Loading...
 Start Page

ΑΡ. ΠΡ. 2752/194/20-5-2015

 

ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΚΕ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

 

 

Η 8η Μαΐου τρέχοντος έτους ήταν η μέρα που σημάδεψε, δυστυχώς, όχι για καλό σκοπό, τα Ελληνικά Πετρέλαια. Τα κακά νέα ήρθαν με την είδηση του θανάτου του ενός από τους τραυματίες εργάτες της έκρηξης, που σημειώθηκε στα «Ελληνικά Πετρέλαια», στις 8 Μαΐου. Πρόκειται για τον Μπάμπη Δευτεραίο, ο οποίος νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Αττικό. Συνολικά, είχαν τραυματιστεί έξι άτομα από έκρηξη, που σημειώθηκε το πρωί της 8ης Μαΐου, κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης, που εκτελούνταν σε δεξαμενή.

Και ενώ αναμένεται ακόμη το πόρισμα της επιτροπής, που διερευνά την υπόθεση, έτσι ώστε να διερευνηθούν πλήρως τα αίτια της πρόσφατης τραγωδίας στα ΕΛΠΕ και να υπάρξει παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων, το κλίμα ήρθε να επιδεινώσει και άλλο το δημοσίευμα της εφημερίδας “ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ”, στις 16.05.2015, όπου αποκαλύπτεται μια ανατριχιαστική «λεπτομέρεια» από το τραγικό συμβάν στα ΕΛ.ΠΕ. Συγκεκριμένα, το δημοσίευμα αποκαλύπτει τα εξής κάτωθι:

“Εντονότατες αντιδράσεις και πολλά αναπάντητα ερωτήματα για τον τρόπο λειτουργίας των ΕΛ.ΠΕ., αλλά και των κρατικών φορέων εποπτείας της χημικής και πετροχημικής βιομηχανίας εγείρονται διαρκώς, μετά το τραγικό ατύχημα στα διυλιστήρια Ασπροπύργου και ενώ χαροπαλεύουν τρεις από τους έξι εργαζομένους, που υπέστησαν καθολικά εγκαύματα. Όπως αποκαλύπτουν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», η εταιρεία απασχολούσε στο συγκεκριμένο έργο «εργολαβικούς υπαλλήλους», δηλαδή, προερχομένους από εργολαβικό συνεργείο, κατά παράβαση περσινής υπουργικής απόφασης, βάσει της οποίας απαγορεύεται ρητά κάτι τέτοιο, προφανώς, λόγω της απαιτούμενης υψηλής εξειδίκευσης για τις εργασίες συντήρησης των διυλιστηρίων. Σύμφωνα με την απόφαση του πρώην υφυπουργού, Βασίλη Κεγκέρογλου (αρ.4690/12.ΦΕΚ 396/20-2-2014), «απαγορεύεται η απασχόληση σε έμμεσο εργοδότη με σύμβαση προσωρινής απασχόλησης εργατοτεχνικού προσωπικού στην παραγωγή και στις εργασίες (σ.σ.: μεταξύ άλλων) οπτάνθρακα και προϊόντων διύλισης πετρελαίου». Τονίζεται, επίσης, ότι «η απαγόρευση αυτή δεν αφορά τις περιπτώσεις εργασιών για την εκτέλεση των οποίων απαιτείται η κατοχή πτυχίου, άδειας ασκήσεως επαγγέλματος κ.τ.λ.». Οι δύο «εργολαβικοί υπάλληλοι» που πραγματοποιούσαν εργασίες συντήρησης στο σημείο, δεν εξαιρούνται, σύμφωνα με τις αρχικές αναφορές της ίδιας της εταιρείας και των εκπροσώπων των εργαζομένων.

 

Το τραγικό είναι, ότι δύο μέρες προ του ατυχήματος, η Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Χημικής Βιομηχανίας (ΟΕΧΒΕ) ζητούσε την παρέμβαση του υπουργού Εργασίας, Πάνου Σκουρλέτη, για το <<πάρτι των εργολάβων στους εργασιακούς χώρους της χημικής βιομηχανίας, χώρους κατ’ εξοχήν επικίνδυνους και ανθυγιεινούς>>. Ο πρόεδρος της ΟΕΧΒΕ, Μάκης Θεοχάρης, σημειώνει στα <<Π>>: <<Το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας έχει τεράστιες ευθύνες, γιατί πραγματοποιεί ελέγχους σε τέτοια εργοστάσια μόνον κατόπιν καταγγελιών, ενώ όφειλε να λειτουργεί προληπτικά και ανά τακτά διαστήματα. Στα διυλιστήρια η κατάσταση είναι αφόρητη, καθώς, οι εργαζόμενοι δουλεύουν 12 και 14 ώρες την ημέρα. Κανείς μας δεν αρνείται τις υπερωρίες, αλλά όχι συνεχώς και σε τέτοια χρονική έκταση για τέτοιου είδους πολύ επικίνδυνες εργασίες. Παίζονται πολύ περίεργα παιχνίδια με τις κατά τόπους Επιθεωρήσεις. Οι ελεγκτές δεν διαθέτουν καν όργανα μέτρησης ανθυγιεινότητας, όταν στην Ελλάδα λειτουργούν 80-100 τέτοιες βιομηχανίες, με περισσότερους από 20.000 εργαζομένους>>.

 

Από την πλευρά τους, οι αμιγώς θιγόμενοι στα ΕΛ.ΠΕ. περιγράφουν μια κατάσταση απελπιστική, καθώς, οι ελλείψεις σε έμπειρο προσωπικό, η ζημιογόνος πορεία της εταιρείας και η διοικητική απειρία αρκετών στελεχών, προκαλούν μεγάλη ανασφάλεια στους εργαζομένους. «Τα μέτρα ασφαλείας είναι ελλιπή στα ΕΛ.ΠΕ.», δηλώνει ο κ. Θεοχάρης, για να συμπληρώσει ο Δημήτρης Καραμούσας, από το Σωματείο των Εργαζομένων στα διυλιστήρια: «Η ανασφάλεια μας έγκειται και στο ότι πολλοί εξ αυτών, που κατέχουν σήμερα θέσεις ευθύνης στα ΕΛ.ΠΕ., προέρχονται από την «ΠΕΤΡΟΛΑ», του ομίλου Λάτση. Οι δικοί μας, της φουρνιάς του 1972, που αύξησαν την παραγωγή του Ασπροπύργου από τα 40.000 στα 120.000 βαρέλια ημερησίως, δυστυχώς, αποχώρησαν, είτε με 35ετία, το 2007, είτε γιατί δεν άντεχαν άλλο αυτές τις συνθήκες».

Στις τάξεις όσων ασχολούνται με τη διύλιση καυσίμων, τα παλαιά στελέχη της ΠΕΤΡΟΛΑ είναι απαξιωμένα, λόγω του τρομερού δυστυχήματος με τους 14 νεκρούς, που είχε σημειωθεί στις εγκαταστάσεις της εταιρείας τον Σεπτέμβριο του 1992. «Μέχρι το 2003, που λειτουργούσαμε ως ΕΛΔΑ (σ.σ.: Ελληνικά Διυλιστήρια Ασπροπύργου), τα πράγματα έβαιναν καλώς», αναφέρει ο κ. Καραμουσάς, με προϋπηρεσία 33 ετών. Και συνεχίζει: «Άπαντες είχαν μεγάλη εμπειρία, οι κανόνες ασφάλειας τηρούνταν απαρεγκλίτως και τα «shut down» γίνονταν στην ώρα τους. Διαρκούσαν δύο μήνες το ελάχιστο. Το προσωπικό ήταν τόσο έμπειρο, που το 1988 παραδώσαμε σεμινάρια ασφαλούς «shut down» στους υπαλλήλους της κορυφαίας «ΕΧΧΟΝ» στο Τέξας. Κι ενώ το 1993, με καινούργια μηχανήματα, κάναμε «shut down» δύο μηνών, (πρόσφατα) προγραμμάτισαν «shut down» διάρκειας ενός μηνός, με τον ίδιο εξοπλισμό, ηλικίας πλέον 25 ετών», συμπληρώνει ο ίδιος. Μετά το 2003, οπότε τα ΕΛΔΑ εξαγοράστηκαν από τον όμιλο Λάτση, η κατάσταση άλλαξε άρδην.

Αναφέρει ο ως άνω στη συνέχεια: «Προσελήφθησαν ανειδίκευτοι και νέοι εργαζόμενοι με χαμηλό μισθό για λόγους μείωσης του λειτουργικού κόστους. Όσο τα διυλιστήρια ήταν κρατικά, οι προσλήψεις ήταν πολύ προσεγμένες, ιδίως εκείνων που ασχολούνταν αμιγώς με τη βιομηχανική δουλειά. Οι περισσότεροι συνάδελφοι, τότε, προέρχονταν από σχολές, ενώ υπήρξαν προκηρύξεις μόνον για αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού, με μεγάλη πείρα, όπως καταλαβαίνετε, στα μηχανολογικά. Σήμερα, όλα αυτά έχουν τελειώσει, δυστυχώς, γιατί όσοι διοικούν, αγνοούν το πολύ υψηλό επίπεδο κατάρτισης που απαιτεί ένα διυλιστήριο».”

Κατόπιν όλων των ανωτέρω, ερωτάσθε:

1. Έχουν βάση οι ανωτέρω καταγγελίες;

2. Διατάξατε ΕΔΕ εις βάρος των αρμοδίων και υπευθύνων επιθεωρητών εργασίας για τις ως άνω παράνομες πρωτοβουλίες της διοίκησης στα εργασιακά θέματα των ΕΛΠΕ;

- Να κατατεθούν όλα τα σχετικά πορίσματα και η εντολή διεξαγωγής ΕΔΕ.

3. Θα προχωρήσετε σε άμεση και ουσιαστική ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στα ΕΛΠΕ; Εάν κριθεί αναγκαίο, θα λάβετε την πρωτοβουλία της έκδοσης εντολής για επανασχεδιασμό των ως άνω μέτρων, ώστε να αποκλειστεί κάθε ενδεχόμενο παρόμοιου με το άνω αναφερόμενο συμβάντος δυστυχήματος στο μέλλον;

Ο ερωτών βουλευτής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των ΑΝΕΛ

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

© Copyright 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος