βέβαια πρέπει να τονιστεί ότι στα 30 περίπου χρόνια λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Υγείας έχουν επιχειρηθεί πάρα πολλές παρεμβάσεις διοικητικού και οργανωτικού χαρακτήρα, χωρίς όμως να έχουν καταγραφεί  σημαντικές βελτιώσεις, αν και αρκετές από αυτές ήταν φιλόδοξες και αρκετά υποσχόμενες.

Σήμερα όμως η ανάγκη για αποδοτικότερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των Νοσοκομείων είναι πιο επείγουσα από ποτέ. Το νέο σχήμα με κρίσιμο κόμβο το αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου για κάθε «σύμπλεγμα» Νοσοκομείων, παραμένει ζητούμενο αν μπορεί να δώσει λύσεις σε διοικητικά οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα.

Σε κάθε περίπτωση αυτό θα κριθεί στην πράξη. Ας περάσουμε όμως τώρα σ’ ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που πραγματεύεται το Νομοσχέδιο, αυτό της αναδιοργάνωσης των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας με αμοιβαία μεταφορά αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών.

Είναι γεγονός ότι τα δύο συγκεκριμένα Υπουργεία έχουν έναν σημαντικό κοινό τόπο αλληλοεπικάλυψης. Το Υπουργείο Υγείας εκτός από υπηρεσίες υγείας έχει την πρόνοια

και αρκετές υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας. Το Υπουργείο Εργασίας με τη σειρά του

εκτός από την Κοινωνική Ασφάλιση και Κοινωνική Προστασία ασχολείται και με την παροχή υπηρεσιών Υγείας (Ιατρεία ΙΚΑ και άλλων Ταμείων).

Η βασική ιδέα για μεταφορά όλων των υπηρεσιών Υγείας στο Υπουργείο Υγείας και όλων των υπηρεσιών Πρόνοιας και Κοινωνικής Προστασίας στο Υπουργείο Εργασίας είναι σωστή.

Αποτελεί εξάλλου βασική προγραμματική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και θα Παρουσιαστεί ολοκληρωμένη τις επόμενες ημέρες. Στο Νομοσχέδιο εισάγεται με πρόχειρο τρόπο, χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο υλοποίησης, σχηματικά, σχεδόν μηχανιστικά. Εμείς θα το ψηφίσουμε αλλά επιφυλασσόμαστε σε δεύτερο χρόνο να ισχυροποιήσουμε αυτή την τόσο σημαντική αλλαγή που έχει ανάγκη ο χώρος των Κοινωνικών Υπηρεσιών στην πατρίδα μας.

Κρίσιμο τμήμα του Νομοσχεδίου που συζητούμε είναι επίσης οι διατάξεις για το φάρμακο

και τα Φαρμακεία.  Μερικές γενικές παρατηρήσεις και στη συζήτηση επί των άρθρων θα επανέλθουμε αναλυτικότερα. Ο Εφαρμοστικός Νόμος που συζητούμε αποτυπώνει τους στόχους που προέκυψαν από τη διαπραγμάτευση με την Τρόικα για τη μείωση των δαπανών υγείας. Μπήκε λοιπόν στόχος για μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης κατά 1076 εκατομμύρια ευρώ. Ο στόχος αυτός είναι δύσκολο να επιτευχθεί  αλλά και εάν επιτευχθεί

θα έχει ισοπεδώσει το επίπεδο φαρμακευτικής περίθαλψης των πολιτών. Η πρώτη εκτίμηση

είναι ότι η προσπάθεια μείωσης των δαπανών υγείας είναι ετεροβαρής.. Πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν μας  ότι από τα 100 ευρώ της συνολικής υγειονομικής δαπάνης μόνο τα 20 ευρώ Αφορούν φαρμακευτική περίθαλψη κι απ’ αυτά μόνο το 60%, δηλ. 12 ευρώ είναι η Δημόσια Φαρμακευτική δαπάνη. Αποδεικνύεται λοιπόν ότι η προσπάθεια μείωσης των δαπανών δεν είναι ισορροπημένη με ότι αυτό συνεπάγεται. Έπρεπε αντίστοιχη προσπάθεια να έχει αναληφθεί και στους άλλους τομείς της Υγείας, ώστε να έχουμε πιο ισορροπημένες μειώσεις.

Επιπλέον η διαδικασία συγκράτησης της ετήσιας φαρμακευτικής δαπάνης εντός του προκαθορισμένου κλειστού προϋπολογισμού είναι μάλλον ανέφικτη με τις προβλέψεις που περιέχονται στο Νομοσχέδιο.

Πολλά ερωτηματικά επίσης αγαπητοί συνάδελφοι γεννώνται και από την εισαγωγή των γενοσήμων και αντιγράφων φαρμάκων. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι όλα τα φάρμακα που σήμερα κυκλοφορούν είναι εγγυημένα. Τι θα συμβεί όμως όταν ανοίξουμε διάπλατα την πόρτα για αθρόες και ανεξέλεγκτες εισαγωγές αντιγράφων από τρίτες χώρες χωρίς εγγύηση ισοδυναμίας με τα πρωτότυπα φάρμακα των μεγάλων εταιρειών; Στόχος μας πρέπει να είναι η μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης αλλά με εγγύηση της Βιοϊσοδυναμίας, της ποιότητας

και της ασφάλειας των φαρμάκων.

 

Ερχόμαστε τώρα αγαπητοί συνάδελφοι στο μεγάλο ζήτημα των Επικουρικών Ταμείων

Το σύστημα απονομής Επικουρικών συντάξεων όπως λειτουργεί μέχρι σήμερα στην χώρα μας αποτελεί κομμάτι του πρώτου πυλώνα του συνταξιοδοτικού μας συστήματος . Η Επικουρική ασφάλιση είναι υποχρεωτική, με έντονο αναδιανεμητικό χαρακτήρα και στηρίζεται στην αλληλεγγύη των γενεών. Η οργάνωση και η διαχείριση των επικουρικών συντάξεων έχει έντονο κλαδικό χαρακτήρα. Μετά την ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2008 (νόμος Πετραλιά) τα περισσότερα ταμεία πρόνοιας και  επικουρικής ασφάλισης, ενοποιήθηκαν ως τομείς ασφάλισης με οικονομική αυτοτέλεια σε 7 ταμεία.

 

Η χρηματοδότηση των επικουρικών γίνεται από:

  • Τις εισφορές του  εργοδότη και εργαζόμενου από 3% η κάθε πλευρά για το μεγαλύτερο πλήθος των ασφαλισμένων.
  • Τους κοινωνικούς πόρους. Υπάρχει πληθώρα κοινωνικών πόρων υπέρ διαφόρων κοινωνικών ομάδων με διαφορετική βάση υπολογισμού και ποσοστό.
  • Εάν υπάρχει έλλειμμα, από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι παροχές διαφέρουν κατά πολύ από τομέα σε τομέα. Η διαφοροποίηση αυτή οφείλεται κατά βάσει στα έσοδα από κοινωνικούς πόρους. Πληθυσμιακά καλύπτονται όλοι οι εργαζόμενοι ασφαλισμένοι εκτός του ΟΓΑ. Οι προϋπολογισμοί των ταμείων αυτών συμμετέχουν στον κοινωνικό προϋπολογισμό και ως εκ τούτου διαμορφώνουν και το έλλειμμα  του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης. Από την συνοπτική αυτή αποτύπωση του υπάρχοντος  σήμερα συστήματος απονομής και διαχείρισης των επικουρικών συντάξεων διαπιστώνουμε ότι, το σύστημα παραμένει περίπλοκο, με μεγάλο κόστος διαχείρισης, μη φιλικό προς τον ασφαλισμένο, μη ελέγξιμο και βολικό για προνομιούχες ομάδες του πληθυσμού.

Οι αναλογιστικές μελέτες οι οποίες παρουσιάστηκαν τον Δεκέμβριο του 2011 δείχνουν ελλείμματα σε βάθος χρόνου για τα μεγαλύτερα ταμεία. Με βάσει τα ανωτέρω, τα θέματα για  τα οποία θα έπρεπε να  προτείνουμε λύσεις σήμερα είναι:

  1. Η βιωσιμότητα , οι πόροι και  ο τρόπος διαχείρισης  του συστήματος απονομής επικουρικών συντάξεων.
  2. Τα ταμιακά ελλείμματα που ενδεχόμενα παράγουν σήμερα τα επικουρικά ταμεία  και η  κάλυψη αυτών.
  3. Λόγω των ειδικών συνθηκών της οικονομίας σήμερα και της απαραίτητης προϋπόθεσης για μεταρρύθμιση στις επικουρικές συντάξεις, όπως έχει συμφωνηθεί στο μνημόνιο  για την χρηματοδότηση της χώρας, οι προτεινόμενες αλλαγές πρέπει να καλύψουν και :
  4. Την προσαρμογή του συστήματος απονομής επικουρικών συντάξεων με το τελευταίο μνημόνιο.
  5. Την συνεισφορά των επικουρικών συντάξεων στους στόχους του μεσοπρόθεσμου

όπως αναπροσαρμόσθηκαν πρόσφατα.

 

Για να υλοποιήσει τις αλλαγές αυτές το Υπουργείο προτείνει την δημιουργία ενός ταμείου του ΕΤΕΑ, στο οποίο θα ενταχθούν τα, ΕΤΕΑΜ, ΤΕΑΙΤ,ΤΕΑΔΥ,ΕΤΑΤ,ΤΑΥΤΕΚΩ και μετά από απόφαση των αντιπροσωπευτικότερων οργανώσεων των κλάδων των ασφαλισμένων τους, όσοι άλλοι τομείς επικουρικών ταμείων το επιθυμούν.

 

Η Νέα Δημοκρατία δεν είναι αντίθετη σε ενοποιήσεις ταμείων. Ήδη η κυβέρνηση έχει χάσει πολύτιμο χρόνο για το επόμενο βήμα των ενοποιήσεων, μετά από αυτές που έγιναν με τον ν.3655/2008 (Νόμος Πετραλιά).  Ο τρόπος όμως  με τον οποίο προσεγγίζεται το θέμα από το Νομοσχέδιο αφήνει κάποια ερωτηματικά. Ο εθελοντικός χαρακτήρας των ενοποιήσεων πιθανόν να λύνει κάποια νομικά προβλήματα αλλά στην πράξη μπορεί να δημιουργήσει ένα μεγάλο ταμείο φτωχών με χαμηλές  παροχές και κάποια ταμεία ΝΠΙΔ προνομιούχων.

 

Η Νέα Δημοκρατία δεν είναι αντίθετη για την σταδιακή μετατροπή του αναδιανεμητικού χαρακτήρα των ταμείων σε ανταποδοτικά. Αλλά υπάρχει ένα κρίσιμο οικονομικό  μέγεθος το οποίο πρέπει να αξιολογηθεί και να διανεμηθεί δίκαια. Το μέγεθος αυτό είναι οι κοινωνικοί πόροι. Στο σημερινό νομοσχέδιο δεν αναφέρεται τίποτα για την κατανομή αυτών. Η Νέα Δημοκρατία λέει ναι στις επικουρικές συντάξεις για όλους τους Έλληνες, λέει ναι σε ένα δίκαιο σύστημα το οποίο ενισχύει την ασφαλιστική συνείδηση. Η Νέα Δημοκρατία λέει ναι στην αναπλήρωση του εισοδήματος της εργασίας από επικουρική σύνταξη με τρόπο που θα μειώνει τις ανισότητες και θα αποτρέπει την φτώχεια των ηλικιωμένων.  

Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει στις καθαρές λύσεις. Πρέπει να νομοθετήσουμε για ένα σύστημα επικουρικών συντάξεων το οποίο θα είναι δίκαιο, ανταποδοτικό, εύκολα διαχειρίσιμο, με μικρό κόστος για την οικονομία και να διευκολύνει την κινητικότητα της εργασίας. Ιδρύεται ένα νέο ασφαλιστικό ταμείο και στο νομοσχέδιο προτείνεται η οργάνωση και ο κανονισμός της λειτουργίας αυτού με το παλιό κλασικό παραδοσιακό τρόπο. Το νέο ταμείο θα έπρεπε να στηθεί σαν ταμείο «πιλότος» και για τα άλλα ταμεία, θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι σημερινές  ανάγκες και οι σημερινές δυνατότητες που μας προσφέρουν τα εργαλεία της πληροφορικής για την λειτουργία του ταμείου.

Προτείνω να ξαναδούμε στο άμεσο μέλλον την οργάνωση του ταμείου αυτού, μετά από σχετική μελέτη. Ο εξορθολογισμός των παροχών δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να λειτουργήσει οριζόντια σε βάρος όλων  των σημερινών συνταξιούχων. Μετά από μελέτη όλων των παραμέτρων σε πολλά σημερινά Ταμεία-Τομείς πρέπει να γίνει εξορθολογισμός στις παροχές οι οποίες θα είναι εντός των δυνατοτήτων τους και εντός της σημερινής οικονομικής συγκυρίας.

 

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Κλείνοντας την τοποθέτησή μου θέλω να δηλώσω ότι θα ψηφίσουμε τον 1ο Εφαρμοστικό Νόμο της Νέας Δανειακής Σύμβασης. Ελπίζουμε ότι παρά τον επείγοντα χαρακτήρα του Νομοσχεδίου, θα υπάρξει χρόνος για διορθώσεις και για βελτιώσεις και καλούμε τους δύο αρμόδιους Υπουργούς να εργασθούν στην κατεύθυνση της ενσωμάτωσης των θετικών προτάσεων που θα κατατεθούν έτσι ώστε ο νέος Νόμος να είναι λειτουργικός και αποτελεσματικός προς όφελος των πολιτών και των Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης. 

 

Ευχαριστώ

 

 

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
Πολιτικό Γραφείο Αθήνα:
Διεύθυνση: Σέκερη 1, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3624 992
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media

© Copyright 2009 - 2020 Νίκος Ι. Νικολόπουλος Βουλευτής Αχαϊας