Loading...
 Start Page

Αρ. πρ. 60/12-2-2015

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

 

 

 

Εντύπωση μας προκαλεί στο Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα Ελλάδος η αναμφίβολη προσπάθεια απόκρυψης των πληροφοριών που αφορούν στις διαδικασίες είσπραξης των επιβληθέντων προστίμων για νοθεία στα καύσιμα, όταν αυτές ζητήθηκαν πρόσφατα από εκπροσώπους του ελληνικού λαού στο κοινοβούλιο. Πιστεύω, ότι από τη στιγμή που η αξιόποινη πράξη της νοθείας στα καύσιμα προκαλεί ζημιά στο Δημόσιο συμφέρον, δεν είναι πρωτεύον ζήτημα η διαφύλαξη της έξωθεν «καλής εικόνας» του πρωτεργάτη της αδικοπραξίας αλλά η με κάθε τρόπο διευκόλυνση της προσπάθειας να ενισχυθεί δια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου η αναζήτηση και ο επαναπατρισμός στα δημόσια ταμεία των διαφυγόντων φόρων. Ακριβώς για το λόγο αυτό, τα όσα διαβάσαμε σε σχετική με το θέμα της παρούσας Ερώτηση της συναδέλφου βουλευτού, κ. Ραχήλ Μακρή, μας εξέπληξαν και προκαλούν αντίστοιχες δικές μας αναζητήσεις απαντήσεων.

 

Συγκεκριμένα, στην υπ’ αρ. «12662/1230/8-7-2013» Ερώτηση & Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, που κατέθεσε η ως άνω βουλευτής στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, υπόψη του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής της προηγούμενης κυβέρνησης, η βουλευτής, κ. Ραχήλ Μακρή, διαμαρτύρεται, γιατί δεν έλαβε την οφειλόμενη απάντηση στην υπ’ αρ. 11181/1110/30-5-2013 ερώτησή της με θέμα την αναζήτηση εξηγήσεων για τη σκόπιμη απαξίωση και την επικείμενη πρόθεση κατάργησης της κρίσιμης για τον έλεγχο της Αγοράς καυσίμων Διεύθυνσης Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΔΕΔΑΚ).

 

Η βουλευτής είχε ζητήσει, μεταξύ άλλων, στην άνω Ερώτηση, να της χορηγηθεί πίνακας, από τον οποίο να προκύπτει ανά εταιρεία το σύνολο των προστίμων για νοθεία, οποτεδήποτε τα εν λόγω έχουν επιβληθεί, προερχόμενων από την καθ’ ύλην αρμόδια Διεύθυνση Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΔΕΔΑΚ).Σημειωτέο, ότι περιέργως, ο προαναφερθείς κομβικός οργανισμός για την πάταξη της νοθείας και του λαθρεμπορίου καυσίμων όδευε την περίοδο κατάθεσης της επίμαχης Ερώτησης της βουλευτού προς κατάργηση, γεγονός, που μόνο του, κατά τη γνώμη μας, όφειλε να εγείρει τις εύλογες αντιδράσεις κάθε ευσυνείδητου πολιτευτή του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

 

Από τον πίνακα που παραδόθηκε στη βουλευτή, αρχικά, δεν προέκυπταν τα ποσά των προστίμων που έχουν επιβληθεί από την Διεύθυνση ανά εταιρεία και ανά έτος, καθώς και τα ποσά που έχουν εισπραχθεί, επίσης ανά εταιρεία και ανά έτος. Ως εκ τούτου, η βουλευτής ζήτησε, εκ νέου, την κατάθεση αναλυτικού πίνακα, στον οποίο επιθυμούσε να εμφανίζονται:

- Τα επιβληθέντα πρόστιμα ανά έτος και ανά εταιρεία.

- Οι εισπράξεις των ανωτέρω προστίμων ανά έτος και ανά εταιρεία.

- Τα ποσά που βρίσκονται σε διαδικασία διαγραφής με αντίστοιχη αιτιολογία, επίσης ανά έτος και ανά εταιρεία.

 

Περαιτέρω, η βουλευτής αιτήθηκε να της παραδοθούν σε αιτιολογημένη αναφορά, οι λόγοι που δεν έχουν εισπραχθεί (ανά έτος, ανά εταιρεία) τα επιβληθέντα πρόστιμα.

