Loading...
 Start Page

Αρ. πρ. 3810/24-6-2015

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Είναι ασφαλώς γνωστό, ότι συνεπεία της παρατηρούμενης και συνεχώς επιδεινούμενης υπογεννητικότητας, η χώρα μας υφίσταται δημογραφική καθίζηση και βρίσκεται στα πρόθυρα της εξαφανίσεώς της. Αυτή είναι μια πάγια θέση της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), η οποία σε υπόμνημά της προς τους Έλληνες βουλευτές στις 12/6/2015 συνοδεύτηκε από μια σειρά επισημάνσεων και νομοθετικών προτάσεων υπέρ της ανακούφισης των πολυτέκνων οικογενειών, μέσω του καυτού θέματος των ευνοϊκών μετεγγραφών των τέκνων τους με ιδιότητα νεοεισασχθέντα φοιτητή στην γ’βάθμια εκπαίδευση. Γιατί για πρώτη φορά από το 1921, επισημαίνει η ΑΣΠΕ, οι γεννήσεις το έτος 2013 κατήλθαν κάτω από το όριο των 100.000 και ήταν μόλις 94.134, οι δε θάνατοι, το ίδιο έτος ανήλθαν στις 111.794, δηλαδή οι θάνατοι υπερείχαν των γεννήσεων κατά 17.660! Η κατάσταση κατά το 2014 ήταν ακόμη χειρότερη, με τους θανάτους (114.31) να υπερέχουν των γεννήσεων (93.452) κατά 20.779, ενώ για το τρέχον έτος η δημογραφική καθίζηση διαφαίνεται περισσότερο εφιαλτική, αφού (από 1/1/2015 έως 8/6/2015, σε πέντε μήνες περίπου) οι θάνατοι ανήλθαν στις 56.606 και οι γεννήσεις μόλις στις 37.410, υπεροχή, δηλαδή, των θανάτων κατά 19.196!!! Τέτοια δημογραφική κατάρρευση δεν έχει ξανασυμβεί.

 

Η μόνη τάξη στη χώρα μας που αντιστέκεται σθεναρά στον ξέφρενο κατήφορο της υπογεννητικότητας, είναι, σαφώς, η τάξη των πολυτέκνων οικογενειών. Ο Συνταγματικός νομοθέτης, αναγνωρίζοντας τη συμβολή των πολυτέκνων οικογενειών στην άμβλυνση του δημογραφικού προβλήματος, παρέχει άμεση προστασία στις οικογένειες αυτές, αφού στην παρ. 2, του άρθρου 21, του Συντάγματος, ορίζεται: «Οι πολύτεκνες οικογένειες … έχουν δικαίωμα ειδικής φροντίδας από το Κράτος». Περαιτέρω, το Σύνταγμα, με την παρ. 5, του ίδιου άρθρου 21, υποχρεώνει το κράτος να ασκεί και να εφαρμόζει δημογραφική πολιτική, αφού στην εν λόγω διάταξη προβλέπει ρητά: «Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή δημογραφικής πολιτικής, καθώς και η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων αποτελεί υποχρέωση του Κράτους».

 

Εξ’ άλλου, το ΣτΕ και τα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας, όπως μας ενημερώνει επιπρόσθετα η ΑΣΠΕ, με σειρά αποφάσεών τους έχουν αποφανθεί πως: «Η εξυπηρέτηση του ατομικού συμφέροντος των πολυτέκνων, αποτελεί εξυπηρέτηση του γενικότερου δημοσίου συμφέροντος, προ του οποίου και αυτή η αρχή της ισότητας των Ελλήνων απέναντι στο νόμο υποχωρεί, λόγω του δημογραφικού προβλήματος, που αντιμετωπίζει η χώρα μας».

 

Δεδομένων των ανωτέρω, προκύπτει η ανάγκη διόρθωσης του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, με προσθήκη σχετικής διάταξης στην παρ. 7, του άρθρου 12, το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων: «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις». Εκεί αναφέρεται, πως η χορήγηση του δικαιώματος μετεγγραφής πραγματοποιείται κατά φθίνουσα σειρά του συνόλου των μορίων, που ο δικαιούχος σωρεύει από ορισμένα κριτήρια (κατά κεφαλή εισόδημα, πολυτεκνία, τριτεκνία, αναπηρία κ.ά.), ενώ στην περίπτωση ε’, της παραγράφου αυτής, ορίζεται: «ε) ο δικαιούχος να είναι μέλος πολύτεκνης οικογένειας (Μόρια 2)».

 

Η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), που εκπροσωπεί τον πολυτεκνικό κόσμο της χώρας, θεωρεί, πως η μοριοδότηση των πολυτέκνων για μετεγγραφή με δύο (2) μόλις μόρια βρίσκεται εκτός της Συνταγματικής προστασίας, που παρέχεται στις πολύτεκνες οικογένειες με την παρ. 2, του άρθρου 21, του Συντάγματος, που αναφέρθηκε παραπάνω και δείχνει εν προκειμένω, την αντιδημογραφική, αντιπολυτεκνική και αντιοικογενειακή διάθεση του νομοθέτη.

Οι μετεγγραφές των πολυτέκνων (γονέων και παιδιών) θεσμοθετήθηκαν με το Ν.860/1979, ίσχυσαν επί 32 και πλέον έτη, ενώ ουδέποτε δημιούργησουν κανένα απολύτως πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία των Σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπως έχουν ομολογήσει άλλωστε και οι ίδιοι οι πρυτάνεις των ΑΕΙ. Ο συνολικός, δε, αριθμός πολυτέκνων (γονέων και παιδιών) που έκαναν χρήση του δικαιώματος μετεγγραφής τους, δεν ξεπέρασε ποτέ το ποσοστό 30% του συνολικού αριθμού των μετεγγραφομένων φοιτητών – σπουδαστών στις Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ πέρυσι, όπως παραδέχτηκε δημόσια, ο τότε Υπουργός Παιδείας, κ. Λοβέρδος, ο αριθμός των μετεγγραφέντων πολυτέκνων (γονέων και παιδιών), μόλις και πλησίασε το ποσοστό του 14% του συνολικού αριθμού των μετεγγραφέντων φοιτητών – σπουδαστών.

Προς απόδειξη του παραπάνω γεγονότος, ότι δηλαδή, το ποσοστό των πολυτέκνων φοιτητών (γονέων και παιδιών) ήταν ελάχιστο επί του συνολικού αριθμού των μετεγγραφέντων, σας παραθέτουμε τα παρακάτω ενδεικτικά στοιχεία:

• Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Πολυτεχνική Σχολή), με το υπ΄ αρ. 527/19-12-2014 έγγραφό τους προς την ΑΣΠΕ, της γνώρισε ότι κατά το ακαδημαϊκό έτος 2014 – 2015 υπέβαλαν στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών πέντε (5) φοιτητές αίτηση με την αιτιολογία «μέλος πολύτεκνης οικογένειας» και αυτούς ακόμη δεν τους έχει εγγράψει η Σχολή αυτή.

 

• Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο(Αρχιτεκτονική Σχολή) με το υπ΄ αρ. 1817/17-12-2014 έγγραφό του προς την ΑΣΠΕ, της γνώρισε ότι κατά το ακαδημαϊκό έτος 2014 – 2015 υπέβαλαν στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών δέκα - πέντε (15) φοιτητές αίτηση με την αιτιολογία «μέλος πολύτεκνης οικογένειας» και αυτούς ακόμη δεν τους έχει εγγράψει η Σχολή αυτή.

 

• Το Πανεπιστήμιο Πατρών, με το υπ’ αρ. 370/6431/28-11-2014 έγγραφό του προς την ΑΣΠΕ, της γνωστοποίησε πως για το ακαδημαϊκό έτος 2014 – 2015 ο αριθμός των φοιτητών που υπέβαλαν αίτηση για μετεγγραφή στην κατηγορία των πολυτέκνων, ανά Σχολή και Τμήματα αυτής, έχει ως κατωτέρω:

 

Σχολή Θετικών Επιστημών Πολυτεκνική Σχολή

Τμήμα Βιολογίας 0 Τμήμα Αρχιτεκτόνων 1

Τμήμα Γεωολογίας 1 Τμήμα Περιβάλλοντος 0

Τμήμα Επιστήμης & υλικών 1 Τμήμα Ηλεκτρολόγων 3

Τμήμα Μαθηματικών 6 Τμήμα Η/Υ 21

Τμήμα Φυσικής 0 Τμήμα Μηχανολόγων 1

Τμήμα Χημείας 0 Τμήμα Πολ. Μηχανικών 3

______________________________ Τμήμα Χημ. Μηχανικών 0

Σύνολο: 8 Σύνολο: 29

 

 

Σχολή Επιστημών Υγείας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοιν. Επιστημών

 

Τμήμα Ιατρικής 3 Τμήμα Παιδαγωγικής 13

Τμήμα Φαρμακευτικής 0 Τμήμα Επιστημών 24

______________________________ Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 0

Σύνολο: 3 Τμήμα Φιλολογίας 0

Τμήμα Φιλοσοφίας 0

Σύνολο: 37

 

 

Σχολή Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων

Τμήμα Διοίκησης Επιχ. 2

Τμήμα Αγροτ. Προϊόντων 0

Τμήμα Περιβάλλοντος 0

Τμήμα Οικονομικών Επιστ. 4

Σύνολο: 6

 

• Το Α.Τ.Ε.Ι Θεσ/κης με το υπ΄ αριθμ. ΔΦ 19.2/5063/20-11-2014 έγγραφό του προς την ΑΣΠΕ, την πληροφόρησε, πως το ακαδημαϊκό έτος 2014 – 2015, οι πολύτεκνοι που έκαναν μετεγγραφή, κατά Σχολή και Τμήμα, έχουν ως κατωτέρω:

 

 

Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας κ.λπ

Τμήμα Φυσικοθεραπείας 11 Τμήμα διατροφής 14

Τμήμα Αισθητικής 1 Τμήμα Τεχν. Γεωπόνων 21

Τμήμα Ιατρικών Εργαστ. 1 Τμήμα Τεχ. Τροφίμων 14

Τμήμα Νοσηλευτικής 16 ___________________________________

Τμήμα Μαιευτικής 2 Σύνολο: 49

Τμήμα Προσχ. Αγωγής 5

Σύνολο: 36

 

Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας

Τμήμα Ηλεκτρ. Μηχανικών 3 Τμήμα Λογιστ. & Χρηματ/κής 12

Τμήμα Πολ. Μηχανικών 3 Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας 0

Τμήμα Μηχαν. Αυτοματισμού 2 Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 10

Τμήμα Μηχαν. Πληροφορικής 12

Σύνολο: 20 Σύνολο: 22

 

Στα ίδια ποσοστά φαίνεται να κινήθηκαν και οι μετεγγραφές των πολυτέκνων και στις άλλες Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης το ακαδημαϊκό έτος 2014–2015. Αλλά και στα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη, οι μετεγγραφές των πολυτέκνων κινήθηκαν στα ίδια χαμηλά ποσοστά, σε σύγκριση με το συνολικό αριθμό των φοιτητών που μετεγγράφηκαν στις Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως αυτό προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία που γνωστοποίησαν στην ΑΣΠΕ το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με το υπ’ αρ. 1009/6-9-2010 έγγραφό του και το Πανεπιστήμιο Πατρών με το υπ’ αρ. 1234/11889/22-7-2010 έγγραφό του, τα οποία στοιχεία παρατίθενται στη συνέχεια:

 

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

(ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ)

ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΟΜΕΝΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

2000-2001 77 11

2001-2002 91 16

2002-2003 64 11

2003-2004 78 9

2004-2005 60 7

2005-2006 28 4

2006-2007 41 7

2007-2008 43 4

2008-2009 52 16

2009-2010 45 10

 

 

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΟΜΕΝΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

2000-2001 419 53

2001-2002 488 62

2002-2003 472 68

2003-2004 496 61

Σύνολο: 1.875 244

 

Οι παραπάνω μετεγγραφές έγιναν με βάση το νόμο 1966/1991.

 

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΟΜΕΝΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

2004-2005 277 64

2005-2006 168 67

2006-2007 180 70

2007-2008 240 76

2008-2009 243 97

2009-2010 179 94

Σύνολο: 1.284 468

___________________________________________________________________

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 3.162 712

 

Οι παραπάνω μετεγγραφές έγιναν με βάση το νόμο 3282/2004, ενώ αντίστοιχα στοιχεία για άλλες Σχολές, με αριθμό μετεγγραφόμενων πολυτέκνων, πριν το 2010, είναι προσβάσιμα στην ιστοσελίδα:

 

 

http://www.aspe.gr/images/stories/efimerides/%CE%95%CE%93%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%91%20%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%95%CE%93%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%A9%CE%9D.pdf

Και στην ιστοσελίδα:

http://www.aspe.gr/images/stories/efimerides/%CE%95%CE%93%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%91%20%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%95%CE%93%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%A9%CE%9D%202.pdf

 

Η παρακάτω προτεινόμενη ψήφιση διάταξης που θα διευκολύνει τις μετεγγραφές πολυτέκνων, εντάσσεται στην προσπάθεια, όχι μόνο να εναρμονισθεί η σχετική λήψη πρόνοιας για τους πολύτεκνους με την επιταγή του Συντάγματος, που προβλέπει ρητή προστασία στις πολύτεκνες οικογένειες αλλά και να αποτελέσει ένα ισχυρό δημογραφικό κίνητρο και παρότρυνση στα νέα ζευγάρια να αποκτήσουν πολλά παιδιά, με την ελπίδα να ανατραπεί η εφιαλτική κατάσταση της υπογεννητικότητας στην Πατρίδα μας. Επιπροσθέτως, η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (Ο.Κ.Ε.) Ελλάδος, στη βαρυσήμαντη γνωμοδότησή της με τίτλο: «ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ» (Μάρτιος 2014), στο Κεφάλαιο 4, με θέμα: «Το θεσμικό πλαίσιο και οι πολιτικές κοινωνικής προστασίας στην Ελλάδα» και στις παρεμβάσεις που προτείνει αναφέρει χαρακτηριστικά:

«(στ) Διευκόλυνση της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα παιδιά των πολυτέκνων οικογενειών, καθώς η κατάργηση της δυνατότητας μετεγγραφής για τα τέκνα πολύτεκνων οικογενειών έχει δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα στις πολύτεκνες οικογένειες, πολλές από τις οποίες αδυνατούν να καλύψουν τις δαπάνες των παιδιών τους, που εισήχθησαν σε Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και βρίσκονται μακράν του τόπου κατοικίας τους. Θα πρέπει, αφού εισάγονται με τα ίδια κριτήρια στις Σχολές με Πανελλήνιες εξετάσεις, με τους άλλους φοιτητές, να μπορούν να μετεγγράφονται στις Σχολές που είναι πλησιέστερες στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους».

 

 

Επειδή είναι αναμφισβήτητα δεδομένη η συμμόρφωση με το Σύνταγμα της χώρας κάθε νομοθετικής ρύθμισης, που εξασφαλίζει την ειδική φροντίδα για τους πολύτεκνους.

Επειδή η αντικειμενική εικόνα στα όποια ως άνω καταγεγραμμένα σχετικά στοιχεία δείχνει, πως κάθε λήψη ειδικής φροντίδας για τους πολύτεκνους δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ούτε προκαλεί προβλήματα ειδικής μεταχείρισης στην αριθμητική μερίδα των φοιτητών που πληρούν κριτήρια για μετεγγραφή.

 

 

 

Επειδή δεδομένων των ανωτέρω, είναι άκρως αναγκαία η προσθήκη της παρακάτω διάταξης στο σχέδιο νόμου: «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις», κατόπιν του άρθρου 12, παρ. 8, μετά το τέλος της περιπτώσεως β΄, ως περίπτωση γ΄:

«γ) Πολύτεκνοι και τέκνα πολυτέκνων, που επέτυχαν ή φοιτούν σε Σχολές ή Τμήματα ΑΕΙ ή ΤΕΙ, μεταγράφονται στην αντίστοιχη Σχολή ή Τμήμα ΑΕΙ ή ΤΕΙ, που είναι πλησιέστερη στον τόπο κατοικίας τους ή εκεί όπου φοιτά ο (η) αδελφός (η) τους και στο αντίστοιχο έτος, η δε πολυτεκνική ιδιότητά τους αποδεικνύεται με βάση την παρ. 9, του άρθρου 67, του Ν.4316/2014».

 

 

Ερωτάσθε:

 

1. Αναγνωρίζετε την σημασία που έχουν οι πολύτεκνες οικογένειες για την δημογραφική και οικονομική ανάπτυξη της πατρίδας μας;

 

2. Σκοπεύετε να αναλάβετε τις απαραίτητες πολιτικές πρωτοβουλίες, στα πλαίσια της πρόβλεψης για ειδική φροντίδα υπέρ των πολυτέκνων, που επιτάσσει το Σύνταγμα, προκειμένου να υιοθετηθεί η ως άνω προτεινόμενη από μέρους της ΕΣΠΑ προσθήκη διάταξης στο σχέδιο νόμου: «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»; Αν «ναι», σε ποιο χρονικό ορίζοντα;

 

Ο ερωτών βουλευτής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των «ΑΝΕΛ»

Νίκος Ι. Νικολόπουλος

Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Πολιτικό Γραφείο Πάτρα:
Διεύθυνση: Μιαούλη 48, Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610344700 και 2610344702
 
Επίσημη Ιστοσελίδα Κόμματος:

Ακολουθείστε μας στα Social Media


@ninikolopoulos

Copyright © 2009 - 2024 Νίκος Ι. Νικολόπουλος