 

Η απάντηση στην Ερώτηση με αριθμό «12662/1230/08.07.2013» που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από την Βουλευτή Κοζάνης κ. Ραχήλ Μακρή για το σύνολο των προστίμων για νοθεία στα καύσιμα που έχουν επιβληθεί και έχουν εισπραχθεί από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, δεν είχε καμία αναφορά στα αιτούμενα στοιχεία. Πιο συγκεκριμένα, το έγγραφο που προωθήθηκε προς την βουλευτή στις 5/8/2013, με αρ. πρ. «ΔΕΔΑΚ/Φ7/ΟΙΚ. 15067/1634», από τη Δ/νση Ελέγχου Διακίνησης & Αποθήκευσης Καυσίμων (ΔΕΔΑΚ), του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής, ανέφερε τα γνωστά τετριμμένα: Ότι γίνονται έλεγχοι & επιβάλλονται πρόστιμα, ενώ απαριθμήθηκαν οι κατευθύνσεις απορρόφησης των αναμενόμενων εσόδων των προστίμων σε κατευθύνσεις αναπτυξιακές κλπ. Απουσίασε, όμως πάλι, παντελώς, η αποτίμηση του όγκου των εισπραχθέντων ποσών, στους πίνακες που εξέθεσαν οι συντάκτες της απάντησης, με τη μόνη παρατήρηση ότι τα ζητήματα που άπτονται της είσπραξης των προστίμων ή βρίσκονται σε διαδικασία διαγραφής, εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ. Εν προκειμένω, οι πίνακες που απαριθμούσαν τα στοιχεία των προστίμων της ως άνω Ερώτησης, είναι οι κάτωθι:

 

ΕΤΟΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΠΟΣΟ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ (ΕΥΡΩ)

2003 17 1.076.790,00

2004 22 1.248.188,00

2005 25 2.858.138,00

2006 27 2.883.850,00

2007 26 3.537.306,00

2008 25 1.742.750,00

2009 18 1.019.984,00

2010 25 1.101.836,00

2011 57 1.907.830,00

2012 65 3.800.880,00

2013 (μέχρι 4-6-2013) 15 746.915,00

ΣΥΝΟΛΟ 322 21.924.467,00

ΠΡΑΤΗΡΙΑ ΣΥΝΟΛΟ 270 19.675.976,00

ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΥΝΟΛΟ 52 2.248.491,00

 

 

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ (ΕΥΡΩ)

ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ Α.Ε. 232.666.00

AVIN OIL Α.Β.Ε.Ν.Ε.Π. 423.431,00

BP HELLAS Α.Ε. 172.443,00

CYCLON HELLAS 62.111,00

ΕΚΟ ΑΒΕΕ 418.518,00

ΕΛΙΝΟΙΛ Α.Ε. 15.000,00

ΕΛΛΚΑΥΣΙΜΑ ΑΕΕ(ΠΡΩΗΝ «BPHELLASΑΕ») 210.000,00

ΕΤΕΚΑ Α.Ε. 292.814,00

KMOIL Α.Ε. 30.000,00

MAMIDOIL-JETOIL Α.Ε. 150 917,00

REVOIL Α.Ε.Ε.Π. 169.332,00

SHELL HELLAS Α.Ε. 35.926,00

SUNOILΑ.Ε.Ε.Π. 35.333,00

 

Είναι αξιοσημείωτο, το ότι δεν δηλώνεται παραπάνω η παραμικρή πληροφορία για το αν έχουν εισπραχθεί τα εντός των πινάκων καταλογισμένα πρόστιμα, καθώς και το ότι δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το αν οι όποιες παραβάσεις αφορούσαν συνεργάτες λιανικής διάθεσης των εταιρειών διανομής ή τις ίδιες τις εταιρείες διανομής καθαυτές. Το τελευταίο, κρίνουμε, ότι όφειλε να είναι κατεξοχήν αντικείμενο έρευνας & διασταύρωσης από τις υπηρεσίες του αρμόδιου Υπουργείου, λόγω της Δεσπόζουσας θέσης που καταλαμβάνουν οι εταιρείες διανομής στη διακίνηση των καυσίμων. Το να μην υπάρχει, όμως, στα παραπάνω στοιχεία η παραμικρή ένδειξη για το αν οι κατεξοχήν αναμενόμενοι θεματοφύλακες της τήρησης της νομιμότητας στο θέμα των κινδύνων νοθείας και λαθρεμπορίου των καυσίμων έχουν οποτεδήποτε ενεργήσει ως κοινοί λαθρέμποροι ή όχι, αποτελεί, κατά τη γνώμη μας, μείζονα παράλειψη καθήκοντος του Υπουργείου ενώπιον των Αντιπροσώπων του Λαού.

Εξ’ άλλου, σε σχετική με το θέμα της παρούσας Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου υπ’ αρ. 2465/3-10-2012, που κατέθεσε η βουλευτής, κα Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η βουλευτής ισχυρίζεται ότι το χρόνιο πρόβλημα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων έχει πάρει πλέον εκρηκτικές διαστάσεις, παρόλο που τα τελευταία χρόνια υπήρξαν δεσμεύσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις για την πάταξή του. Αποτέλεσμα της λαθρεμπορίας, κρίνει η βουλευτής ότι είναι το να χάνονται δισεκατομμύρια ευρώ από φόρους (ΦΠΑ, φόρους επί των πετρελαιοειδών και φόρους εισοδήματος), αφού, σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι ετήσιες απώλειες εσόδων για το κράτος ξεπερνούν συνολικά το 1,5 δις € χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και οι έμμεσες απώλειες.

 

Η ανεξέλεγκτη δράση των λαθρεμπόρων (λιανικής ή κυρίως, χονδρικής) κρίνει η κα Αικατερινάρη, ότι είναι αποτέλεσμα της μη ύπαρξης συγκεκριμένης υποδομής αλλά και της ισχυρής βούλησης, μέχρι σήμερα, να υλοποιηθούν και να εφαρμοστούν διαδικασίες για τον έλεγχο της διακίνησης των καυσίμων με ηλεκτρονικό τρόπο. Έναν έλεγχο που θα διασφαλίζει, τόσο τον όγκο της διακίνησης καυσίμων, όσο και την ποιότητά τους, από την πηγή (διυλιστήριο) έως τον τελικό καταναλωτή, ώστε να γίνονται διασταυρώσεις και να επιβάλλονται μέτρα σε πραγματικό χρόνο.

 

Από τις εκτιμήσεις τόσο των συλλογικών φορέων, αλλά και από την ειδησεογραφία εκτιμάται, κατά τη βουλευτή, ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα φοροδιαφυγής εντοπίζεται στις εικονικές εξαγωγές στο διασυνοριακό λαθρεμπόριο (φυσικά χονδρικής). Η βουλευτής αναφέρει ως παράδειγμα, πως όταν η Ελλάδα δηλώνει ότι εξάγει καύσιμα στη πΓΔΜ, τότε θα πρέπει να είναι ευχερές προς διασταύρωση αντίστοιχο ποσό ή ποσότητα ως εισαγωγή από τη γειτονική χώρα. Στην πράξη, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, οι δηλωθείσες ποσότητες από την γείτονα δεν αντιστοιχούν σε καμία περίπτωση με τις δηλωθείσες προς εξαγωγή από την ελληνική πλευρά. Αυτό έχει ως συνέπεια μια προκύπτουσα διαφορά ποσοτήτων να ανάγεται σε διαφορά φόρου, η οποία απεικονίζει την απώλεια για το ελληνικό Δημόσιο.

 

Για να σταματήσει πλέον το συγκεκριμένο φαινόμενο, αναφέρει η βουλευτής, απαιτούνται πρώτιστα υπάρχουσες τεχνικές λύσεις, ώστε να διαλυθεί ο μύθος της «δυσκολίας» σύλληψης λαθρεμπορίου και της αδυναμίας των Τελωνειακών αρχών να την ελέγξουν κλπ. Το Υπουργείο Οικονομικών είχε ανακοινώσει τη παρουσίαση δύο νέων συστημάτων αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου τον Απρίλιο του 2012, χωρίς όμως να έχει γίνει ορατή η αναμενόμενη συνέχεια, όπως τόνισε η βουλευτής.

 

Η απάντηση που έλαβε η βουλευτής στην άνω Ερώτηση, όπως την προώθησε το τότε Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, υπ’ αρ. «Β13-117/24-10-2012» ήταν μια γλαφυρή περιγραφή διαδικασιών, ανακοινώσεων και ευγενών προθέσεων του αρμόδιου Υπουργού για την πάταξη του λαθρεμπορίου των καυσίμων, χωρίς, όμως, να περιλαμβάνει καθόλου στοιχεία για την πρόθεση εφαρμογής των καινοτομιών γύρω από τον αυστηρό έλεγχο της διακίνησης καυσίμων. Τα δε πολυδιαφημιζόμενα συστήματα εισροών-εκροών που ανέφερε το εν λόγω κείμενο, ήταν μια καλή, μεν, λύση για το θέμα του ελέγχου στη λιανική διακίνηση και τον έλεγχο των γραφειοκρατικών απεικονίσεων στη χονδρική, δεν φάνηκε, όμως, καμία πρόθεση λήψης πρωτοβουλίας, ούτε στο έργο του πραγματικού επιτόπιου ελέγχου των μεταφορικών μέσων και της τεχνικής εποπτείας τους, ούτε στο πεδίο των διασταυρώσεων, που είναι και η αιχμή του δόρατος στις διαδικασίες εξεύρεσης των απατεώνων διακινητών, εξ’ ου και η συζητούμενη τεχνολογία...

 

Επειδή η ανακοινωθείσα ως επικείμενη κατάργηση της «ΔΕΔΑΚ», καθ’ ύλην αρμόδιας υπηρεσίας στο να εποπτεύσει και να επιβάλει τη νομιμότητα στις διαδικασίες της διακίνησης των καυσίμων, είναι ότι πιο ανασταλτικό & υπέρ της διαπλοκής ανάχωμα θα μπορούσε κανείς να προτάξει απέναντι στην ομαλότητα και τη συμμόρφωση με τη νομιμότητα των εμπλεκομένων στην Αγορά καυσίμων.

Επειδή το ότι έχουν ασκηθεί ένδικα βοηθήματα (προσφυγές, ανακοπές ΚΕΔΕ) κατά 196 Αποφάσεων επιβολής προστίμων, όπως ισχυρίζεται στην απάντηση επί της «12662/1230/8-7-2013» Ερώτησης & Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής της προηγούμενης κυβέρνησης το αρμόδιο Υπουργείο, επ’ ουδενεί δεν αποδεικνύει ότι η είσπραξη των ποσών που ανακοινώθηκαν ως πρόστιμα είναι βέβαιη.

Επειδή μας ανησυχεί ιδιαίτερα το ότι είναι «εξαψήφιος» ο αριθμός της αξίας προστίμου χιλιάδων ευρώ που έχει επιβληθεί σε επώνυμες εταιρείες διανομής καυσίμων, ως άνω, βλέποντας να φιγουράρουν ως πρωταθλητές αρκετοί επώνυμοι οίκοι, όπως: η ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙL, η AVINOIL, η ΒΡ & το διάδοχο σχήμα της, η ΕΚΟ, η MAMIDOIL–JETOIL& η REVOIL, ιδίως, όταν δεν έχουμε σαφείς ενδείξεις για το αν οι ίδιες εμπλέκονται ή όχι σε λαθραίες διακινήσεις καυσίμων χονδρικής.

Επειδή το να συνεχίζει να φιλοξενεί στο δίκτυο διανομής της μια εταιρεία διανομής καυσίμων συνεργάτες λιανικής, που έχουν έστω και μια φορά εμπλακεί σε λαθρεμπορία ή νοθεία, ισοδυναμεί, κατά τη γνώμη μας, με μια έμμεση υπόθαλψη των σχετικών φαινομένων από την πρώτη, γεγονός που τις καθιστά έμμεσα συνένοχες στην κατηγορία του «λαθρέμπορου», όποτε προκύψει δεύτερη διαδοχική καταδίκη του ίδιου συνεργάτη λιανικής.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκονται τα συστήματα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου καυσίμων που παρουσιάστηκαν τον Απρίλιο του 2012 δεδομένης και της οδηγίας της ΕΕ για τα κράτη μέλη και για τα κράτη μη μέλη σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η πλήρης εφαρμογή τους στο β' εξάμηνο του 2012;

2. Είναι στις άμεσες προτεραιότητες του αρμόδιου Υπουργείου να επιβάλλει άμεσα

την ηλεκτρονική διασύνδεση σε όλες τις φορολογικές αποθήκες με ευθύνη όλων των συμμετεχόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα (πρατήρια-εταιρείες διύλισης), σε συνδυασμό με την υποχρεωτική χρήση GPSστα βυτιοφόρα για την ιχνηθέτηση της διανομής και των ροών σε όλα τα στάδια, την πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας και διανομής «λευκών βυτιοφόρων», αλλά και την άμεση σύνδεση αντλιών πρατηρίων με φορολογικό μηχανισμό;

3. Ποια τα πρόστιμα που έχουν εισπραχθεί από τους ελέγχους σε όλο τον κύκλο διακίνησης ανά κατηγορία, έστω βάσει πινάκων, σαν τους παραπάνω; Σε τι ποσοστό αντιστοιχούν αυτά, έναντι των συνολικά επιβεβλημένων προστίμων;

4. Έχουν εμπλακεί επώνυμες εταιρείες διακίνησης καυσίμων σε λαθρεμπόριο χονδρικής διακίνησης ή νοθεία; Αν «ναι», ποιες είναι οι επί τούτου αξίες προστίμων που έχουν επιβληθεί σχετικά;

5. Σκοπεύετε να εξαλείψετε το φαινόμενο της παράνομης χονδρικής διακίνησης καυσίμων, αφαιρώντας με ειδική νομοθετική πρόβλεψη την άδεια χονδρικού διακινητή από οποιαδήποτε εταιρεία χονδρικής υποπέσει έστω και μια φορά σε νοθεία ή παράνομη διακίνηση καυσίμων;

Ο ερωτών βουλευτής

της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των «ΑΝ.ΕΛ.»

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος